Dag,
Het is een sport en een plezier om zoveel mogelijk electrisch te rijden. Nu krijg ik het gevoel dat de verwarming niet verwarmt als ik electrisch rijd. Ik krijg dan bijna de neiging om op benzine te rijden, dat wil ik voorkomen. Ik kan wel de standkachel gebruiken bij gebruik vooraf, maar dat lijkt mij alleen voordat je gaat rijden een optie. Ik heb het gevoel dat de auto snel afkoelt van binnen in dit koude weer en dat er dan koele lucht uit de verwarming komt. De handleiding geeft mij geen duidelijkheid hierover. Wat is jullie ervaring? Mis ik een instelling of moet ik de standkachel gebruiken?
geen verwarming bij electrisch rijden?
- thavipah
- 3rd Gear member
Ik rijd ook heel veel elektrisch en de auto verwarmt prima. Ik probeer altijd wel te preconditionen. Maar vanmiddag lukte dat niet en toen was de warmte binnen een paar minuten prima. Ik gebruik dan de stoelverwarming op stand 2 als ondersteuning en de stuurwielverwarming een minuut of vijf om de boel comfortabel te krijgen.
-
- 1st Gear member
Dank je voor je antwoord. Ik denk dat ik dan maar bij de dealer langs ga, want ook na 10 min merk ik weinig van de verwarming. Dat is dus heel anders dan bij jou. Ik zal eerst eens alleen op benzine rijden en kijken of er een verschil is.
- V60_PHEV
- 4th Gear member
Twee vragen:
1. heb je 'Extra Verwarmen' aangezet (dit vind je onder 'Instellingen' 'Klimaat').
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je hiermee kiezen of de auto de standkachel mag gebruiken om de auto te verwarmen terwijl je volledig elektrisch rijdt.
Als je dit niet aan hebt staan, gebruikt de auto de standkachel niet en blijft de auto koud(er)
2. Hoeveel benzine zit er in de tank? als je onder een minimum komt (zo ongeveer kwart volle tank), dan doet de standkachel het niet meer om voor te verwarmen.
Ik weet niet wat voor effect dat heeft op het extra verwarmen tijdens het rijden in ECO modus. Mogelijk doet die het dan ook niet meer.
Zelf zorg ik altijd voor dat mijn benzinetank niet onder een kwart vol komt, zodat ik kan voorverwarmen.
Dat is niet alleen aangenaam, maar vergroot ook je elektrische reikwijdte.
Het is dan wel weer een beetje typisch dat de auto om elektrisch te rijden om benzine voorverwarmt en niet ook elektrisch.
1. heb je 'Extra Verwarmen' aangezet (dit vind je onder 'Instellingen' 'Klimaat').
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je hiermee kiezen of de auto de standkachel mag gebruiken om de auto te verwarmen terwijl je volledig elektrisch rijdt.
Als je dit niet aan hebt staan, gebruikt de auto de standkachel niet en blijft de auto koud(er)
2. Hoeveel benzine zit er in de tank? als je onder een minimum komt (zo ongeveer kwart volle tank), dan doet de standkachel het niet meer om voor te verwarmen.
Ik weet niet wat voor effect dat heeft op het extra verwarmen tijdens het rijden in ECO modus. Mogelijk doet die het dan ook niet meer.
Zelf zorg ik altijd voor dat mijn benzinetank niet onder een kwart vol komt, zodat ik kan voorverwarmen.
Dat is niet alleen aangenaam, maar vergroot ook je elektrische reikwijdte.
Het is dan wel weer een beetje typisch dat de auto om elektrisch te rijden om benzine voorverwarmt en niet ook elektrisch.
- Conradi
- 3rd Gear member
Ik warm ook altijd bij met de standverwarming, werk prima.
Ik snapte ook niet waarom dat de standverwarming het opeens niet meer deed, totdat ik dat over een kwart tank las....
Ik snapte ook niet waarom dat de standverwarming het opeens niet meer deed, totdat ik dat over een kwart tank las....
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
- thavipah
- 3rd Gear member
Ik heb extra verwarmen inderdaad ook aan staan. Wellicht dat het daar aan ligt.
Volgens mij heeft de XC90 geen traditionele standkachel (die op benzine draait) maar een elektrische. Of heb ik dat verkeerd?
De auto gaf gisteren nl een aantal keren de volgende melding via de app: preconditioning niet mogelijk niveau accu te laag.
De melding was wat vreemd omdat ik preconditioning niet aan had gezet, de auto aan de laadpaal hing en ik ook niet meer weg zou gaan.
Volgens mij heeft de XC90 geen traditionele standkachel (die op benzine draait) maar een elektrische. Of heb ik dat verkeerd?
De auto gaf gisteren nl een aantal keren de volgende melding via de app: preconditioning niet mogelijk niveau accu te laag.
De melding was wat vreemd omdat ik preconditioning niet aan had gezet, de auto aan de laadpaal hing en ik ook niet meer weg zou gaan.
Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- IkeV70
- 5th Gear member
De V60 geeft een duidelijke melding als het brandstofniveau te laag is voor de bijverwarming. De XC90 niet?Conradi schreef: Ik warm ook altijd bij met de standverwarming, werk prima.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 1st Gear member
Hi,
Dank je v60_phev, de "extra" klimaatinstelling had ik niet gevonden in de handleiding. Ik laat de auto nu even koud worden en opladen en dan kan ik het vanmiddag meteen testen. Het is toch in dit weer oncomfortabel koud in de auto.
