Vervangen veiligheidsgordel

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
roelof999
Starter

Dag,

Zoals bij zo velen is ook de veiligheidsgordel linksvoor van mijn V40 beschadigd. Ik heb ondertussen eentje via een recyclingbedrijf gekocht maar heb daar wel een vraag over: ik krijg de gordel niet uitgerold! De rolautomaat wordt na een centimeter uitrollen geblokkeerd. Kan dat bv doordat de gordelspanner is geactiveerd? Het staalkabeltje dat gaat vanaf de gordelspanner naar de rolautomaat is niet strak gespannen, daar leid ik juist af dat de gordelspanner niet is geactiveerd, maar of dat klopt ...
Is er nog een andere manier om af te leiden of die lading is afgegaan of niet? Ik lees iets over een stangetje dat dat aangeeft, of een rode knop (die ik bij mijn exemplaar niet zie). Ik neem ook niet aan dat het kabeltje dat naar de gordelspanner gaat, moet zijn aangesloten: zonder spanning moet de gordel tenslotte ook werken.

Verder heb ik niet de beschikking over Vadis, kan dus ook niet de handleiding bekijken ....

Alle adviezen zijn welkom! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
NicoV40
4th Gear member

Je moet hem recht houden, daarmee bedoel ik net dezelfde positie als hij in een wagen zou hangen. Dan kan je hem wel uitrollen.
Proefondervindelijk ondervonden :D

En voor je hem monteert... Accu even afkoppelen of je hebt een SRS storing.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
roelof999
Starter

Ja, inderdaad, dat heb ik nu ook uitgevonden. Iets scheef (maar een heel klein beetje) naar buiten gaat het nog makkelijker. bedankt voor de tip!!

Overigens: ik heb het hele systeem laten zitten. Als je de gordel helemaal uitrolt, kan je heel eenvoudig de gordel zelf losmaken van de rolautomaat en een andere gordel eenvoudig inrollen (er zit een lus in de gordel met een metalen pen erin geschoven. Geen gedoe met accu's en SRS en zo. Wel effe goed opletten dat je de automaat vast zet, anders draait ie helemaal af en ontspant de veer helemaal.
Het zou me overigens niets verbazen als je op deze manier een rechtsvoor gordel linksvoor kan gebruiken. Die zijn een stuk makkelijker te vinden. ze zijn ten slotte even lang ;-)

Resultaat is wel dat ik nu een linksvoor rolautomaat over heb, dus als iemand nog een automaat met in tact zijnde gordelspanner zoekt - die gaat in ieder geval op marktplaats...

Goed weekend nog verder allemaal
NicoV40
4th Gear member

roelof999 schreef:
Het zou me overigens niets verbazen als je op deze manier een rechtsvoor gordel linksvoor kan gebruiken. Die zijn een stuk makkelijker te vinden. ze zijn ten slotte even lang ;-)
Inderdaad, dat gedacht hadden we ook indertijd... Chauffeurs gordel is ook duurdere vraagprijs dan passagierskant heb ik al gemerkt.
Goed dat het gelukt is!
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”