RTI routeplanning

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Andretti
1st Gear member

Regelmatig rij ik de route Enschede - Houthalen/Helchteren in Belgie. Uit ervaring en via andere routeplanners is de route Enschede-Apeldoorn-Nijmegen-Den Bosch-Eindhoven-Valkenswaard-Houthalen het snelste en kortste (ongeveer 225 km 2,5 uur). Als ik de bestemming Houthalen in de RTI ingeef, geeft deze echter 300 km aan en wordt ik na Eindhoven, naar Maastricht geleid. Ik heb de prof op de som genomen, maar dit is meer dan een half uur langer rijden en dus 75 km langer). Is dit in te stellen, ik krijg het niet voor elkaar ? Ik heb de RTI CD's van de Benelux van 2004 en 2005 (Volvo v70 uit 2001)
interface
4th Gear member

Staat zeker op SNELSTE ROUTE, wat wel gek is. Krijg ook zeer regelmatig 'vreemde' routes voorgeschoteld van de RTI. Wij gaan binnenkort naar corsica met de auto en ga voor de zekerheid de route van te vooren eerst checken, je kan niet blindelings vertrouwen op de RTI - is mijn ervaring.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Voor élke RTI geldt dat het gezond verstand bij de hand moet worden gehouden.
De aardrijkskundelessen en dan vooral de topografische rijtjes die ik op de lagere school uit m'n hoofd moest leren, geven mij nog steeds erg veel steun onderweg.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Barlin
2nd Gear member

Ik had laatst ook iets heel vreemds. Komende uit Alkmaar op de N243 richting de A7 stelt de RTI voor om bij het plaatsje Oosteinder linksaf het plaatsje in te gaan om daarna in het dorp rechts te gaan en aan het eind van het dorp weer rechts terug naar de N243 om die gewoon weer te vervolgen. Ik verdenk de plaatstelijke middenstand ervan dat zij de "snelste route" hebben gekocht. Wat echt raar is dat waar ik linksaf zou moeten geen weg is.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
FrankM
4th Gear member

Tsja, ik heb het al vaker gezegd: ik ben niet bijster onder de indruk van de routering van de RTI. Als je goed zoekt staat hier op het forum nog een voorbeeld Leiden - Gouda - Leiden, waaruit ik heb afgeleid dat de route erg afhangt van de richting (heading) waarin de auto staat bij het opvragen van de route. Vraag me niet waarom, vraag het ook de dealer niet....

In steden is het helemaal rampzalig: als er een keuze is voor om de stad heen of er dwars doorheen, dan leidt de RTI je er 10 tegen 1 dwars doorheen. In sommige gevallen (zoals hierboven bij die N243) kan het een probleem met kaartmateriaal zijn (dat een stukje weg per ongeluk een veel hogere categorie heeft gekregen waardoor het sterk de voorkeur krijgt), maar over het algemeen denk ik dat de routeringsengine in de RTI gewoon niet goed is.

Maar, zo verzucht ik maar weer eens, hoe krijg je dat Volvo aan het verstand gepeuterd en, belangrijker, hoe krijg je het opgelost.

@Interface: het verschil 'korte route' en 'snelste route' is een dealerantwoord (niet naar bedoeld). Zodra je bij de dealer meldt dat de RTI een gekke route geeft, krijg je dit te horen. Maar dat is niet het probleem: kort of snel - de route die je krijgt is soms gewoon onverklaarbaar.

@Ben: gezond verstand ok, maar de RTI brengt je juist ook op plaatsen waar je het zelf niet weet. Kennelijk is de gedachte dat je dan al blij bent als je er komt, maar je voelt dan zelf wel aan dat het niet de snelste weg was. Gezond verstand komt dan helaas achteraf.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Delta
4th Gear member

Hoi,
Als je op zeker langs bepaalde plaatsen wilt gaan is er de mopgelijkheid om via plaatsen in te stellen. E.e.a. gebruik ik ook als ik vanuit het midden van het land terug naar huis ga dan is er voor mij altijd de keuze amsterdam of lelystad (over de dijk). Het helpt om alvast een paar voorkeurplaatsen van te voren in te stellen. Die punten zijn toch vaak hetzelfde. Daarbij (ik heb het nog nooit geprobeerd) maar door te scrollen kun je volgens mij ook viapunten invullen en dat is zo gebeurd.
Misschien een oplossing?
Pieter
Thom
5th Gear member

Ligt dit wel aan het RTI-systeem? Ik bedoel, veel automerken gebruiken dezelfde Navteq software, zo ook Volvo. Ik heb ervaring met VDO Dayton navi in een Peugeot, en dat was toch echt een stuk slechter.

