Vanaf aanstaande zaterdag ben ik trotse eigenaar van een V50 Edition II uit 2008 met een 2.0 benzine motor. De KM stand is 178.000 en de auto heeft twee eigenaren gehad. Ik rij nu nog een Renault Megane Estate 2014 (Bose Edition) in de lease maar vanwege een baanswitch ga ik weer een privé auto rijden. Ik ben overigens erg blij geweest met de Renault in de afgelopen twee jaren, de 1.5l diesel motor is erg prettig om mee te rijden en het geluidssysteem (normaal zou ik nóóóóóit voor Bose kiezen) en TomTom navigatie zijn echt fijn. De stoelen ben ik echter minder over te spreken. Dat stukje comfort hoop ik met de Volvo weer terug te krijgen en uit ervaring weet ik dat dat wel goed zal komen. Overigens rij ik niet alleen in de V50, ik heb een gezin met twee kinderen (<4 jr). Naar verwachting zullen we per jaar 8.000~12.000 km met deze auto gaan rijden. Daarnaast rijden we als tweede auto nog een VW Polo Bluemotion (een sjoemeldiesel

De komende weken ga ik een aantal zaken aan de auto (laten) doen:
- De auto zit vol met swirls (wasstraat krassen), ik ga daarom de lak in drie stappen zelf detailen. De planning daarvoor is als volgt; uiteraard eerst wassen en kleien, dan met de rotary (stap 1) Menzerna FG400 op een Oranje Hex-Logic pad, (stap 2) Menzerna PF2500 op een Witte Hex-Logic pad, (stap 3) Carpro Essence op een rode Hex-Logic pad, tot slot nog de Meguars NXT wax (heb nog een volle fles die op moet). Uiteraard eerst even testen maar op papier lijken deze stappen logisch.
- Er zitten watervlekken en krassen in de voorruit, die ga ik polijsten en behandelen met Carpro Flyby Forte. Meteen ook een setje nieuwe wissers erop.
- De binnenzijde is al heel netjes maar desondanks ga ik het leer behandelen.
- Het motorcompartiment een schoonmaakbeurtje geven.
- Het glas in de lenzen van de Xenon vervangen door een heldere variant.
- De VOLVO letters op de achterklep vervangen door V O L V O, tegelijk het V50 logo eraf halen.
- Ik heb winterwielen (Matres 16") met banden die nog makkelijk twee seizoenen mee kunnen, die ga ik zelf monteren.
- Afspraak plannen voor de 180k beurt (volgende week).
Dat was het vooralsnog even. Vanwege de baanwissel zit ik deze maand redelijk ruim in mijn tijd en vandaar dat ik het nu allemaal 'even' kan doen.
Ik heb nog wel wat vragen:
- Heeft iemand ervaring met het vervangen van de lenzen van de Xenon verlichting? Ik heb in het Volvo topic op tweakers.net een howto gevonden maar daar wordt het me niet duidelijk of de lens makkelijk uit de projector kan worden gehaald.
- Iemand ervaring met het schoonmaken van het motorcompartiment? Ik ga de boel uiteraard niet onder water zetten maar kan ik wel veilig nat maken?
- De VOLVO letters ga ik verwijderen vóór het detailen en opnieuw plaatsen na stap 2. Het lijkt me een eenvoudig klusje maar wellicht verkijk ik me ergens op?
- Wat zijn de ervaringen of tips bij de 180k beurt?