Aankoop 3.2 of T5

Plaats reactie
Rikardo
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.12.2015 - 13:44

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Rikardo en van plan een XC90 te kopen. Het budget is max 20.000 euro en vanwege de geringe km die wij zullen rijden kiezen we voor een benzine uitvoering. Tijdens mijn zoektocht naar een model vanaf 2007 kom ik naast de 3.2 ook regelmatig een 2.5 T5 tegen uit 2010 of later. Dat is toch een motor die voor de facelift werd gebruikt? Ik kom hem ook niet tegen in de database van Autoweek.

Verschil lijkt ook de geartronic. Bij de 3.2 staan 6 versnellingen en bij de T5 5 versnellingen. Klopt dat ook voor het 2010 model?

Hamvraag is welke motor moet ik kiezen (bij ongeveer gelijke staat van de auto)? Is het verbruik vergelijkbaar?

Alvast bedankt!

Rikardo
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29479
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Goede keus om een XC90 te kopen. Het verschil tussen de beide motoren moet je zelf ervaren bij een proefrit. Vragen over het verbruik is heel simpel dat is altijd hoog.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Officieel zijn er geen 2.5T versies geleverd voor de nieuwe modellen, maar volgens mij wel in het buitenland. Dus je hebt kans dat je dan een buitenlands exemplaar aan zult treffen. Dat hoeft overigens geen nadeel te zijn. Als ik jou was zou ik voor de 2.5T versie gaan, op papier even snel (hoewel de 3.2 meer pk heeft) en toch wel iets zuiniger (al moet je daar niet te veel bij voorstellen). Daarbij is het ook een kleine moeite om de 2.5T versie te kietelen naar 240/250 pk waardoor hij een stuk krachtiger zal aanvoelen vergeleken met de 3.2.
Als je het verbruik van een 3.2 geen probleem vindt is een V8 ook een optie, want die 2 ontlopen elkaar niet zoveel. Als ik jou was, zou ik een voorkeur hebben voor een 2.5T mits hij goed onderhouden is, de motor heeft zich immers al lange tijd bewezen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Ik heb een kennis die een XC90 2.5T heeft gehad. Hij heeft die auto heel snel weggedaan omdat hij vindt dat de auto met dit blok echt te traag is.

In mijn S80 is dat een heel ander verhaal maar gezien het gewicht en de luchtweerstand van de XC90 kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Ik zou voor de 4.4 V8 gaan. Alleen al vanwege het fantastische geluid dat dat blok geeft :D
Laatst gewijzigd door Carfreak op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

V8-en of 6-in-lijn geven toch altijd een mooi geluid?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29479
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een 5 cilindermotor klinkt ook heel aardig, vraag maar aan Ger.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Rikardo
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.12.2015 - 13:44

Ok, bedankt voor zover. Ik weet dat het verbruik hoog zal zijn, maar omdat we ook veel korte ritten zullen maken gaat dat van de V8 echt te ver.

Ik las op autovandaag.nl het volgende: 'Na de facelift van de XC90 in 2006 heeft Volvo nauwelijks aan de XC90 gesleuteld. Onder de motorkap zijn er de afgelopen tijd wel wat wisselingen van de wacht geweest. Terwijl de 3.2 liter zescilinder is uitgezwaaid heeft Volvo nog even kort de XC90 T5 met de vertrouwde 2.5 liter turbomotor geleverd. Wegens afnemende vraag in Rusland wist de Nederlandse importeur nog een serie vijfpitters met een scherpe prijs naar de showroom te sturen'. (bron: http://www.autovandaag.nl/autotest/8481 ... doorzetter)

Vandaar dus dat er nederlandse T5's uit 2010 te koop staan. Aanstaand weekend een eerste proefrit in een 3.2 momentum. Iemand nog een goede tip over waar in het bijzonder op te letten?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een T5 is hetzelfde (bij de XC90 dan) als een 2.5T
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

