Pagina 1 van 2

g3

Geplaatst: 04.08.2006 - 14:17
door brauwie
Is vast al een keer voorbij gekomen,maar mij niet echt opgevallen.
Wat is normaal verbruik ( snelweg 140 ) op gas met een 1.8 motor?Sukkels die zeggen dat je niet zo hard mag rijden hoeven niet te reageren.:))

Geplaatst: 04.08.2006 - 14:32
door V480-S60
Weliswaar gaat het hier om een vraag over een 2.0 liter.
Er hebben ook genoeg 1.8 liter rijders gereageerd.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ht=gebruik

(En stiekum zeg ik toch dat je niet zo hard mag rijden. 8) 8) 8) ) :P :P

Geplaatst: 04.08.2006 - 14:43
door Okke
Ik rij nu ruim 1:11. Voornamelijk snelweg (max. 3000rpm), en nu geen file's. Benzine is te verwaarlozen. Met airco aan/ file/ of harder rijden (120 haha) zit je sneller op 1:10.

Geplaatst: 04.08.2006 - 15:24
door brauwie
ik persoonlijk kom dus niet verder dan 1 op 8
Zelfs als ik heel netjes rij kom ik niet boven de 1 op 9
dus met de beste wil van de wereld....360km op een tankje.

Geplaatst: 04.08.2006 - 15:27
door brauwie
espartinas...albuyfera ..in de nacht
lekker doorjakkeren was leeg voor ik aankwam
215km

Geplaatst: 04.08.2006 - 16:19
door Okke
Dat is toch wel een groot verschil. Ik moet zeggen: heb het wel eens onder de 1:10 gered, maar dan moet ik wel m'n best doen. Op lpg rij ik vrij rustig...als ik echt toeren wil draaien ga ik verder op benzine. Maar dat is wel heel zeldzaam.

Geplaatst: 04.08.2006 - 17:51
door martin2
Is afhankelijk van temperatuur, traject en seizoen maar ik red 1:12,5 tot 1:11 op dit moment bij 100-120 km\h, snelweg ongeveer 80%.

Geplaatst: 04.08.2006 - 17:58
door marissen
Mijn Bi-Fuel rijdt gemiddeld 1:10, en ook ik rijd +/- 140 km/u. Zoals al werd gesuggereerd kom ik alleen met airco aan en zware belasting onder de 1:10 (eigenlijk zelden dus...)

Geplaatst: 04.08.2006 - 19:16
door Ludo
rijden jullie Volvo?.
wat een zuinige auto's. :lol:

Geplaatst: 04.08.2006 - 19:25
door Ben
Tja Ludo, probeer er ook eens eentje ;-)

Geplaatst: 04.08.2006 - 19:36
door Ludo
k'heb er eentje, maar die lust graag een slokje méér.
zeg maar bijna het dubbele van deze cijfertjes... :razz:

Geplaatst: 05.08.2006 - 09:53
door rgb02871
Met m'n 1.8 LPi red ik met gemak een gemiddelde van 1 op 11,5 (cobi van lange en korte afstanden). Op snelweg met CruiceControl op ca. 130Km.

Mijn benzineverbruik is wel aan de hoge kant, zie mijn topic over Benzineverbruik op Gas:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6663

Geplaatst: 06.08.2006 - 20:27
door hennyw
op de snelweg kom ik op 1 op 10 a 11.
op binnenwegen kom ik op 1 op 8 a 9.
ik rijdt wel altijd met airco aan en op de snelweg 130 a 140 km/u.
aangezien het heel wat goedkoper is dan de benzine kan ik hier heel goed mee leven.
ik heb een bi-fuel 1.8 uit 10-2002.
hiervoor had ik en 1.8 uit 1997 met achteraf ingebouwde lpg instalatie.
deze kwam op ded snelweg nog niet aan de 1.op 9 en op binnenwegen net 1 op 6,5.
ik ben er dus niet alleen in bouwjaar op vooruit gegaan.

Geplaatst: 14.08.2006 - 15:45
door Nigel
Ik rijd een erg onvoordelig stuk, eerst stoplichten en dan snelweg (130~135) en weer stoplichten, waarmee ik met elke auto niet-zuinig terecht kom en rijd altijd net even boven de 1:10 met mijn auto (1:10,5, soms 1:11).

