Pagina 1 van 2

XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 12:26
door bobvdbrink
Sinds 3 weken ben ik de gelukkige eigenaar van een XC90 T8. Na de eerste 2 oplaadbeurten gaf het display de melding dat ik 40km kon rijden na volledig laden. Maar de laatste 4 oplaadbeurten stopt de lading bij 35km! Mijn dealer verwacht dat dit met mijn rijstijl te maken heeft. Ik heb mijn twijfels. Iemand hier ervaring mee?

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 13:27
door CO2clean
Hier bij een V60 PIH wil het wel eens voorkomen dat het laden klaar lijkt en de app 48/49 aangeeft ipv 50. UIteindelijk staat er wel 50 en heeft het gewoon iets meer tijd nodig.

Het beste is de accu leeg rijden en uit de app af te lezen wat de netto hoeveelheid kWh is die je eruit kan halen. Dat geeft een aardig precies beeld hoe het met de accu zit. Volvo zou hier meer info over moeten geven, zeker nu ze volledig elektrische auto's gaan maken. Ze hebben nog een lange weg te gaan.

Wat is dan het effect van je rijstijl? Wat zei Volvo daar precies over?

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 14:26
door RichieB
De dealer had geen idee en probeerde de klant tevreden te stellen met een onzinantwoord in plaats van zich te verdiepen in het probleem. Gebeurt helaas wel vaker.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 15:50
door rsnhakan
Kan met de weersomstandigheden te maken hebben. Als het koud is buiten komt het ook wel eens voor dat er 5km minder actieradius beschikbaar is.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 16:12
door Millimetervreter.
Ik zat vandaag in de showroom bij Svala Leiderdorp in een XC90 T8 en daar gaf het systeem volledig opgeladen en ook 35 km aan!
Auto stond binnen en kon toch niet weten hoe koud het buiten was :)

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 16:31
door CO2clean
Kou buiten zou nooit effect mogen hebben op het rijbereik dat de auto aangeeft bij het volladen van de batterij.

Ik denk dat RichieB gelijk heeft en dat het een gevalletje is van een persoon bij Volvo/dealer die duidelijk onvoldoende kennis heeft. De inschatting van de hoeveelheid energie in de batterij (en dus bereik) is simpelweg niet heel erg nauwkeurig. De enige manier om te weten hoeveel energie er in gaat is volladen en leegrijden en dan teruglezen via app hoeveel er netto uit is gekomen (bruto energieconsumptie in kWh - regeneratie).

Het zou Volvo sieren als wordt overgegaan op een andere manier van tonen hoeveel km je elektrisch kunt afleggen. Als je het aantal kWh weet en je hebt een richtgebruik van het aantal Wh per km dan kun je eenvoudig een inschatting maken van het reƫle bereik. Nu gaat Volvo anders te werk en geeft het altijd de NEDC cyclus waarden op. Al gaat dat ook niet altijd goed. Als ik reken met 7,5 KWh (V60) dan rekent Volvo de ene keer met zo'n 150 Wh/km en de andere keer zo'n 130 Wh/km. Dus daar zit ook flinke speling in. Dit bereken ik oa door na een x aantal km te hebben gereden, te kijken naar de resterende km volgens de app en vervolgens bij leegrijden de resterende kWh te vinden.

In de XC90 T8 batterij van 9,2 kWh kun je overigens 6,5 kWh gebruiken voor aandrijving e.d. (http://www.greencarreports.com/news/109 ... irst-drive)
De V60 PIH heeft van de 11,2 kWh 8 kWh beschikbaar voor aandrijving e.d. (https://www.media.volvocars.com/uk/en-g ... ases/48395)

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 21:34
door bobvdbrink
Vandaag is mijn auto uitgelezen en er is geen enkele storing waargenomen. Ook vandaag wederom zeer 'netjes' gereden op de pure mode en na het laden geeft hij wederom 35km als actieradius. Dit staat dan in het instrumentenpaneel bij de tellers. Op mijn Volvo on call app, kan ik niet zien hoever de auto in procenten is geladen. Ik zie een balkje die; 0 - 1/2 - 1 aangeeft, ook zie ik geen kWh registratie of verbruik. Gebruik ik de verkeerde app?
De dealer vertelde mij; het maar even aan te zien. En in het nieuwe jaar een officieel rapport op te stellen naar Volvo...
Een verkoper vertelde mij dat alle XC90's maar tot 35km opladen, dit klopt toch niet?