Thom
FrankM
4th Gear member

Veel autmerken gebruiken hetzelfde kaartmateriaal van Navteq. De software is niet van Navteq, maar (bij Volvo) van Mitsubishi, (elders) VDO Dayton, TomTom, etc.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
S60 2.0T MY06 Sum
Ber
3rd Gear member

euu....heren???

kunnen jullie mij dan misschien ook vertellen waar ik het beste een nieuwe update voor mijn RTI (V70 1999) cd-versie kan vinden?
Ik rij nu op de versie van 1999, en das wel waterg gedateerd!

ik zoek Benelux en Duitsland!

Ber
V70 Classic 2.5 TDI 1999 Exclusive Line ";Dessert wind pearl";

http://i21.photobucket.com/albums/b276/ ... age001.jpg
FrankM
4th Gear member

Bij de dealer. Eventueel kan je zoeken op ebay of marktplaats of er sets worden aangeboden. Vanzelfsprekend ben je er dan zelf bij of dat een legale aanbieding is.

Groeten,
Frank
S60 2.0T MY06 Sum
engelpa
Starter

Ik heb een maand geleden een nw setje DVDs gekocht via marktplaats. Origineel in verpakking, versie 06 22. Kosten 150 euro.

Let wel: bij het plaatsen van deze nwe dvds in mn dvd speler uit 2002 heb ik de dvd speler opgeblazen! (zie ook andere discussies over RTI's die het niet meer doen). De nwe dvds zorgen voor een onherstelbare software fout. Nwe speler moeten laten installeren bij de dealer (via Volvo NL wel vergoed maar met veel gedoe).
Groet

Andere Paul

S60 D5 Edition 03-02 RTI v01 50 -> v06 22
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Vorig jaar belande ik na een verkeerde afslag midden in Antwerpen :x
Toen de halve ring afgesloten was...juist ja....
Mijn RTI wilde me steeds maar laten omkeren, je kent het wel. Maar de oprit was dicht.

Gewoon een stuk de stad ingereden en toen de RTI het laten bepalen. Ben toen door vele kleine steegjes en weggetjes toch weer voortreffelijk op de ring beland. =D>
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Ber
3rd Gear member

ik heb de setjes cd's bij de Volvodealer besteld.

Ik heb een oude RTI, dus nog van voor het DvD tijdperk.
Maar naar ik aanneem is het met de orginele cd's toch geen probleem??????

of stel ik me nu heel blond op?

Ber

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ber schreef:ik heb de setjes cd's bij de Volvodealer besteld.

Ik heb een oude RTI, dus nog van voor het DvD tijdperk.
Maar naar ik aanneem is het met de orginele cd's toch geen probleem??????

of stel ik me nu heel blond op?
ja.... (maar die CD passen wel hoor)
Ber
3rd Gear member

ja wat?

geen probleem of ja heel blond?

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ber schreef:ja wat?

geen probleem of ja heel blond?
sorry, ja mevrouw! (cd's passen)
Ben
Executive Member
Contacteer:

Goed zo Bartje, altijd met 2 woorden spreken :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Ber
3rd Gear member

hahahaha....nou heb ik nog geen antwoord!

Ik weet wel dat cd's zwaar uit de mode zijn,
en dat een papieren kaart gewoon helemaal hip is omdat dat nauurlijk veel meer "retro" is...

maarja, er zat nou eenmaal een cd in....grijns....

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ber schreef:hahahaha....nou heb ik nog geen antwoord!

Ik weet wel dat cd's zwaar uit de mode zijn,
en dat een papieren kaart gewoon helemaal hip is omdat dat nauurlijk veel meer "retro" is...

maarja, er zat nou eenmaal een cd in....grijns....
ber toch, je het een leesbrilltje nodig, het stond er klein achter, het systeem werkt uitsluitend op cd´s en niet op dvd´s
Ber
3rd Gear member

hee.....daar kan ik niets aan doen,
ik draag al een brillie vanaf mijn 6de.....

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”