Pagina 1 van 2

D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 30.11.2015 - 20:28
door Anna
Nou,

Gisteren was het mijn beurt met de blijkbaar befaamde D5 euro IV motor. Plotseling hobbelen en stoten, geen vermogen meer en binnen 30 meter een bushalte ingestuurd. Afgetakeld naar mijn garage en vandaag het eerste bericht:
Iets met een van de zuigers. Ze moeten nog verder kijken maar ik vrees het.....zeker gezien de verhalen hier. Zelf de wagen nieuw gekocht, altijd op tijd laten onderhouden, eerst warm draaien en voornamelijk snelweg kilometers, nu 240K gelopen en na bijna 9 jaar trouwe en foutloze (dat wel!) dienst een, laten we maar zeggen, hartinfarct.

En nu? Een reparatie van snel een mille of 3 terwijl de restwaarde 9-10K bedraagt? Een revisiemotor of een ruilmotor met de kans op het zelfde probleem of de bekende klepstoter/ERG/wervelkolom ellende (dat heb ik dan gelukkig niet gehad, maar toch) na verloop van tijd?

Ideeën?

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 30.11.2015 - 20:37
door BlackcurrantV70
9 jaar en 240.000km foutloos parcours en dan spreken van "ellende" ?

Velen automobilisten willen hiervoor tekenen denk ik...

Ik zou nog niet te snel van stapel lopen

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 30.11.2015 - 20:54
door VolvoTech
Vind het heel nog niet zo raar dat er een x iets gebeurt bij 240dkm...
Benieuwd wat de oorzaak daadwerkelijk is.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 30.11.2015 - 20:59
door Fredhead
Anna schreef:En nu? Een reparatie van snel een mille of 3 terwijl de restwaarde 9-10K bedraagt?
Ik ben bang dat je blij mag zijn met een kleine 6/6,5k :'(

Overigens zou ik eerst eens rustig afwachten wat daadwerkelijk het probleem is.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 30.11.2015 - 22:19
door V50 R
Vervelend voor je, hoop dat het meevalt. Of het economisch interessant is hangt af hoe lang je nog van plan bent nog met de auto te doen en de verder staat van de auto.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 30.11.2015 - 22:28
door MN-NL
Super vervelend natuurlijk. Maar zoals je al opmerkt gezien leeftijd van de auto is een andere motor met niet te veel km's de beste optie waarschijnlijk om er nog een aantal jaren aan vast te knopen met deze wagen.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 30.11.2015 - 23:10
door Johan s60
VolvoTech schreef: Vind het heel nog niet zo raar dat er een x iets gebeurt bij 240dkm...
Benieuwd wat de oorzaak daadwerkelijk is.
Ik vindt het gewoon niet kunnen dat nu al een motor in de prak loopt, bijzonder Volvo onwaardig,...of niet.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 30.11.2015 - 23:30
door VolvoTech
Ligt maar net aan de oorzaak...
(En wat er uiteindelijk echt aan de hand is...)

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 01.12.2015 - 08:40
door sbv
Verkeerde olie icm lange onderhoudsintervallen van 30k aanhouden ?

Eerst maar eens kijken wat er daadwerkelijk aan de hand is

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 01.12.2015 - 09:16
door Oceanracer
En wat moet ik verstaan onder "eerst warm draaien"? Op de oprit en dan naar binnen voor een kop koffie? In dat geval mag je namelijk nóg van geluk spreken dat ie überhaupt de twee ton heeft gehaald!

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 01.12.2015 - 09:25
door V50 R
Ik denk dat de vraag die gesteld wordt een hele begrijpelijke is. Als dit ons zou overkomen zouden wij als forumleden het zelfde gevoel hebben. Zoals bob aangeeft eerst even afwachten wat er daadwerkelijk aan de hand is voordat we allemaal oordelen en het maar normaal vinden. Het blijft vervelend voor de persoon die dit overkomt.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 01.12.2015 - 09:41
door V480-S60
De kern van de gestelde vraag is heel begrijpelijk en het is echt vervelend voor de TS. Maar "c'est le ton qui fait la musique", überhaupt al in de titel over ellende praten terwijl er nog geen goede diagnose is gesteld vind ik te ver gaan. Maar dat is persoonlijk.

