Nog een dilemma

Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

Ik rijd al jaren in Volvo’s. Af en toe kijk ik op dit mooie forum en heb eerder ook een aantal vragen gesteld over de V70N, waarop ik goede reacties heb gehad. Op dit moment heb ik een 945 en een V70 2.4 benzine. De V70 moet (na wat vertraging) eruit en daar moet een XC70N of V70N voor terugkomen. In die zoektocht heb ik wel een dilemma: XC70 diesel of V70 benzine. De XC70 heeft mijn voorkeur. Maar is voor mij alleen in diesel te betalen. Ik rij ongeveer 15 tot 18.000 km per jaar en diesel zou dus financieel uit kunnen. Alleen is het zo dat mijn regelmatige ritten niet meer zijn dan 30 km. Mij is verteld dat dit tekort is. De motor wordt niet voldoende warm en kan/ zal leiden tot roetfilter problemen. Daarnaast heb je nog zaken als EGR klep en de injectoren waar regelmatig problemen mee zijn met vette rekeningen. Ik hoor en lees dat diesel kwetsbare techniek is geworden door alle milieu eisen. Het alternatief voor mij is dan een V70N T4 of 2.0T. Ik heb in beide gereden en de beleving is gewoon anders dan met de good old 5 pitter. De T4 reed op zich goed, maar blijft een 1.6 en voelt als een 1.6. Het is een motor die zich qua duurzaamheid nog moet bewijzen. En hoe gaat dat met 3 kids, kofferbak ramvol en een grote dakkoffer? De 2.0T voelde beter aan. De beleving is niet dat je in een snelle auto rijdt. De klokjes vertellen je een ander verhaal. Dat geldt ook voor het brandstof verbruik. Op sommige sites lees ik dat het gemiddelde gebruik 1 op 11 is. Ik betwijfel of 1 op 10 haalbaar is. Wat is nu wijs? Ik ben benieuwd wat jullie meningen en ervaringen zijn.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2336
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Kleine vraag, welke bouwjaren kijk je naar? De XC/V70N serie is namelijk van 2000-2007 en enkel met 5-cyl geleverd. De XC/V70NN vanaf 2007 tot heden (nu laatste modeljaar, volgend jaar vervangen door V90, gewoon en Cross Country) en die is er dus ook met de 4-cyl motoren.

Ik vermoed dat je kijkt naar de NN-serie?

Mbt roetfilter (en EGR, wat enigszins aan elkaar gelieerd is) enkel 30 km ritten (of korter) vind je diesel inderdaad niet echt fijn (ook die zonder roerfilter niet trouwens). Je krijgt er echter mogelijk pas echt een probleem mee als de auto wel warm genoeg wordt om de regeneratie cyclus op te starten, maar de rit niet lang genoeg duurt om de cyclus geheel te doorlopen en af te ronden, wat bij 30 km zou kunnen. Dan blijft er mogelijk een te veel aan diesel in de cilinders achter wat dan in de olie komt. Probleem hierbij is dat niet (met zekerheid) waar te nemen is wanneer regeneratie bezig is.
Nu hoeft het niet direct tot problemen te leiden, zeker als je de oliewissel wat eerder doet dan de voorgeschreven 30k (of 1 jaar). Bv elke 15k (wat bij jouw weer 1 jaar zou zijn) of zelfs 2x per jaar. Dat betekend wat meer onderhoud en een verschuiving van het omslagpunt.

Waar ligt het berekende omslagpunt zonder onderhoud? ergens rond de 12-13.000 km? En met welke verbruiken reken je dan? Veel relatief kortere ritten betekend natuurlijk een wat hoger verbruik, maar goed, dat geldt voor zowel benzine als diesel.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

Ik kijk naar de modellen vanaf 2011. Dus inderdaad de V/XC70 NN.

Omslagpunt heb ik berekend, meen ik , met 1 op 11 voor benzine en 1 op 15 voor diesel. Voor de T4 geldt dat uiteraard niet. Het omslagpunt was voor de T4 flink hoger.
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

Je zou ook nog naar een 2.0t 5-cilinder of 2.5t 5-cilinder kunnen kijken. Die zijn ook in recentere V70's geleverd als Bifuel variant.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Het omslagpunt is interessant, maar gebruik een Diesel alleen voor lange afstanden. Niet voor korte ritten, gaat je geld kosten...
XC70 D5 2009 Ocean Race
Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

@ Discovery: Bij Hennes zag ik inderdaad een aantal staan. Die rijden ook op CNG. Ik ben verder niet bekend met CNG. Wat wel opvalt is dat je een stuk kofferruimte kwijt bent. Zonder CNG zie ik die 5 cilinders van 2011/-12 niet meer te kopen.
@ mad: Daar was ik al bang voor.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ach mijn woon- werk verkeer is 36 km enkele reis, en dat gaat al jaren goed...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4839
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

CNG is aardgas. Die auto's bij Hennes zijn geïmporteerd uit Zweden, in NL is dit model nooit officieel geleverd.

