Onbekend oliegebruik Volvo C70 2.3 T5 Coupe

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Beste Volvo liefhebbers,

Ik ben relatief nieuw op dit forum. Ik heb nog geen post voorheen geplaatst, maar wel een dringende vraag als ik zo brutaal mag zijn.
Allereerst zal ik even kort introduceren. Ik heb sinds begin oktober een heerlijke, origineel Nederlandse Volvo C70 2.3 T5 van bouwjaar 2001 (turquoise) gekocht met ±160.000 km NAP (niet veel voor een Volvo). Inmiddels heb ik ±168.800 op de teller staan. Tevens rijd ik nog gewoon op benzine, maar ben ooit van plan LPG in te laten bouwen.

Nu heb ik helaas het probleem dat mijn Volvo olie gebruikt. Ongeveer 1:3500. Dit vind ik toch relatief veel, ondanks dat ik naast deze auto een Alfa heb die ook een slok olie lust. Van Volvo had ik dit echter niet gehoopt. Echter ben ik niet een leek qua techniek, dus ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Zo rookt en stinkt de auto niet naar olie als ik 'm 10 minuten stationair laat lopen en dan gas trap (kleprubbers zouden dus niet uitgedroogd en aan vervanging toe zijn?). Zo is er ook geen pluim als ik 'm in toeren gooi (alles bij stilstand), terug laat komen en weer gas trap (zuigerveren ook niet vast/versleten dus (?)). Nu heb ik ook geen rook of damp uit het buisje van de oliepeilstok en heb ik een rubberen handschoen op het olievulgat gedaan om te kijken of die vacuüm zuigt en dat doet 'ie ook gewoon netjes. De handschoen blaast dus niet op. Hierdoor verwacht ik ook niet dat het de PCV is (of is de kans groot dat dit het toch is?).

Mijn huidige vermoeden is dat het oliegebruik door de turbo komt. Naar mijn idee (maar heb ik nog niet goed genoeg 'onderzocht') gebruikt de Volvo meer olie als ik snelwegritjes maak en daarbij lekker doortrap, dus de turbo flink laat komen, dan 'woon-werkverkeer'. Zo ben ik met NYE naar Berlijn geweest met de Volvo en uiteraard gebruik gemaakt van de Autobahn :whistle:. Dit deed het oliegebruik stijgen naar (omgerekend) 1:2500 ongeveer helaas.

Zijn er mensen op dit fora bekend met een dergelijke situatie en is de kans groot dat olie gebruikt wordt door de turbo en die dus aan revisie toe is? Toen ik 'm kocht, lekte de auto ook wat olie bij de olieterugvoerbuis (of hoe die genoemd wordt) van de turbo. Hier heb ik de welbekende ovale pakking van vervangen en het lekken is voorbij. Ik kan overigens ook geen andere lekkages vinden.

Please help me. Ik wil graag weten wat het kan zijn.

Alvast heel erg bedankt voor reacties!

Groeten Oscar

PS. Als aanvulling:
Het buisje dat vanuit het inlaatspruitstuk naar boven loopt bovenop het kleppendeksel is wel hard. Er valt niet in te knijpen. Dit hoort wel begreep ik een keer ergens uit? Ik hoor graag wat (een van) jullie aanraden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door OscarrrJ92 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
gero
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52

Ik weet niet wat voor kwaliteit olie je gebruikt.
Maar je zou een volsynthetische olie kunnen proberen in de dikte 10W40, misschien dat je olie verbruik minder wordt.
Laatst gewijzigd door gero op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Tja olie verbruik waar je niet zo blij mee ben, ik zou het echt niet weten, maar laat je niet de kop gek maken door pipo's die beweren dat een liter op de 1000km mog binnen de marges valt
al eens een volvospecialst gecontracteerd? Ipv een dealer?
in die luxe paleisjes werken vaak niet de beste vakmensen, maar bij een ouwe specialist waar bij van sprake nog een pin-up kalender uit 1990 aan de muur hangt
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11741
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Als ik op het Internet ga rondzoeken zie ik veel verhalen van mensen die met een T5 een olieverbruik hebben van 1 liter op 3000-5000km. Hangt vast ook wel een beetje af hoe je de auto rijdt.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ga eens de complete carterventilatie vervangen.
Tot hoe ver vul je ? alles boven halverwege peilstok gaat er vlot weer iot

