Pagina 1 van 1

Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 08.12.2015 - 09:22
door Rikardo
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Rikardo en van plan een XC90 te kopen. Het budget is max 20.000 euro en vanwege de geringe km die wij zullen rijden kiezen we voor een benzine uitvoering. Tijdens mijn zoektocht naar een model vanaf 2007 kom ik naast de 3.2 ook regelmatig een 2.5 T5 tegen uit 2010 of later. Dat is toch een motor die voor de facelift werd gebruikt? Ik kom hem ook niet tegen in de database van Autoweek.

Verschil lijkt ook de geartronic. Bij de 3.2 staan 6 versnellingen en bij de T5 5 versnellingen. Klopt dat ook voor het 2010 model?

Hamvraag is welke motor moet ik kiezen (bij ongeveer gelijke staat van de auto)? Is het verbruik vergelijkbaar?

Alvast bedankt!

Rikardo

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 08.12.2015 - 09:33
door lint
Welkom.
Goede keus om een XC90 te kopen. Het verschil tussen de beide motoren moet je zelf ervaren bij een proefrit. Vragen over het verbruik is heel simpel dat is altijd hoog.

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 08.12.2015 - 10:31
door t5power
Officieel zijn er geen 2.5T versies geleverd voor de nieuwe modellen, maar volgens mij wel in het buitenland. Dus je hebt kans dat je dan een buitenlands exemplaar aan zult treffen. Dat hoeft overigens geen nadeel te zijn. Als ik jou was zou ik voor de 2.5T versie gaan, op papier even snel (hoewel de 3.2 meer pk heeft) en toch wel iets zuiniger (al moet je daar niet te veel bij voorstellen). Daarbij is het ook een kleine moeite om de 2.5T versie te kietelen naar 240/250 pk waardoor hij een stuk krachtiger zal aanvoelen vergeleken met de 3.2.
Als je het verbruik van een 3.2 geen probleem vindt is een V8 ook een optie, want die 2 ontlopen elkaar niet zoveel. Als ik jou was, zou ik een voorkeur hebben voor een 2.5T mits hij goed onderhouden is, de motor heeft zich immers al lange tijd bewezen.

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 08.12.2015 - 12:26
door Carfreak
Ik heb een kennis die een XC90 2.5T heeft gehad. Hij heeft die auto heel snel weggedaan omdat hij vindt dat de auto met dit blok echt te traag is.

In mijn S80 is dat een heel ander verhaal maar gezien het gewicht en de luchtweerstand van de XC90 kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Ik zou voor de 4.4 V8 gaan. Alleen al vanwege het fantastische geluid dat dat blok geeft :D

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 08.12.2015 - 14:14
door Msuidgeest
V8-en of 6-in-lijn geven toch altijd een mooi geluid?

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 08.12.2015 - 14:20
door lint
Een 5 cilindermotor klinkt ook heel aardig, vraag maar aan Ger.

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 09.12.2015 - 13:34
door Rikardo
Ok, bedankt voor zover. Ik weet dat het verbruik hoog zal zijn, maar omdat we ook veel korte ritten zullen maken gaat dat van de V8 echt te ver.

Ik las op autovandaag.nl het volgende: 'Na de facelift van de XC90 in 2006 heeft Volvo nauwelijks aan de XC90 gesleuteld. Onder de motorkap zijn er de afgelopen tijd wel wat wisselingen van de wacht geweest. Terwijl de 3.2 liter zescilinder is uitgezwaaid heeft Volvo nog even kort de XC90 T5 met de vertrouwde 2.5 liter turbomotor geleverd. Wegens afnemende vraag in Rusland wist de Nederlandse importeur nog een serie vijfpitters met een scherpe prijs naar de showroom te sturen'. (bron: http://www.autovandaag.nl/autotest/8481 ... doorzetter)

Vandaar dus dat er nederlandse T5's uit 2010 te koop staan. Aanstaand weekend een eerste proefrit in een 3.2 momentum. Iemand nog een goede tip over waar in het bijzonder op te letten?

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 09.12.2015 - 18:53
door OGA244
een T5 is hetzelfde (bij de XC90 dan) als een 2.5T

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 09.12.2015 - 19:16
door t5power
OGA244 schreef: een T5 is hetzelfde (bij de XC90 dan) als een 2.5T
Idd, bij de oude modellen impliceert een T vooraf een high pressure turbo (T4, T5, T6), T erachter (2.0T, 2.4T, 2.5T) een low pressure turbo.

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 09.12.2015 - 20:34
door marcelV70R
hoe oud is die XC90 waar je naar gaat kijken?
check(of laat checken) de haakse overbrenging
das soms wel een puntje van extra aandacht
heb zelf vorige week een XC90 van 2004 gekocht met 260dkm en daarvan was hij ook kapot
dat zijn serieuze bedragen voor reparatie.
als je eerste indruk van de auto goed is, dan adviseer ik een aankoop keuring bij een dealer
kosten zijn rond de €100 maar je weet precies waar je aan toe bent

Marcel

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 14.12.2015 - 12:24
door Discovery
T5 limited edition heeft overigens dezelfde 6-bak als de 3.2. Dus daavoor hoef je hem niet te laten staan.

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 03.01.2016 - 10:50
door vanderburg.ton
Ricardo,
Ik heb een XC90 T5 uit 2011. Prima bak en voldoende vermogen. Dus ik zou zeggen neem de T5 !!!!!

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 06.01.2016 - 11:52
door marlonhaumersen
T5 rijd erg lekker !! Echter vond ik de motor wat te veel toeren moeten maken bij optrekken en bij constant snelweggebruik. Ik zou zeggen, maak in beide een proefrit op verschillende soorten wegen en kijk welke het beste past

Groeten,

Marlon

Versnellings Bak

Geplaatst: 17.01.2016 - 04:19
door vanderburg.ton
Ricardo,
In mijn T5 zit trouwens inderdaad een 6 bak zoals hierboven wordt gezegd echter 5 vooruit en 1 achteruit !!

Re: Aankoop 3.2 of T5

Geplaatst: 19.01.2016 - 20:52
door RogerO
Maar dat was niet wat er bedoeld werd. De geartronic van de latere modellen heeft 6 versnellingen vooruit (en nog steeds 1 achteruit...)
Als er overigens maar weinig met de XC90 gereden wordt, zullen de variabel kosten niet zo hard doordrukken in het totaalplaatje van de kosten. De vaste kosten hebben dan veel meer invloed. En voor een XC90 is de wegenbelasting bijvoorbeeld een grote post. Verzekering en onderhoud zal voor alle modellen vrijwel hetzelfde zijn. Een V8 verbruikt inderdaad het meeste van alle motoren versies, maar niet zo gek veel meer dan de 6-cylinder. Maar je krijgt er wel een brok rijgenot voor terug. De vraag blijft natuurlijk of je dat ervoor over hebt en of de benzineprijs in de nabije toekomst zo historisch laag blijft.
Als je het niet weet, ga dan zeker met de diverse versies proefrijden. Als je dan de totale kosten op een rij zet zul je zien dat het niet zoveel uitmaakt welke versie je rijdt, als je niet al te veel km's maakt.
Voor je kostenplaatje is de staat van onderhoud overigens belangrijk. Je kunt zo duizenden euro's extra kwijt zijn als je er koopt met achterstallig onderhoud. Dus kies niet zondermeer de goedkoopste die je tegenkomt