OGA244 schreef: een T5 is hetzelfde (bij de XC90 dan) als een 2.5T
Idd, bij de oude modellen impliceert een T vooraf een high pressure turbo (T4, T5, T6), T erachter (2.0T, 2.4T, 2.5T) een low pressure turbo.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
marcelV70R
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 23.02.2007 - 19:40
Locatie: soest

hoe oud is die XC90 waar je naar gaat kijken?
check(of laat checken) de haakse overbrenging
das soms wel een puntje van extra aandacht
heb zelf vorige week een XC90 van 2004 gekocht met 260dkm en daarvan was hij ook kapot
dat zijn serieuze bedragen voor reparatie.
als je eerste indruk van de auto goed is, dan adviseer ik een aankoop keuring bij een dealer
kosten zijn rond de €100 maar je weet precies waar je aan toe bent

Marcel
V70 D5 Summum plus standkachel GT 2010

V60 D4 Summum plus 8 traps AT 2015
[V60 D3 GT Summum 2011
XC90 2.5T Exclusive 2004
Ford Focus 1.6 D wagon 2012
V70 2.5 T 2006 black sapphire
citroen Xsara break 2005
citroen ax
V70 R 2004 black Sapphire
V70 R 1998 saffron pearl
855 T5 1995 nautic blue
Amazone 1966 rood
460 zilvergrijs 1995
Gebruikersavatar
Discovery
5th Gear member
Berichten: 1444
Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
Locatie: Delft

T5 limited edition heeft overigens dezelfde 6-bak als de 3.2. Dus daavoor hoef je hem niet te laten staan.
Gebruikersavatar
vanderburg.ton
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.01.2016 - 09:08

Ricardo,
Ik heb een XC90 T5 uit 2011. Prima bak en voldoende vermogen. Dus ik zou zeggen neem de T5 !!!!!
V40 1.8, XC70 2.5T, V70 T5, XC90 T5, .......
marlonhaumersen
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 02.04.2014 - 21:45

T5 rijd erg lekker !! Echter vond ik de motor wat te veel toeren moeten maken bij optrekken en bij constant snelweggebruik. Ik zou zeggen, maak in beide een proefrit op verschillende soorten wegen en kijk welke het beste past

Groeten,

Marlon
XC90 V8 Executive LPG/G3 2006
Citroen C5 1.8 LPG/G3 Ligne Prestige
Citroen Xantia 2.0 LPG
Gebruikersavatar
vanderburg.ton
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.01.2016 - 09:08

Ricardo,
In mijn T5 zit trouwens inderdaad een 6 bak zoals hierboven wordt gezegd echter 5 vooruit en 1 achteruit !!
V40 1.8, XC70 2.5T, V70 T5, XC90 T5, .......
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Maar dat was niet wat er bedoeld werd. De geartronic van de latere modellen heeft 6 versnellingen vooruit (en nog steeds 1 achteruit...)
Als er overigens maar weinig met de XC90 gereden wordt, zullen de variabel kosten niet zo hard doordrukken in het totaalplaatje van de kosten. De vaste kosten hebben dan veel meer invloed. En voor een XC90 is de wegenbelasting bijvoorbeeld een grote post. Verzekering en onderhoud zal voor alle modellen vrijwel hetzelfde zijn. Een V8 verbruikt inderdaad het meeste van alle motoren versies, maar niet zo gek veel meer dan de 6-cylinder. Maar je krijgt er wel een brok rijgenot voor terug. De vraag blijft natuurlijk of je dat ervoor over hebt en of de benzineprijs in de nabije toekomst zo historisch laag blijft.
Als je het niet weet, ga dan zeker met de diverse versies proefrijden. Als je dan de totale kosten op een rij zet zul je zien dat het niet zoveel uitmaakt welke versie je rijdt, als je niet al te veel km's maakt.
Voor je kostenplaatje is de staat van onderhoud overigens belangrijk. Je kunt zo duizenden euro's extra kwijt zijn als je er koopt met achterstallig onderhoud. Dus kies niet zondermeer de goedkoopste die je tegenkomt
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”