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Ik heb ook een T5 van ongeveer hetzelfde bouwjaar en ruim 230 duizend km op de klok, maar die verbruikt helemaal geen olie. Ik zou het in een kleine lekkage zoeken.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Bedankt voor de reacties! Ik gebruik Shell Helix Ultra 5w40 olie. Dit is een volsyntheet. Daarnaast kom ik met m'n auto echt niet bij de dealer, haha! Heb er niks mee. Enkel in het begin de automaatbak laten spoelen bij de Volvo specialist hier in de buurt. Ik zal daar ook wel eens informeren ja. Ik doe namelijk zoveel mogelijk zelf aan mijn auto :D

@sbv, Ik vul meestal zo rond de 3/4 van de peilstok, dus niet helemaal tot max. En welke carterventilatie raad je dan aan? De complete van bijvoorbeeld ipdusa of (kwam ik tegen op parts4swedes) enkel het tankje met een paar slangen?
Laatst gewijzigd door OscarrrJ92 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
gero
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52

Als meest goedkoopste oplossing zou je eens van Motul de 300 V olie proberen , de 10 W40.

Je moet het wel in Duitsland bestellen .

http://www.ebay.nl/itm/13-95-l-Motul-30 ... xyRNJSmG6A


want in Nederland betaal je al gauw 45,00 per 2 ltr.

een complete carterventilatie kan je bij ET tuning kopen

http://www.europeantuningshop.nl/index. ... t_id=19019
Laatst gewijzigd door gero op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Misshien een stomme vraag, maar die complete carterventilatie is zeker weten ook op mijn 2001 C70 toepasbaar? Omdat er 1993-1998 staat en ik op een andere site zag dat er in de 'nieuwere' net iets andere slangen bij zitten? Mijne heeft namelijk een elektronische gasklep en dus geen gas kabel. Weet niet of hier qua carterventilatie verschil in zit?

Maar dan over 10w40. De olie is dan alleen dikker bij een koude start en als de olie koud is. De olie op bedrijfstemperatuur is dan het zelfde (het getal 40). Dit zou logischerwijs bij een warme motor toch geen verschil moeten maken?
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
gero
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52

Op deze forum


http://www.volvov70forum.nl/index.php


Kijk bij vloeistoffen , '' Hier is de uitleg waarom Esters olie beter is ''
Laatst gewijzigd door gero op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

gero schreef: Als meest goedkoopste oplossing zou je eens van Motul de 300 V olie proberen , de 10 W40.

Je moet het wel in Duitsland bestellen .

http://www.ebay.nl/itm/13-95-l-Motul-30 ... xyRNJSmG6A


want in Nederland betaal je al gauw 45,00 per 2 ltr.

een complete carterventilatie kan je bij ET tuning kopen

http://www.europeantuningshop.nl/index. ... t_id=19019
Carterventilatie set haal ik zelf bij dealer. Is goedkoper dan bij ET over het algemeen alleen zal je de losse onderdelen moeten bestellen. Letwel er is verschil is de diverse sets. Cv van een 1997 bijv is niet gelijk aan die van een 2001 T5.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een liter op 3500km is natuurlijk geen verbruik te noemen...
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21419
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hoeveel olie gebruikte deze auto bij de vorige bestuurder? Als je daar achter kunt komen ... Maar ik denk dat ik het antwoord wel weet: "helemaal niets meneer".
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ander soort olie gebruiken en goed op lekkage letten, de meesten lekken wel iets aan de krukaskeerringen,,
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

