Schildpadjes met de D4 My2015
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Ik heb nu in een maand tijd al 2x een schildpad-melding gehad terwijl ik voor een stoplicht sta en de auto afgeslagen is door het start/stop systeem. Moet ik me nu zorgen gaan maken? De auto staat nu voor een beurt bij de garage en ik heb er melding van gemaakt.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4300
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Is vermoedelijk iets met de EGR-klep, schijnt ook op de D4 nog steeds een probleem te zijn, zelfs bij relatief lage kilometerstanden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Het is wel vreemd dat je dit krijgt als de motor uit staat en de auto stil, toch? Ik hoor van mensen die last hebben van de EGR klep dat dit gebeurt als ze rijden, nooit als de motor uit is en de auto stilstaat.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- V.I.K.
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38
Ik heb nachtmerries van die schildpad. Ik heb het diverse keren meegemaakt. Bij mij was de EGR klep 3 x vervangen. Ik kreeg het "kreng" altijd in mijn display tijdens het rijden. Je bent dan een hoop vermogen kwijt. Ik heb het ook gehad op vakantie in het buitenland met de caravan erachter. Dan heb je het ronduit niet naar je zin.zonoskar schreef: Het is wel vreemd dat je dit krijgt als de motor uit staat en de auto stil, toch? Ik hoor van mensen die last hebben van de EGR klep dat dit gebeurt als ze rijden, nooit als de motor uit is en de auto stilstaat.
Ik heb het nooit gehad als mijn motor uitstond bij bv een verkeerslicht. Misschien is jouw schildpad zich vast aan het opmaken om te voorschijn te komen met een rijdende auto

Succes iig en het is dat ik een dierenliefhebber ben, maar anders.................
Volvo V40 D4 My2015
, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein

VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
@V.I.K.: Ja, jouw EGR verhaal ken ik. Droevig dat het zo moet gaan. Fingers crossed dat mijn V40 blijft rijden, maar ik rij wel altijd heel laag in toeren. Bij invoegen op de snelweg trap ik hem wel op z'n staart. Gelukkig is het een leaseauto, dus als het probleem niet opgelost kan worden is het geen financieel drama voor mij.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Noodloop, zo noemen de berijders van de oudere Volvo's dat.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- fret
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25.03.2014 - 09:37
- Contacteer:
Bijzonder...nooit het schildpadje gezien, wel het lampje dat er een storing is. Toen is eerst de EGR klep vervangen - want zoals bij menig D4 geeft die er toch wel de brui aan - later nog de swirl flap (want door de kapotte EGR klep was alle vuile lucht lekker in het inlaattraject gekomen en zorgde de vuile swirlflap voor enorme rookwolken achter mijn "schone" Volvootje.
Bij mij is het bij dit ene incident gebleven. Hopelijk blijft het zo. En hopelijk is het bij jou ook een eenmalig akkefietje!
Bij mij is het bij dit ene incident gebleven. Hopelijk blijft het zo. En hopelijk is het bij jou ook een eenmalig akkefietje!
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Tot nu toe hier helemaal nog geen schildpad of EGR lampjes gezien, terwijl er toch al weer 46k op de teller staat. Roken is hier ook geen sprake van, maar er wordt dan ook bijna elke dag wel mee gereden.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Over een ton praten we wel weer......
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
De dealer heeft wat software updates gedaan. Alles was oke. Volgens hem kwam de EGR problematiek omdat we hier teveel bio-diesel mee mixen in de normale diesel, iets wat ze in Zweden niet doen. En dat geeft meer zut in je uitlaat. We zullen zien. Ik heb pas 26K op de teller na een jaar, dus vingers crossed.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
We gaan het zienV70/2.4D/2003 schreef: Over een ton praten we wel weer......