Voordeel is dat CNG schoon en goedkoop is. Nadeel behalve de kleinere bagageruimte is het beperkte aantal tankstations in NL waar het te verkrijgen is. Bovendien meen ik dat de CNG auto's een veel kortere onderhoudsinterval hebben. De onderhoudskosten zijn dus hoger, nog los van de extra techniek aan boord. Bovendien vrees ik dat de waarde van deze uitvoeringen veel harder afschrijft dan een "gewone" 2.5T.

Ik zou in jouw geval gewoon gaan voor een nieuwere viercilinder 2.0T of T5. Ze klinken inderdaad minder smeuïg dan de oude vijfcilinders, maar doen het voor de rest op alle fronten beter. Sneller, schoner en (in theorie) zuiniger. Maar dat laatste hangt erg af van je gebruik. Bij veel korte ritjes zijn ze nog steeds niet veel zuiniger dan 1 op 10.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12695
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Dijks schreef: @ Discovery: Bij Hennes zag ik inderdaad een aantal staan. Die rijden ook op CNG. Ik ben verder niet bekend met CNG. Wat wel opvalt is dat je een stuk kofferruimte kwijt bent. Zonder CNG zie ik die 5 cilinders van 2011/-12 niet meer te kopen.
@ mad: Daar was ik al bang voor.
Die CNG kunnen ze er bij Hennes er ook uithalen, of ombouwen naar LPG. Laadvloer wordt dan ook aangepast. Heb je wel zo'n lekkere, onverwoestbare 5-cilinder :-D
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

Dank allemaal voor jullie bijdrage. Diesel voor korte afstanden is een no-go. De T4 heeft niemand genoemd. Een out-of-box oplossing is een V70 CNG nemen en dan eventueel CNG eruit halen. Wel omslachtig, maar dan heb je wel een 5 cilinder! Ik denk dat ik verder ga met de 2.0T. Wordt vervolgd.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Die T4 is helemaal geen verkeerde keus. Met korte afstanden wellicht de beste keus. De motor warmt snel op, afgaande op de temperatuur in het interieur. Helaas geen meter voor koelvloeistof temperatuur t/m MY 2013. Maar dat gelt voor alle motoren.
qua kracht lever je tov de 2.4 5-cilinder alleen in onder de 1500 toeren.
Op het internet moet je echt zoeken om problemen met deze motor te vinden, ook in de diverse Fords behoorlijk probleemloos.
Verbruik ? Tsja, hangt er vanaf hoe je je 'm gebruikt. Ik laat de v70 meestal staan bij ritjes onder de 15km. Dan pak ik de fiets of de mini. Daardoor haal ik een verbruik van rond de 1:13. Met veel korte ritjes kan dat zo 1:11 worden. De 2.0t verbruikt duidelijk meer.

Maak je geen zorgen over vakantieritjes met volbelanden auto. Tenzij je van Autobahn brennen houdt. Van 170 naar 200 gaat niet zo snel in de 6e versn. Maar in de 5e versn gaat dat prima zonder al te veel herrie als je een keer wil opschieten.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

De T4 (1.6, 180 pk)is een prima moter met ruim voldoende vermogen en koppel.
Zwaar beladen, met dakkoffer ook geen probleem met passen in de Alpen.
Gemiddeld verbruik schommelt bij mij al tijden rond de 7.8 l/100 km, dus dat is 1 op 12.8
Woon werk is 30 km, met vele prive ritten; ca. 33.000 km/jaar.
(deze komt in januari beschikbaar, kan de auto aanraden!)

De nieuwe T4, is volgens mij nog wat beter, is een Volvo 2.0, met 190 pk en wat hoger koppel. Weet eigenlijk niet sinds wanneer die geleverd wordt, 2014 wellicht, dus voor ex lease misschien niet zo interessant.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Quota schreef: Ach mijn woon- werk verkeer is 36 km enkele reis, en dat gaat al jaren goed...
Hier ook, al bijna 9 jaar. Hangt er ook vanaf waar die 30 km uit bestaat, ga je snel de snelweg op dan wordt de motor ook sneller warm dan in stadsverkeer. En als je dan ook de gelegenheid hebt om 130 te rijden, dan hoeft 30 km echt geen probleem te zijn. En wat later op de avond, als flitsmeister het goed vindt, even doortrappen. En dat speelt dan met name in de wintermaanden. Alleen echt korte stukjes probeer ik te voorkomen, dan is de fiets weer een uitkomst.
Wel ververs ik de olie 2x per jaar, vaak gecombineerd met de gratis volvo zomerbeurt. En 2x per jaar een flesje forte cleaner. Dus hou je van een 5 pits diesel, dan zou dat moeten kunnen.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn vrouw haar C70 D3 doet als sinds 2011 woon-werk verkeer van 17km enkele reis, nog niks problemen gehad.
Mijn XC70 doet op maandag en vrijdag 200km en de rest van de week 7km enkele reis en dat gaat ook nog steeds goed.
Mijn schoonvader heeft een XC70 D4 AWD MY14 en die doet veelal korte ritjes (12000km op 2 jaar !) en ook dat gaat nog steeds goed.

