Tankpistool slaat steeds af

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Opelman
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 12.05.2015 - 19:17
Locatie: Wierden

Sinds ik mijn V50 heb aangeschaft in augustus, ondervind ik problemen bij het tanken. Het vulpistool slaat steeds af, alsof de tank vol zit. Ik moet het een paar keer van verschillende hoeken proberen of het vulpistool half inknijpen, dan krijg ik er brandstof in. Het is onafhankelijk van het tankstation, ik heb het bij verschillende tankstations gehad (verschillende merken).
Er lijkt op het eerste oog niets de ingang te blokkeren.

Weten jullie wat dit kan zijn? Kan ik hier zelf iets aan doen?
Gr. Chiel

Volvo V50 2.0d Momentum MY05 (weblog/foto's)
Opel Corsa D 1.2 Innovation - 2008
Opel Vectra C SW 1.9 CDTi Cosmo - 2005
Opel Vectra C sedan 1.8-16V Comfort - 2003
Opel Astra sedan 1.6 GL - 1999
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Heb dit zelf ook wel eens gehad, beste remedie in die gevallen was om het tankpistool iets minder ver er in te steken. Tegenwoordig geen last meer van, komt misschien door het vele tanken ;-)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Jadek
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.07.2015 - 07:20

Exact hetzelfde 'probleem' bij de S40. Oplossing is inderdaad het vulpistool minder ver insteken.
Bij vorige auto's geen last van gehad. Wellicht dat de vorm van de vulhals naar de brandstoftank een rol speelt.
ammie 69
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.10.2015 - 21:02

Ook ik heb als ik vulpistool tever in de opening steek dat hij afslaat dus advies minder ver vulpistool erin doen
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
Gebruikersavatar
Paron
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 22.11.2014 - 21:08

Van bovengenoemd fenomeen heb ik in het begin ook 'last' gehad. Een beetje lastig als je de tank vol wilt gooien en je hebt een onbemande pomp met pin...
Het vulpistool recht maar niet te diep in de tankopening resulteert in de maximale brandstof hoeveelheid in de tank. Is gewoon een beetje 'fingerspitzengefühl'.
Laatst gewijzigd door Paron op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V 50 D3 Summum Pro BNS, Orange flame,
17" Spartacus (zomer) 17" Stylla (winter)
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Wat maakt het hier voor verschil of het een bemande of onbemande pomp is?
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
berndw
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.08.2015 - 20:44

Ik het tot nu toe een keer of 10 getankt, waarvan 1 keer bij een onbemande pomp. Toen ben ik een kwartier bezig geweest om hem vol te krijgen. Zal wel toeval zijn, maar toch..
Huidig:
VW e-Golf mk. VII 2020 (private lease)

Hiervoor:
Volvo V50 2.4i Summum Geartronic MY2006 zomer 17" Scotia / winter 16" Castalia
BMW 318ci 2000
Renault Clio 1.6 2003
Volkswagen Golf 1.9 TDI mk. IV 2003
Daewoo Nubira 2.0 1998
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Misschien verschilt het ook per pomp. Een paar jaar terug tankte ik wel eens bij Tinq, en als er dan iemand aan de andere kant van de pomp ook aan het tanken was dan was de ‘druk’ praktisch de helft. Was diegene klaar met tanken dan ging het weer een stuk vlotter. Tja, je hebt dan ook nog goeie en slechte pompen blijkbaar :).
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
Henkie N
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 21.02.2011 - 21:49
Locatie: Goeree Overflakkee

Ik heb de indruk dat het aan de kwaliteit benzine ligt of misschien wel van de pomp zelf. Ik tank regelmatig in België en Frankrijk en maak het daar met oudere pompen wel mee. In Nederland eigenlijk nooit last van.
Hard rijden is geen kunst, op tijd stoppen wel.
V70R 2004
XC90 3.2
850 2.4

XC60 3.0 T6 R-design 2013
850 2.5 1996
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Bij mij ook het geval. Oplossing is onderkant onder een hoek van 45 graden naar achteren draaien. Dan ging het probleemloos. Vreemd in ieder geval.
Bij de V70 geen last van.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 462
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Het afschakelmechanisme wordt bediend door de tegendruk die via het kleine kanaal in de vulpistoolopening wordt teruggebracht naar het mechanisme. Komt hier vloeistof terug, schakelt het pistool af. Van invloed is dus het vrij uit kunnen stromen van de vloeistof. Dat wordt bemoeilijkt door, een volle tank, een nauwe vulopening, uitstromen tegen een obstakel of de wand van de buis of een grote pompopbrengst van de brandstofpomp.
Het heeft dus niets te maken met de kwaliteit van de brandstof of het al dan niet bemand zijn van het tankstation. Wel met variatie in de pompopbrengst van het station en de manier waarop je het vulpistool in de tankopening steekt of houdt.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Exact!
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Herkenbaar 'probleem'. Twee keer last van gehad.
Het vulpistool een beetje draaien heeft bij mij geholpen.
Als ik ervoor stond wilde ik het pistool voor mijn gevoel teveel linksom erin stoppen (met de klok mee dus).
Nadat ik het, voor mijn gevoel, wat meer tegen de klok in draaide bleek het beter te gaan. Dan zit hij of precies rechts of een tikkie te ver rechtsom gedraaid.

Daarna eigenlijk nooit meer last van gehad.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”