Het valt me op dat er regelmatig een luchtje het interieur in komt dat doet denken aan uitlaatgas, wat volgens mij afkomstig is van mijn eigen auto. Het is voornamelijk tijdens het optrekken, dus een combinatie van accelereren en gas los. Tijdens rijden op de snelweg merk ik niets. Komt iemand dit bekend voor of heeft er iemand tips waar als eerste te zoeken? Het lijkt mij dat het van voor in de auto moet komen, maar hoe en waar?
V40 2.0 uit 2004.
Uitlaatgas lucht in auto
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Lekkage achterin. Rubber achterklep?
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Tja, zou ik het dan niet eerder merken als ik stil sta? Nu ruik ik de lucht vooral bij accelereren. Ik neem aan dat er dan niet zoveel door de achterklep zal komen?Maurits@Parts4Swedes schreef: Lekkage achterin. Rubber achterklep?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Juist dan ontstaat er een vacuum achter de auto, waardoor de gassen naar binnen komen. Maar denk eerder aan iets wat lekt in de motorruimte.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ja daar dacht ik ook meer aan, alleen lijkt me dat vrij moeilijk op te sporen. Ik hoopte dat iemand dit eerder had meegemaakt maar gezien de antwoorden is dat niet het geval.edraket schreef: Maar denk eerder aan iets wat lekt in de motorruimte.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 21.08.2015 - 17:03
Wij hebben het met onze V50 meegemaakt. Het is een diesel en af en toe hing er een sterke geur van kaarsen die net zijn uitgeblazen in de auto. Bleek dat er een lek zat bij het uitlaatspruitstuk. Als ik het me goed herinner is toen een pakking vervangen is was het over.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Net weer een blik geworpen onder de motorkap bij een draaiende motor. Er is een duidelijke benzinelucht te ruiken aan de linkerkant van de motorruimte, wanneer je er voor staat. Dus bij de multieriem, remdrukverdeler, reservoir stuurbekrachtiging.
Weet iemand wat daar kan zitten dat deze lucht kan verspreiden?
In die hoek zit ook de ventilator dus het is niet gek dat ik dat binnen in de auto ga ruiken.
Weet iemand wat daar kan zitten dat deze lucht kan verspreiden?
In die hoek zit ook de ventilator dus het is niet gek dat ik dat binnen in de auto ga ruiken.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Nieuwe update, de stank is er nog steeds, maar het is bij nader inzien is het een lucht van benzinedamp. Hij komt van de EVAP pot af die zich bevindt net achter de voorbumper bij het rechtervoorwiel. Afgelopen week de auto op de brug gehad en daar komt het echt vandaan. Helaas is de pot alleen goed te bekijken wanneer de bumper is verwijderd en dit gaat niet zo makkelijk als bij een S60. Met name het kunststof plaatje onder de motor krijg je moeilijk weg zonder dat de auto op een brug staat. Dit gaat dus niet hier voor de deur.
Weet iemand of het kan dat deze EVAP pot vol zit en vervangen moet worden? Ik kan hier erg weinig over vinden.
Of kan het te maken hebben met de EVAP solenoid (magneetventiel?) waardoor een en ander open blijft staan en zo de lucht binnenkomt? Ik weet niet precies hoe dit werkt. Gaat om een 2.0 uit 2004
Kan het kwaad om de kunststof plaat onder de bumper weg te laten? Ik heb het niet over de plaat onder de motor (die heb ik namelijk niet) maar die kleine van zo'n 20 cm breed.
Weet iemand of het kan dat deze EVAP pot vol zit en vervangen moet worden? Ik kan hier erg weinig over vinden.
Of kan het te maken hebben met de EVAP solenoid (magneetventiel?) waardoor een en ander open blijft staan en zo de lucht binnenkomt? Ik weet niet precies hoe dit werkt. Gaat om een 2.0 uit 2004
Kan het kwaad om de kunststof plaat onder de bumper weg te laten? Ik heb het niet over de plaat onder de motor (die heb ik namelijk niet) maar die kleine van zo'n 20 cm breed.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Hopelijk heb ik het euvel gevonden.
Ik heb inmiddels een nieuw pierburg ventiel gehaald en deze gemonteerd. Dat bleek helaas niet de oplossing te zijn. Vandaag heb ik besloten om een blik te werpen op de koolstoffilter (hier worden de benzinedampen opgeslagen). Niet door de bumper te demonteren maar wanneer je het knipperlicht verwijdert heb je precies een opening om bovenop de slangen te kijken. Daar zag ik dat er 1 slang was gescheurd. Vervolgens de koplamp losgehaald en naar voren geschoven (stekkers kunnen blijven zitten). Om dit wat makkelijker te doen heb ik ook de schroef in de wielkuip losgehaald waardoor de bumper iets losser zit, hij hoeft er niet helemaal af. Nu is er net genoeg ruimte om met je hand bij de slangen te komen en het gescheurde stuk te vervangen. Nieuw stuk brandstofslang gemonteerd en alles weer dicht gemaakt. Komende dagen maar eens een flink stuk rijden om te kijken of de stank nu weg is. Moet bijna wel....
Koplamp verwijderd:

Koolstoffilter met de gescheurde slang links:

Ik heb inmiddels een nieuw pierburg ventiel gehaald en deze gemonteerd. Dat bleek helaas niet de oplossing te zijn. Vandaag heb ik besloten om een blik te werpen op de koolstoffilter (hier worden de benzinedampen opgeslagen). Niet door de bumper te demonteren maar wanneer je het knipperlicht verwijdert heb je precies een opening om bovenop de slangen te kijken. Daar zag ik dat er 1 slang was gescheurd. Vervolgens de koplamp losgehaald en naar voren geschoven (stekkers kunnen blijven zitten). Om dit wat makkelijker te doen heb ik ook de schroef in de wielkuip losgehaald waardoor de bumper iets losser zit, hij hoeft er niet helemaal af. Nu is er net genoeg ruimte om met je hand bij de slangen te komen en het gescheurde stuk te vervangen. Nieuw stuk brandstofslang gemonteerd en alles weer dicht gemaakt. Komende dagen maar eens een flink stuk rijden om te kijken of de stank nu weg is. Moet bijna wel....
Koplamp verwijderd:

Koolstoffilter met de gescheurde slang links:

S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km