versnellingbak probleempje

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Naar alle waarschijnlijkheid heeft de bak het een beetje begeven van m’n V50. Het is een 6-bak hand.
De bak kraakt eea bij het kiezen van de derde versnelling, je hoort het zgn "tanden poetsen" geluid.
De andere 5 versnellingen geen enkel probleem, heel soepel.

Er is ook totaal geen probleem met zgn “double clutching”; kraakloos,
Ook vanuit elke versnelling, naar de derde en heel rustig, na een seconde of 3-4 na de koppeling ingedrukt te hebben, de pook in de derde versnelling duwen; kraakloos.

Stilstaand met draaiende motor is er ook geen probleem, elke versnelling is probleemloos vlot te kiezen.

Iets met de synchromesh ring van de derde versnelling? Of is er nog wat te stellen met kabels,stangen oid ?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Lijkt op een probleem met de syncromesch inrichting van de 3e versnelling idd. Als ik je verhaal zo lees heeft het niets te maken met afstelling. Zeker omdat het kraken niet optreed wanneer je heel rustig schakelt (je neemt dan eigenlijk de taak over van de syncromesch inrichting). Weet niet wat de k.m. stand is en of het dus nog de moeite is om de bak open te halen.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

tsja..... inmiddels ben ik er ook achter dat de bak naar de eeuwige jachtvelden vertrokken is. het wordt per dag erger.....en het gekraak gaat door merg en been.

na vele prijopgave van demontagebedrijven, garages, reparatie en herstelbedrijven speciaal voor bakken, voor een gebruikte, gereviseerde en/of nieuwe komt er op 30 dec een nieuwe bak onder.
een nieuwe omdat het verschil "maar" € 150 is.....en dat ik er weer niet tegenaan wil lopen over een half jaartje.
aangezien dan ook alles open ligt, de bak is er toch onderuit, tevens een nieuwe koppeling, drukgroep en dual mass vliegwiel.
met 3 maanden geleden 2 nieuwe aandrijfassen is dan de hele aandrijflijn vernieuwd.

dan ben ik weer tevreden, en kan ik er weer voorlopig tegen.
auto is uit 2012, en heeft nu 205000 km op de teller.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Verschil van 150 euro tussen een nieuwe bak en een gebruikte? Of een gereviseerde? Revisie is trouwens ook zo goed als nieuw, alle slijtage delen zijn dan vervangen en anders grondig geïnspecteerd. Scheelt toch weer 150 euro...
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

een nieuwe is € 900 (los in je handen), gebruikte is € 750 - 850 (los in je handen, en oude inleveren) en een complete gereviseerde is € 1000 (de bak eronderuit, reviseren, en weer terug monteren), of € 700 (los aanleveren, en 2 dagen later weer ophalen)
het laatste is geen optie, ik wil/kan de auto maar 1 dag missen......het is een lesauto, dus ik verdien er geld mee. stilstaan is geen geld in het laatje.

aangezien de bak eruit gaat, wil ik ook direct de koppeling, drukgroep met vliegwiel vervangen, kost niet eens zoveel meer. dat deed het revisiebedrijf niet.
nu een adresje dat een nieuwe eronder zet, tevens nieuwe koppeling, drukgroep, vliegwiel ook mee vervangt, met krukaskeerringen, de hele mikmak.
alles compleet voor ietsjes meer dan € 2000......en veel belangrijker: in 1 dag.

zou het mijn prive auto zijn.....dan lepel ik hem er zelf uit, breng hem weg, vervang de koppeling etc op mijn gemakkie, en haal de bak later wel eens op, geen probleem......nu is dit niet aan de orde.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”