En ja soms kan het al na 240.00 km echt misgaan. Dat zou niet mogen gebeuren. Maar het kan wel. En bij elk merk. Zo weet ik dat het ook bij Bentley voor is gekomen. Al na 30.000 km! En daar mag het dan helemaal niet bij voorkomen. Sorry, maar 240.000 km is hoe dan ook een respectabele km-stand. Neemt niet weg dat het enorm vervelend is dat er mogelijk wat ernstigs aan de hand is.
Eerst maar de juiste diagnose en het kostenplaatje afwachten.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 01.12.2015 - 10:35
door ruuds70
Anne, ik kan je teleurstelling en titel wel begrijpen.
Je hebt deze Volvo nieuw gekocht en deze steeds netjes laten onderhouden en dat je met warmdraaien meent te zeggen dat je niet meteen plankgas geeft voordat je de temperatuurwijzer het juiste gebied ziet aanwijzen zal de 'opritopmerker' ook wel begrijpen. Met deze zorg verwacht je In ieder geval niet dat een Volvo je in de steek laat, ook niet na negen jaar en zeker niet bij een kilometerstand van 240.000km. (Ikzelf zou hetzelfde gevoel hebben, sterker nog ik heb het ook meegemaakt, ooit had ik volgens een Volvo specialist de mooist draaiende roffel van de Volvo 850 club!)

Als het iets met een zuiger is vrees ik dat de genoemde drie duizend inderdaad te weinig is. Toch maar even afwachten. Sterkte.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 01.12.2015 - 14:16
door VolvoFox
Los van het feit dat er nog geen definitieve diagnose bekend is, snap ik wel dat je teleurgesteld bent als een motor inderdaad bij 240k aan zijn eind is.
De vergoelijkende reacties begrijp ik niet helemaal en geven volgens mij blijk van Volvoblindheid...
Succes!

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 01.12.2015 - 15:05
door V480-S60
Even een reactie op bovenstaande "vergoelijkende reacties".
Ik zie dat nergens terug. Daarnaast zijn de meeste reageerders allerminst Volvoblind. Echter hoe vervelend ook, de conclusie die TS trekt na een eerste diagnose gaat wel erg ver. Hoe weinig zeldzaam ook bij Volvo misschien, 240.000 km is gewoon bovengemiddeld veel voor een auto. Neemt niet weg dat TS teleurgesteld is en mag zijn. Dat zou een ieder zijn waarbij de motor op is als je het nog niet verwacht. Overigens ik kan erover meepraten. Tijdens mijn vakantie vloog mijn D5 163 pk ui 2002 zonder aanwijsbare reden in de fik bij 270.000 km. En die was op dat moment net 7 jaar oud. Gewoon pech. De ellende begon daarna pas.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 01.12.2015 - 15:35
door diesel01
VolvoFox schreef: Los van het feit dat er nog geen definitieve diagnose bekend is, snap ik wel dat je teleurgesteld bent als een motor inderdaad bij 240k aan zijn eind is.
De vergoelijkende reacties begrijp ik niet helemaal en geven volgens mij blijk van Volvoblindheid...
Succes!
Geen Volvoblindheid..
Mijn vader reed eens in een lease Alfa Romeo die een distributieriem liet knappen, blok had 85k gelopen en was 13 maanden oud.
Maw na 9 jaar en 240k kan zoiets gebeuren..
Ben overigens wel benieuwd wat de schade veroorzaakt heeft, daar hebben we nog steeds geen antwoord op.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 00:09
door Anna
Even een update. Ze hebben met zo'n camera'tje in de kop proberen te kijken via het gat van de verstuiver omdat ze de kop nog niet hebben gelicht. Dat bleek hem niet te worden. Ze verwachten nu dat er iets is afgebroken (stukje van een klep) aangezien de men niet een volledige slag kan doordraaien. Ergens bijna in de bovenste stand van de zuiger blokkeert het geheel. Als je dan terugdraait gebeurt hetzelfde en ook weer bijna op het hoogste punt.
Deze week wordt de boel alsnog geopend dus dan volgt er meer duidelijkheid, maar dat het niet lekker zit lijkt mij wel duidelijk.

Wordt vervolgd....

Ps: met warmdraaien bedoelde ik rustig rijden gedurende de eerste tien minuten tot een kwartier. Dus niet op de oprit stationair laten draaien want daarvoor had ik een standkachel..... :)

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 06:50
door V480-S60
Ik hoop dat het meevalt, maar het is zwaar vervelend. Succes.

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 08:59
door Anna
Dank, en hoop het ook....

Re: D5 euro 4 ellende

Geplaatst: 08.12.2015 - 09:36
door lint
Dat eerste onderzoek bij de garage is niet hoopgevend, ben benieuwd wat er gevonden wordt na verdere demontage. Veel sterkte met dit probleem.