Ik ben relatief nieuw op dit forum. Ik heb nog geen post voorheen geplaatst, maar wel een dringende vraag als ik zo brutaal mag zijn.
Allereerst zal ik even kort introduceren. Ik heb sinds begin oktober een heerlijke, origineel Nederlandse Volvo C70 2.3 T5 van bouwjaar 2001 (turquoise) gekocht met ±160.000 km NAP (niet veel voor een Volvo). Inmiddels heb ik ±168.800 op de teller staan. Tevens rijd ik nog gewoon op benzine, maar ben ooit van plan LPG in te laten bouwen.
Nu heb ik helaas het probleem dat mijn Volvo olie gebruikt. Ongeveer 1:3500. Dit vind ik toch relatief veel, ondanks dat ik naast deze auto een Alfa heb die ook een slok olie lust. Van Volvo had ik dit echter niet gehoopt. Echter ben ik niet een leek qua techniek, dus ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Zo rookt en stinkt de auto niet naar olie als ik 'm 10 minuten stationair laat lopen en dan gas trap (kleprubbers zouden dus niet uitgedroogd en aan vervanging toe zijn?). Zo is er ook geen pluim als ik 'm in toeren gooi (alles bij stilstand), terug laat komen en weer gas trap (zuigerveren ook niet vast/versleten dus (?)). Nu heb ik ook geen rook of damp uit het buisje van de oliepeilstok en heb ik een rubberen handschoen op het olievulgat gedaan om te kijken of die vacuüm zuigt en dat doet 'ie ook gewoon netjes. De handschoen blaast dus niet op. Hierdoor verwacht ik ook niet dat het de PCV is (of is de kans groot dat dit het toch is?).
Mijn huidige vermoeden is dat het oliegebruik door de turbo komt. Naar mijn idee (maar heb ik nog niet goed genoeg 'onderzocht') gebruikt de Volvo meer olie als ik snelwegritjes maak en daarbij lekker doortrap, dus de turbo flink laat komen, dan 'woon-werkverkeer'. Zo ben ik met NYE naar Berlijn geweest met de Volvo en uiteraard gebruik gemaakt van de Autobahn

Zijn er mensen op dit fora bekend met een dergelijke situatie en is de kans groot dat olie gebruikt wordt door de turbo en die dus aan revisie toe is? Toen ik 'm kocht, lekte de auto ook wat olie bij de olieterugvoerbuis (of hoe die genoemd wordt) van de turbo. Hier heb ik de welbekende ovale pakking van vervangen en het lekken is voorbij. Ik kan overigens ook geen andere lekkages vinden.
Please help me. Ik wil graag weten wat het kan zijn.
Alvast heel erg bedankt voor reacties!
Groeten Oscar
PS. Als aanvulling:
Het buisje dat vanuit het inlaatspruitstuk naar boven loopt bovenop het kleppendeksel is wel hard. Er valt niet in te knijpen. Dit hoort wel begreep ik een keer ergens uit? Ik hoor graag wat (een van) jullie aanraden.