@thavipah de standkachel is zeker niet electrisch, wat ik niet had verwacht en jammer vind. Toen ik het de eerste keer eens wilde testen, stonk het in mijn garage enorm omdat de standkachel lekker stond te ronken op benzine. Ook moet je accu, naast voldoende benzine, voldoende geladen zijn heb ik gemerkt.
Dank je v60_phev, de "extra" klimaatinstelling had ik niet gevonden in de handleiding. Ik laat de auto nu even koud worden en opladen en dan kan ik het vanmiddag meteen testen. Het is toch in dit weer oncomfortabel koud in de auto.
@thavipah de standkachel is zeker niet electrisch, wat ik niet had verwacht en jammer vind. Toen ik het de eerste keer eens wilde testen, stonk het in mijn garage enorm omdat de standkachel lekker stond te ronken op benzine. Ook moet je accu, naast voldoende benzine, voldoende geladen zijn heb ik gemerkt.
- Conradi
- 3rd Gear member
Nope, sowieso is het hele bijverwarmingsgedoe in de XC90 wat verborgen voor de berijder. In de V60 kun je van alles kiezen, in de XC90 gebeurd alles automatisch en achter de schermen. Ook de gebruiksaanwijzing is op dat punt lastig te volgen.....IkeV70 schreef: De V60 geeft een duidelijke melding als het brandstofniveau te laag is voor de bijverwarming. De XC90 niet?
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
- thavipah
- 3rd Gear member
@123669: Goede info! Ik wist echt niet dat de XC90 een echte standkachel had. Mijn moeder had er een in haar BMW en dan hoorde je echt iets loeien. Bij de Volvo heb ik weleens iets geroken (wist niet dat het dat was) maar nooit gehoord. De BMW had een separaat uitlaatpijpje bij de voorbumper. Iemand een idee waar dat bij de XC90 zit?
Overigens, nu ik dit zit te tikken bedenk ik me ook ineens dat dat ook verklaard waarom ik onlangs op een 80km/u weg een verbruik had van 20l per 100 km. Ik was toen net weggereden bij een klant en vermoedelijk was de standverwarming aan het bijverwarmer.
Ik ben niet zo'n forumdier maar dit is toch allemaal wel info die mij dagelijks naar het volvo-forum trekt. Top!
Overigens, nu ik dit zit te tikken bedenk ik me ook ineens dat dat ook verklaard waarom ik onlangs op een 80km/u weg een verbruik had van 20l per 100 km. Ik was toen net weggereden bij een klant en vermoedelijk was de standverwarming aan het bijverwarmer.
Ik ben niet zo'n forumdier maar dit is toch allemaal wel info die mij dagelijks naar het volvo-forum trekt. Top!
- Conradi
- 3rd Gear member
Over standkachel gesproken, ik vind het heerlijk om de auto van te voren op te warmen via de app. Maar klopt het dat dan de standverwarming aanblijft ook as je de (e-)motor weer uitzet? Ik heb hier al een keertje een brandalarm veroorzaakt 

2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
- thavipah
- 3rd Gear member
Vandaag rook ik na preconditionen een typisch luchtje toen ik naar de auto liep. Na wat onderzoek heb ik het uitlaatpijpje gevonden van de standkachel. Hij zit net achter het rechtervoorwiel. Er komt een hoop warme lucht uit 

Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Je kunt ook bij het pre conditionen instellen dat de auto binnen staat. Dan verwarmt de auto enkel elektrisch (dit werkt uiteraard enkel als de auto aan de laadpaal verbonden is). Dit kun je via de app en via het instrumentenpaneel instellen. Verwarming werkt volgens mij niet tijdens het rijden als je elektrisch rijdt. Daar is de batterij gewoon te klein voor (anders houd je helemaal geen bereik meer over), hij blaast dan enkel lucht. TIP: stoelverwarming is vele malen efficiënter in het warm houden van je lichaam dan de standkachel/airco.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
- Conradi
- 3rd Gear member
Maar jij rijdt een V60 PIH, toch? Bij een XC90 kun je namelijk niets instellen. Toen ik de standverwarming via de app inschakelde, de auto stond in de garage aan de paal, ging het brandalarm af.
Iemand die weet hoe het precies werkt?
Iemand die weet hoe het precies werkt?
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
-
- 2nd Gear member
Kun je het niet in het boordcomputer menu of ander menu in het instrumentenpaneel instellen?
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
-
- 2nd Gear member
Ik kom er net achter dat de mogelijkheid voor enkel elektrisch voorverwarmen niet bestaat op de XC90. Geen idee waarom. Daarom staat in de handleiding dat de auto altijd in een geventileerde ruimte moet staan en gekoppeld moet zijn aan een werkende laadpaal. De batterij drijft kennelijk de verwarming aan die dan weer op benzine plaatsvindt... Beetje vreemd. LET WEL: voorverwarmen werkt niet als de accu te weinig energie bevat, daarom moet deze aan een werkende laadpaal (dus geen timer op laadpaal) verbonden zijn anders werkt het niet. Waarom dit wel mogelijk is met de V60 en niet met de XC90 is mij niet duidelijk.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
-
- 1st Gear member
Mijn Pre-Conditioning is stuk en de auto gaan daarvoor over een paar weken naar Beesd heelaas, Maar wanneer ik nu de extra verwarming aanzet in de instelling, slaat direct te motor aan, dit is toch wel niet de bedoeling van extra verwarming, het zou toch alleen de standkachel moeten starten(die bij mij dan stuk is)?
XC90 2016 T8 Inscription