Sedert enkele weken ben ik een zeer tevreden Volvo rijder, nieuwe v40 gekregen van de zaak.
Vindt het een erg fijne en mooie wagen, een grote verbetering ten opzichte van de Citroën c4 die ik hiervoor tot mijn beschikking had.
Sinds het ontvangen van de auto heb ik hem 2 keer met de hand gewassen. Zoals het hoort, met de 2-emmer methode, grit guard in de emmers, zuivere washmitt... Nu valt mij op dat de zwarte delen tussen de zijramen reeds erg veel krassen vertonen, nog iemand hier last van?
Zijn deze te verwijderen, en zo ja, hoe? Ik neem aan dat gewoon polijstmiddel om krasjes uit de lak te halen meer kwaad zal doen dan goed...
Krasgevoeligheid b-stijl
-
- 2nd Gear member
Ik heb de mijne nu ruim een jaar. B-stijlen nog geheel krasvrij.Nu valt mij op dat de zwarte delen tussen de zijramen reeds erg veel krassen vertonen, nog iemand hier last van?
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
-
- Starter
Ik denk dat de krasjes gemaakt zijn in de garage bij het poetsen van de auto bij aflevering, toen zag ik ze ook al, dus waarschijnlijk zal het van toen zijn. Ik zal er eens met de poliermachine overgaan.
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
@TS Dit is pianolak en is inderdaad heel krasgevoelig.
Enige optie is polijsten, voorzichtig afnemen (anders duw je er weer krassen in met je doek) en in een glascoating zetten. Dit is een laag die krasbestendiger is dan de pianolak.
Daarna heel voorzichtig met veel water wassen.
Als je in de buurt van Oegstgeest woont wil ik het wel doen voor je, half uurtje werk.
Op de V60 heb ik hetzelfde probleem, ik denk de meeste mensen maar sommige (zoals ik en jij) ergeren zich eraan
.
Enige optie is polijsten, voorzichtig afnemen (anders duw je er weer krassen in met je doek) en in een glascoating zetten. Dit is een laag die krasbestendiger is dan de pianolak.
Daarna heel voorzichtig met veel water wassen.
Als je in de buurt van Oegstgeest woont wil ik het wel doen voor je, half uurtje werk.
Op de V60 heb ik hetzelfde probleem, ik denk de meeste mensen maar sommige (zoals ik en jij) ergeren zich eraan

Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
-
- Starter
Dank voor het uitgebreide antwoord Millimetervreter.
Helaas woon ik niet in de buurt, maar dit klusje zal wel lukken.
Ik erger mij er inderdaad ook aan. Ik heb in het verleden een Opel Astra coupe gehad, deze had ook zwarte b-lijsten, maar niet dmv pianolak maar met een soort vinyl-paneel. Zeer krasbestendig...maar wellicht niet "premium" genoeg

Helaas woon ik niet in de buurt, maar dit klusje zal wel lukken.
Ik erger mij er inderdaad ook aan. Ik heb in het verleden een Opel Astra coupe gehad, deze had ook zwarte b-lijsten, maar niet dmv pianolak maar met een soort vinyl-paneel. Zeer krasbestendig...maar wellicht niet "premium" genoeg

-
- 1st Gear member
Mijn Volvo heeft dat ook en ik was m al 2 jaar me de hand op de manier zoals jij beschrijft. De dealer heeft 'm gloedje nieuw door de was (kras) straat gehaald. Ik denk dat het daardoor komt. Dit zou trouwens verboden moeten worden, ik was hier echt niet blij mee. Met een centrische polijstmachine poets je dit zo weg.
V40 R-Design D2, MY2014, Black Sapphire Metallic, Businesspack Pro, Winterline, Dual Xenon, verlichtingspack 2, 18 " Ixion, 235/40/18, Eichbach verlaagd, Wheelspacers, getint glas vanaf B-style,
-
- 1st Gear member
Misschien nog een tip. Tandpasta en een washandje!
In ons bad hebben we vaak speelgoed krassen van de kinderen. Die zijn heel eenvoudig weg te halen met een beetje tandpasta op een washandje en dan wrijven.
Onlangs zat er een kras op de plastic hoogglans rand van de deur van onze wasmachine. Op dezelfde manier behandeld en de deur ziet er weer 100% spik en span uit.
In ons bad hebben we vaak speelgoed krassen van de kinderen. Die zijn heel eenvoudig weg te halen met een beetje tandpasta op een washandje en dan wrijven.
Onlangs zat er een kras op de plastic hoogglans rand van de deur van onze wasmachine. Op dezelfde manier behandeld en de deur ziet er weer 100% spik en span uit.