Acceptabel, als m'n vriendin met haar C4 trots 1:22 heeft gehaald (1.6HDi-110pk, die van de S40's van tegenwoordig ;) ) rijd ik er met woon-werk weer 1:19~1:20 van.. echt beter wordt het niet :)

Geplaatst: 21.08.2006 - 10:29
door v40pokemon
Okke schreef:als ik echt toeren wil draaien ga ik verder op benzine. Maar dat is wel heel zeldzaam.
Om hier eens op door te gaan; mijn 2.0 draait bij de 130 zo rond de 3500 rpm. op zich veel, maar kan geen kwaad. Nu zit ik veel op de baan in Duitsland en bijv. afgelopen weekend naar Polen geweest daarbij zo'n 4 uur de cruisecontrol erop gehad op 170 (net iets meer dan 4500 rpm) onderweg paar x getankt, maar dan laat ik de motor lopen en schakel 'm over op benzine. Is het werkelijk zo slecht om zo lang zoveel toeren te draaien op gas?? moet zeggen dat ik 'm regelmatig in trap en tot op heden nog geen problemen heb ervaren. nu met zo'n 215k op de klok...
Overigens is het gemiddelde verbruik bij die snelheid 1:7 tanken na 280 km...
Normaal rijden (=doorrijden bij mij) zit ik op 1:10-1:11. Eigenlijk kijk ik er nooit naar.

Geplaatst: 21.08.2006 - 10:56
door Nigel
Dat van de hoge toeren slecht op LPG weet ik om eerlijk te zijn ook niet.. in theorie zou je kleppentoestand er sneller door slijten, door de grotere warmte. Maar of dat met je LPI-systeem ook is en of dat bij elke auto op gaat blijft even de vraag; probleem is dat er procentueel gezien niet veel auto's op gas rijden en er ook nog eens zoveel verschillende gassystemen en auto-typen zijn dat je maar moeizaam de waarheid over die dingen boven tafel krijgt ben ik bang.

Je hoort sowieso veel verschillende verhalen.. mij werd geadviseerd bij mijn vorige auto om elke tankbeurt een ritje van een x-aantal km's op benzine te doen, maar die auto startte dan ook echt alleen op benzine en schakelde koud al op LPG. Die LPI systemen laten je eerst even op benzine rijden, zodat je dat eigenlijk al ondervangt (toch?).

Voor jouw auto merk je het vanzelf, misschien hoor je 300k te kunnen rijden zonder problemen aan de klepzetels en ben je bij de 250k aan de beurt.. of niet. Wat men ook zal zeggen blijft dat een lastige imho..

Geplaatst: 21.08.2006 - 18:28
door Ludo
v40pokemon schreef:Is het werkelijk zo slecht om zo lang zoveel toeren te draaien op gas??
als je motor afgesteld staat op "puur zuinig rijden" dan zou ik het niet doen.
maar doorgaans is er bij 4500 toeren niets aan de hand.
als je plankgas gaat geven voor tientallen kilometers (waar kan dat tegenwoordig nog :roll: ) dan is het wel af te raden omdat de meeste afstellingen hier niet op berekend zijn.

Geplaatst: 21.08.2006 - 18:34
door Ludo
Nigel schreef:Dat van de hoge toeren slecht op LPG weet ik om eerlijk te zijn ook niet.. in theorie zou je kleppentoestand er sneller door slijten, door de grotere warmte. Maar of dat met je LPI-systeem ook is en of dat bij elke auto op gaat blijft even de vraag;
natuurlijk kán dat met LPi ook.
het ligt er maar net aan hoe je installatie is afgeregeld.
als er voldoende lpg ingaat is de kans érg klein.
een afgeregelde installatie met rijk mengsel zal geen probleem ondervinden in hoge toeren.
motoren met verbrande kleppen zijn stuk voor stuk afgesteld met een arm mengsel.
sluit een analoge voltmeter op het lambdasignaal en kijk wat die doet bij acceleratie.
zolang je lambda 1 hebt zit je goed, haal je dat niet dan laat het gaspedaal maar los. :wink:

Geplaatst: 21.08.2006 - 19:22
door martin2
motoren met verbrande kleppen zijn stuk voor stuk afgesteld met een arm mengsel.
Of een motor met verkeerde (te strak) afgestelde kleppen denk ik.
het ligt er maar net aan hoe je installatie is afgeregeld.
We hebben het toch over g3?
kijk wat die doet bij acceleratie.
zolang je lambda 1 hebt zit je goed
Bij vollast is er geen sprake van (lamda)regeling. Motor loopt gewoon rijk bij vollast (lamda < 1).

MvG Martin

Geplaatst: 21.08.2006 - 20:21
door Ludo
martin2 schreef:Of een motor met verkeerde (te strak) afgestelde kleppen denk ik.
ja, strak én arm nóg sneller verbrande kleppen.
martin2 schreef:We hebben het toch over g3?
álles is afstelbaar. :wink:
martin2 schreef:Bij vollast is er geen sprake van (lamda)regeling. Motor loopt gewoon rijk bij vollast (lamda < 1)
je hoeft niet volgas te geven om toch snel te accelereren.
hou het toerental vast op 3000 of 3500 toeren.
lambda moet dan 1 zijn én blijven.