- fret
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25.03.2014 - 09:37
- Contacteer:
Ik tank geregeld in Zweden en die diesel die ze daar hebben serieus "bio". Tank doorgaans "Shell citydiesel" daar trouwens (want heb een Shell Europa tankpas).we hier teveel bio-diesel mee mixen in de normale diesel, iets wat ze in Zweden niet doen
Na 70.000km ging bij mij de EGR klep annex koeler kapot. Wel "service" lampje gaan branden, geen schildpad. Leek sowieso of hij beter liep met defecte EGR. Mijns inziens is die hele EGR klep bij uitstek een ding om kapot te gaan: een klep die open/dicht gaat in de uitlaat, dus te maken krijgt met vocht, roet, vet en andere rommel. Recipe for disaster. Nu bijna 103.000km op de teller en geen issues meer gehad. Maar dat kan ook pas later komen.... Bij een Alfa 147 JTD16V heb ik trouwens een EGR klep of 4 versleten. Bij BMW nooit problemen mee gehad (die hadden weer andere issues).Over een ton praten we wel weer......
- V.I.K.
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38
Ik krijg toch het idee dat er sommige dealers leuke verhaaltjes op na houden. Het EGR probleem bij de V40 kan niet komen vanwege de getankte diesel. Als dat wel het geval zou zijn, dan zouden toch alle diesels er zoveel last van moeten hebben als de V40 D4? Als je een My 2015 V40 D 4 hebt dan is er zelfs een dealer die verklaart hier op het forum aan een berijder dat hij het probleem niet kent. Het komt nooit voor. Ik weet niet of het dat met droge ogen heeft verteld, maar ik ben er van overtuigd dat sommige dealers wel het probleem kennen, maar niet erkennen.zonoskar schreef: De dealer heeft wat software updates gedaan. Alles was oke. Volgens hem kwam de EGR problematiek omdat we hier teveel bio-diesel mee mixen in de normale diesel, iets wat ze in Zweden niet doen. En dat geeft meer zut in je uitlaat. We zullen zien. Ik heb pas 26K op de teller na een jaar, dus vingers crossed.
Het vreemde is dat D4 My 2015 Al een poosje niet meer te leveren is. De d4 stoot nu aanmerkelijk meer "rommel" uit dan de vorige versie. Als ik zelf de handel en wandel van de EGR problematiek doorneem, en ik praat daar over met mensen die daar echt verstand van hebben, dan kan er maar 1 oplossing zijn. Volvo heeft zich in zijn vingers gesneden door 14% auto's te verkopen die het eigenlijk niet aan kunnen. Volvo leverde in 2015 ook 2 type D2 motoren. En 14% auto en een met meer uitstoot voor de niet zakelijke rijder.
Bij VW kende ze deze problemen niet. Daar gingen ze iets anders om met de gegevens van de uitstoot. (de boefjes) Maar als daar nu alles aangepast moet worden om toch die uitstoot te krijgen. Ben ik ervan overtuigd dat die auto's minder fijn zullen rijden dan voor de ontdekking van de software.
Auto fabrikanten worden door overheden flink aan de staart gezeten om schonere motoren te maken. Auto fabrikanten willen verkopen dus proberen ze wat met alle gevolgen van dien. Beter hadden ze tevreden klanten kunnen houden en gewoon nee verkopen, maar ja de winst zakt dan he. Maar het rijplezier blijft dan wel gewoon zoals het hoort.
Niet alleen Volvo voor de duidelijkheid, maar vele andere merken hebben kennelijk liever ontevreden klanten met een auto die niet doet wat hij moet doen, gewoon probleemloos rijden, dan dat ze minder auto's verkopen.
Volvo V40 D4 My2015
, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein

VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 14.08.2014 - 21:57
- Locatie: Reusel
- Contacteer:
Ik hoor toch ook veel over VAG auto's met EGR problemen, Opel ook. En Peugot. Dus het is niet alleen een Volvo dingetje.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- PatrickOceanRace
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 29.06.2014 - 08:43
De D4 had niet alleen een super lage uitstoot door andere bak olie maar ook omdat die met skelter wieltjes getest is in de verbruikstest. Dat is ook de reden waarom er maar max. 16 inch af-fabriek was toegestaan. Auto fabrikanten mogen 2 wielmaten groter monteren dan getest. Dit is ook de reden van de V-Max beperking op de ECO D4. Die kleine test bandjes zijn niet leverbaar met een snelheidsindicatie boven de 200. Toen de ECO D4 niet meer voldeed aan de 14% is deze uitvoering niet meer interessant om te leveren. Dus is gekozen om de versie te leveren met normale wielen en bakolie. Dat verklaart grotendeels de verschillen in uitstoot.
