ik heb een volvo s40 td uit okt. '97. sinds kort heb ik smurrie in het koelsysteem zitten en het lijkt op dikke olie. ik heb geen witte rook uit mijn uitlaat. wat kan dit zijn en wie kent dit fenomeen.
gr Hans
zwarte smurrie in koelvloeistof resevoire S40 Td '97
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Duid toch zeerzeker op een kapotte pakking. MAW er komt olie in je koelsysteem terecht. Die witte rook hoort bij de kapotte koppakking. Het zal dus een andere pakking zijn.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- danny V40
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
- Locatie: Gendt
heb ik ook gehad, geen koppakking lek.
gewoon het koelsysteem ff aftappen, schoon leidingwater in doen met een vaatwastabletje, motor laten draaien tot de fan inslaat(dus airco uit), herhaal dit 1 of 2 x en vul het systeem weer met koelwater.
gewoon het koelsysteem ff aftappen, schoon leidingwater in doen met een vaatwastabletje, motor laten draaien tot de fan inslaat(dus airco uit), herhaal dit 1 of 2 x en vul het systeem weer met koelwater.
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Wow wat een goed idee!!!gewoon het koelsysteem ff aftappen, schoon leidingwater in doen met een vaatwastabletje
Weet je zeker dat het vaatwasmiddel niets aantast?
En maar hopen dat iemand zich vergist en afwasmiddel gebruikt, lijkt me een mooi gezicht. Ik heb weleens gezien dat iemand afwasmiddel in een afwasmachine deed, ik heb dubbel gelegen!!
- danny V40
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
- Locatie: Gendt
ja werkt goed, doen wij in de garage ook.
de x40 met een td motor, zit een watergekoelde turbo op.
daar kan die smurrie vandaan komen.
bij mij is het niet meer terug gekomen
de x40 met een td motor, zit een watergekoelde turbo op.
daar kan die smurrie vandaan komen.
bij mij is het niet meer terug gekomen
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
- V40 1.8v16
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 09:09
En ik maar denken dat die automonteurs met allerlei high-tech spullen in de weer gaan met dit soort problemen. Afwassen is toch meer low-tech haha. Zijn vast en zeker de kneepjes van het vak! Succes.
Volvo Amazon 1967 | Volvo V40 1997 | Volvo XX 2027
- danny V40
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
- Locatie: Gendt
zwarte smurrie (olie met koelwater) komt door .......
olie dat in het koelsysteem terecht komt, koppakking, watergekoelde turbo, olie koeler.
en niet door korte stukjes dan krijg je slutch witte drap aan de olievuldop.
olie dat in het koelsysteem terecht komt, koppakking, watergekoelde turbo, olie koeler.
en niet door korte stukjes dan krijg je slutch witte drap aan de olievuldop.
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Zwarte smurrie in tankje? KM stand ongeveer rondom de 200000km?
Koppakking is lek tussen olie en koelvloeistof.
NIET naar de cilinders toe, daardoor merk je er niets van
tijdens het rijden.
Zeker snel laten verhelpen. Zeker als je tankje snel leeg is.
Er komt ook water bij de olie en dat vinden je lagers niet fijn.
Standaard probleem. Enkele bouten van de kop zitten niet goed
meer vast. Kun je makkelijker losmaken dan de anderen.
Aandraaien heeft geen effect. Pakking moet worden vervangen en
leidingen kunnen gewoon worden gereinigd.
Veel td's hebben hier last van, bij die van mij was dat bij 180000km
Meteen kleppen laten stellen, distributiriem, olie en filter
vervangen, etc. etc. Wil je het goed doen, tenminste.
Schrik niet van de prijs. De dealer rekent er zonder schroom zo'n
1400 euro voor!!!! Daar ben ik dus ook niet geweest. :?
Koppakking is lek tussen olie en koelvloeistof.
NIET naar de cilinders toe, daardoor merk je er niets van
tijdens het rijden.
Zeker snel laten verhelpen. Zeker als je tankje snel leeg is.
Er komt ook water bij de olie en dat vinden je lagers niet fijn.
Standaard probleem. Enkele bouten van de kop zitten niet goed
meer vast. Kun je makkelijker losmaken dan de anderen.
Aandraaien heeft geen effect. Pakking moet worden vervangen en
leidingen kunnen gewoon worden gereinigd.
Veel td's hebben hier last van, bij die van mij was dat bij 180000km
Meteen kleppen laten stellen, distributiriem, olie en filter
vervangen, etc. etc. Wil je het goed doen, tenminste.
Schrik niet van de prijs. De dealer rekent er zonder schroom zo'n
1400 euro voor!!!! Daar ben ik dus ook niet geweest. :?
It's only kinky the first time
- danny V40
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
- Locatie: Gendt
hoeft geen koppakking te zijn!!!!!!!!!!!!!!
was bij mij ook niet.
m'n turbo lekt inwendig heel klein beetje, niets aan de hand
was bij mij ook niet.
m'n turbo lekt inwendig heel klein beetje, niets aan de hand
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
net met een (ander merk) diesel gehad, bleek een defecte oliekoeler te zijn; inwendige lekkage in het koelblok waar olie door koelvloeistof wordt gekoeld en aangezien de oliedruk hoger is dan de druk in de koelvloeistof komt er olie bij de koelvloeistof; zo was er na 30.000 km ruim een halve liter olie in het koelsysteem verdwenen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 20.09.2005 - 10:17
Heb net hetzelfde aan de hand gehad (zie een vorige post van mij). Bleek uiteindelijk niet de koppakking te zijn, maar de kop zelf (schijnt vrij veel voor te komen bij dit type).
De kost: eerst 1400 euro voor de koppakking (en riemen enzo ...) en daarna nog eens 2400 euro om de ganse kop te vervangen (weer alle riemen en dergelijke vervangen)
Totale kost: 3800 euro
. Garage heeft dan wel een commerciele tegemoetkoming gedaan van een 400 euro ongeveer.
De kost: eerst 1400 euro voor de koppakking (en riemen enzo ...) en daarna nog eens 2400 euro om de ganse kop te vervangen (weer alle riemen en dergelijke vervangen)
Totale kost: 3800 euro