Ik maak me dus niet al teveel zorgen over korte ritjes met een diesel.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

Inmiddels een halfjaar verder en in die tijd lekker rondgekeken. Ik heb gereden in diverse 2.0t's, zowel handgeschakeld als powershift. Daarnaast toch ook in de D3 gereden. Er waren toch ook wat reacties dat er probleemloos diesel werd gereden met niet al te lange afstand. Nu moet ik zo langzamerhand overgaan tot een koop. De keuze is best lastig. Beiden rijden erg goed en hebben voor- en nadelen.

De 2.0t is niet zuinig (1 op 10 wordt lastig), voorzien van oud interieur, geen volvo motor met een trackrecord op het gebied van levensduur (dikke 2 ton is wat ik heb gezien). Maar de 2.0t gaat wel als een speer, heeft minder problemen met korte ritjes en als je wat minder rijdt is de MRB ook nog acceptabel.
De D3 heeft als zwakke punten DPF en EGR, is wat rumoeriger. Maar de D3 sleurt er ook behoorlijk aan binnen een bepaald bereik, zeer zuinig, volvo motor met bewezen trackrecord qua km's vanuit de D5 en het nieuwe interieur is toch een stuk mooier.

Iemand nog steekhoudende argumenten om me voor een van de twee te kiezen?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als je een automaat wilt zou ik zeker de D3 kiezen, de powershift zou ik altijd mijden. Als je een handbak wilt zou ik denk ik de 2.0T nemen dat rijdt rustiger aangezien je een veel bredere powerband hebt.

Waarom geen D5 twin turbo import uit duitsland, zowel met handbak als automaat heerlijk.
Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

Dank voor de snelle reactie!

Waarom zou jij die powershift altijd mijden? Ik heb ermee gereden en ik heb het niet als een vervelende bak ervaren. Qua onderhoud dient wel de olie vervangen te worden en kan de koppeling versleten zijn, heb ik begrepen.

D5 is buiten mijn grenzen, qua prijs en tijd die ik in een import moet steken
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De powershift heeft niet een hele goede naam qua betrouwbaarheid, het is ook een erg complexe bak hij schakelt ook erg bijterig vindt ik duidelijk minder comfortabel. Je kan natuurlijk mazzel hebben (of pech) Bedrijven zoals Hennes hallen wel regelmatig mooie D5's naar NL origineel nl D5's zijn er nauwelijks aangezien er nagenoeg alleen maar r-editions, limited editions, en nordics verkocht zijn. D3 163 pk (later D4) is ook lekker maar vond ik met handbak een beetje irritant door de smalle power band moet je veel schakelen. Mocht je voor diesel gaan en je wilt wat voordeliger zou je een wat vroegeren NN 2.4 D 175pk GT limited edition kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Er komen nu vrij veel Limited Editions van begin 2012 (ex-lease) op de markt. Deze kan ik zeker aanbevelen, zeer complete auto's, met alles er op en er aan.
Zelf heb ik een T4 gereden, dat is de 180 pk (Ford) motor, die zeer goed voldoet in de Volvo en geen slechte reputatie heeft. Handgeschakeld haalde ik een keurige 7.6 liter per 100 km, en dat werd er goed doorgereden, ook zwaar beladen en met dakkoffer. Wel handgeschakeld; de Powershift hoor ik niet al te goede verhalen over (met name voor de V60).
Iedereen kan het reken sommetje maken, benzine vs diesel, maar bedrijven en lease maatschappijen leggen het omslagpunt een stuk hoger - bij ca. 25.000 km per jaar. Wat meespeelt is niet alleen brandstof, maar ook wegenbelasting, verzekering en onderhoud.
Een diesel moet wel regelmatig goed warm worden en lanere afstand rijden om het roetfilter schoon te rijden.

Succes
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Ja en hoe toekomstgericht is een diesel nog?
Hoewel dat bij een gebruikte auto natuurlijk minder zwaar weegt.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”