EGR problemen zijn er bij alle merken. Echter vaak ook veroorzaakt doordat mensen kiezen voor een 14% diesel en te weinig km's maken voor een diesel of deze nooit schoonbranden en altijd zuinigheidsrecords proberen te verbreken. Dat laatste kan maar dan moet je regelmatig lange ritten rijden zodat de motor goed op temperatuur komt.
Als klant kies je voor een auto die voordeel biedt (14%) maar daarbij krijg je ook enkele beperkingen zoals VMAX en kleinere wielen en ja ook mindere betrouwbaarheid. Of bij de hybrides een giga wagengewicht en kleine brandstoftank.
Met mijn vijfcilinder turbo's nooit problemen gehad met de 4 cylinder auto's des te meer van lekke koppakkingen (V50) tot kapotte turbo, vliegwielen, olieverbruik en versnellingsbak (Audi). Dat ik probleemloos de 200K ga halen met de D4 geloof ik ook niet maar de eerste 90K waren voorbeeldig dus wie weet is mijn angst ongegrond.... Zou ik daarna privé de auto overnemen? Nee dan liever een gebruikte D5 met > 200K op de klok.
EGR problemen zijn er bij alle merken. Echter vaak ook veroorzaakt doordat mensen kiezen voor een 14% diesel en te weinig km's maken voor een diesel of deze nooit schoonbranden en altijd zuinigheidsrecords proberen te verbreken. Dat laatste kan maar dan moet je regelmatig lange ritten rijden zodat de motor goed op temperatuur komt.
Als klant kies je voor een auto die voordeel biedt (14%) maar daarbij krijg je ook enkele beperkingen zoals VMAX en kleinere wielen en ja ook mindere betrouwbaarheid. Of bij de hybrides een giga wagengewicht en kleine brandstoftank.
Met mijn vijfcilinder turbo's nooit problemen gehad met de 4 cylinder auto's des te meer van lekke koppakkingen (V50) tot kapotte turbo, vliegwielen, olieverbruik en versnellingsbak (Audi). Dat ik probleemloos de 200K ga halen met de D4 geloof ik ook niet maar de eerste 90K waren voorbeeldig dus wie weet is mijn angst ongegrond.... Zou ik daarna privé de auto overnemen? Nee dan liever een gebruikte D5 met > 200K op de klok.
MY20 S60 T5 Polestar R-Design, Bursting Blue
MY17 S90 T5 Inscription Intro Line
MY16 C350E Lease Edition Plus
MY14 V40 D4 Ocean Race, Ocean Race Blue, Off Black leder, Business Connect Pack, BLIS, Lane Keeping Aid,Harman Kardon, DAB+, PCC & keyless drive, 17 inch Ixion.
MY04 BMW Z4 3.0I Steptronic
MY14 Audi A4 1.8TFSI Pro Line
MY 12 Volvo V50 2.0 Limited Edition
MY10 Volvo S60 D5 Geartronic Momentum
MY07 Volvo S40 T5 Geartronic Summum
MY17 S90 T5 Inscription Intro Line
MY16 C350E Lease Edition Plus
MY14 V40 D4 Ocean Race, Ocean Race Blue, Off Black leder, Business Connect Pack, BLIS, Lane Keeping Aid,Harman Kardon, DAB+, PCC & keyless drive, 17 inch Ixion.
MY04 BMW Z4 3.0I Steptronic
MY14 Audi A4 1.8TFSI Pro Line
MY 12 Volvo V50 2.0 Limited Edition
MY10 Volvo S60 D5 Geartronic Momentum
MY07 Volvo S40 T5 Geartronic Summum