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 21:50
door CO2clean
De Volvo on call app heeft (moet je wel activeren) een rittenadministratie. Daar kun je per rit (en dus ook totaal tussen laden door) kWh/min/km/etc uitlezen.

Ik neem aan dat die verkoper het mis heeft, want de XC90 kan volgens Volvo tot 40km elektrisch rijden. Het lijkt mij dan niet handig om de auto dan niet meer dan 35 te laten tonen.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 21:57
door Volvogel
Zet hem eens op pure. Scheelt paar km.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 23:04
door CO2clean
Hoe kan de stand "pure" opeens de elektrische actieradius vergroten?

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 23:37
door RichieB
Doordat je in Pure de accu meer leeg kan rijden dan in Hybrid. Pure vereist minder restcapaciteit om een of andere reden (instelling door Volvo).

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 23.12.2015 - 23:48
door IkeV70
Omdat in pure de airco uitgeschakeld wordt. Als je in pure de klimaatbeheersing weer op auto zet wordt de actieradius weer wat lager.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 24.12.2015 - 08:37
door RichieB
Ik zet altijd de airco weer op automatisch als ik Pure heb aangezet. Dus dat verklaart het niet. In de Pure mode kan je meer kWh halen uit de accu. Zo is dat ook uitgelegd tijdens de PIH informatieavond in Beesd.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 24.12.2015 - 09:42
door CO2clean
Wat raar. Ik weet dat in Pure de diesel/benzine motor minder snel aanslaat. Maar dat de restcapaciteit kleiner mag zijn in pure is onlogisch. Ik weet niet wanneer ik het kan testen, maar als iemand dat kan testen met een volle batterij (dus eerst in pure helemaal leeg en dan in hybrid en via app kWh uitlezen) ben ik heel benieuwd. Maar dan ben ik ook heel benieuwd naar de reden van Volvo voor deze regel, want ik kan geen logische verklaring bedenken.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 24.12.2015 - 09:50
door RichieB
Het hele verhaal is (ongeveer) als volgt: bij Hybrid mag je de accu ontladen tot 10%, bij Pure tot 5%. Bij Save wordt hij opgeladen tot 40% bij Power en AWD tot 30%. De percentages zijn niet correct omdat A) ik ze me niet goed herinner en B) VolvoNL ze ook maar als voorbeeld gebruikte. Feit is dat je in Pure meer uit je accu kan halen. Raakt hij leger dan de ondergrens dat wordt Pure uitgeschakeld en gaat de accu meteen bijladen omdat de toegestane ondergrens bij Hybrid hoger ligt dan bij Pure.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 24.12.2015 - 09:54
door CO2clean
Ok, dan geloof ik je :), en standaard staat de auto op hybrid bij het starten dus dat verklaart het dan. Kan iemand zien of, bij het selecteren van "pure", de actieradius dan veranderd van 35 naar 40? Anders is het mogelijk toch anders.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 24.12.2015 - 09:56
door RichieB
Nee, de actieradius in je display verandert niet. Alleen de werkelijke kWh die je uit de accu kan halen.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 24.12.2015 - 10:01
door CO2clean
Ok, dus de display die 35 toont is dan nog niet verklaard. Misschien een simpel software bugje?

Want een V60 PIH van ruim 2 jaar oud toont nog steeds 50 bij volgeladen batterij en deze heeft zeker enige degradatie.

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 24.12.2015 - 11:10
door rsnhakan
dubbel

Re: XC90 T8 maximale oplading 35km ipv 40km

Geplaatst: 24.12.2015 - 11:11
door rsnhakan
Millimetervreter. schreef: Ik zat vandaag in de showroom bij Svala Leiderdorp in een XC90 T8 en daar gaf het systeem volledig opgeladen en ook 35 km aan!
Auto stond binnen en kon toch niet weten hoe koud het buiten was :)
Het kan voorkomen gaf ik aan :) Dat is mijn ervaring.

RichieB schreef: Ik zet altijd de airco weer op automatisch als ik Pure heb aangezet. Dus dat verklaart het niet. In de Pure mode kan je meer kWh halen uit de accu. Zo is dat ook uitgelegd tijdens de PIH informatieavond in Beesd.
+1