@Ramon&Ramon, ik heb zojuist vanmiddag een flush er in gegooid en olie ververst. Daar moest ik dus uiteraard ook voor onder de auto zijn. Alles nogmaals geïnspecteerd, maar nergens is een lekkage te vinden. Echt kurkdroog van onderen, ook bij de krukas. Daarom verwacht ik niet dat het een lekkage is. Aan de bougies kon ik ook zien dat 'ie het wel verbrandt, omdat die zwarter zijn dan hoort helaas. Binnenkort de carterventielatie vervangen en hopen dat het daar aan ligt. Eerst even de flush aanzien, misschien dat die geholpen heeft, I don't know. En hoe wil je 1 op 3500 dan noemen als je het geen verbruik wilt noemen? Haha! Zuipen? :P

Ik heb de tellers weer op 0, dus zal mij benieuwen of het verbruik nu minder is/wordt of niet. En ik denk sowieso komende maand carterventilatie vervangen en dan nog in de gaten houden. Mocht ie dan nog net zo gebruiken, dan wellicht tóch de turbo die olie smeert en daardoor verbrandt?
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Msuidgeest schreef: Hoeveel olie gebruikte deze auto bij de vorige bestuurder? Als je daar achter kunt komen ... Maar ik denk dat ik het antwoord wel weet: "helemaal niets meneer".
Dat weet ik niet en ik heb 'm gekocht van een handelaar dus voor mij is de vorige eigenaar zo ook onbekend. Diegene die 'm inruilde bij hem, was een oudere vrouw haha! Dat weet ik wel, maar of het waar is, is ook uiteraard maar de vraag. Waarschijnlijk onder het mom van: "Is van een oud vrouwtje geweest, dus nooit in getrapt". Hahaha. Dus daar valt ook geen peil op te trekken helaas.
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11741
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Die rottige oude vrouwtjes ook altijd :lol:

Mar het schijnt toch echt dat 1 op 3500 voor een T5 een vrij normale waarde is...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

OscarrrJ92 schreef: @Ramon&Ramon, ik heb zojuist vanmiddag een flush er in gegooid en olie ververst. Daar moest ik dus uiteraard ook voor onder de auto zijn. Alles nogmaals geïnspecteerd, maar nergens is een lekkage te vinden. Echt kurkdroog van onderen, ook bij de krukas. Daarom verwacht ik niet dat het een lekkage is. Aan de bougies kon ik ook zien dat 'ie het wel verbrandt, omdat die zwarter zijn dan hoort helaas. Binnenkort de carterventielatie vervangen en hopen dat het daar aan ligt. Eerst even de flush aanzien, misschien dat die geholpen heeft, I don't know. En hoe wil je 1 op 3500 dan noemen als je het geen verbruik wilt noemen? Haha! Zuipen? :P

Ik heb de tellers weer op 0, dus zal mij benieuwen of het verbruik nu minder is/wordt of niet. En ik denk sowieso komende maand carterventilatie vervangen en dan nog in de gaten houden. Mocht ie dan nog net zo gebruiken, dan wellicht tóch de turbo die olie smeert en daardoor verbrandt?
Het is ook minimaal,
Oftewel te verwaarlozen het gebruik, Volvo hanteerde 10 jaar geleden een verbruik van een liter op de 1000km als acceptabel..
Niks mis mee,ik ken D5 modellen die meer gebruiken van een jaar of drie oud..
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

arnoud schreef: Die rottige oude vrouwtjes ook altijd :lol:

Mar het schijnt toch echt dat 1 op 3500 voor een T5 een vrij normale waarde is...
Waar zou dit 'm dan toch in zitten? Als ik de auto stationair laat lopen en gas trap (uiteraard als ie warm is gereden), komt er geen blauwe rook uit en stinkt ie ook niet naar verbrand olie. Geen slechte zuigerveren dus. Een tijd stationair laten lopen en dan gas geven is ook niks aan de hand. Ook niet de klepseals dus. Zouden de turbo's van de T5 dan olie versmeren en daardoor gebruiken? De PCV ga ik overigens binnenkort vervangen.
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”