Ik heb een vraag over de achtervering van mijn volvo 245 polar 2.3i (1992)
De auto heeft 310.000 km gelopen en is verder nog uitstekend in orde.
Het probleem is dat de achtervering erg slap is geworden en bij een beetje belading al diep doorhangt.
Bij navraag blijkt waarschijnlijk dat de automatische niveauregeling van de achterschokbrekers niet meer werkt.
Nieuwe orginele schokbrekers zijn echter behoorlijk prijzig (~900 eur/set).
Kan mij iemand tips geven welke alternatieven er nog zijn?
Alvast dank,
Paul
vering Volvo 245
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Dag naamgenoot. Kijk even op mijn web-log. En lees het item "nieuwe veren".
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- pvannuys
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
- Locatie: Landgraaf
Bedankt voor de informatie;
echter wat ik uit de website van koni kan opmaken is dat deze achterschokbrekers 26-1129 niet geschikt zouden zijn voor auto's met automatische niveauregeling.
(http://www.eshocks.com/bil_veh.asp?Mode ... &Manf=Koni)
Alle Volvo's estate's zijn vanaf een bepaald bouwjaar standaard uitgerust met schokbrekers met automatische niveauregeling, dit in tegenstelling tot de sedan-uitvoeringen waar dit niet op zit.
Dus ik weet niet af dit type een goede vervanging is voor de mijne?
groet,
Paul
echter wat ik uit de website van koni kan opmaken is dat deze achterschokbrekers 26-1129 niet geschikt zouden zijn voor auto's met automatische niveauregeling.
(http://www.eshocks.com/bil_veh.asp?Mode ... &Manf=Koni)
Alle Volvo's estate's zijn vanaf een bepaald bouwjaar standaard uitgerust met schokbrekers met automatische niveauregeling, dit in tegenstelling tot de sedan-uitvoeringen waar dit niet op zit.
Dus ik weet niet af dit type een goede vervanging is voor de mijne?
groet,
Paul
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Mijn Volvo is uit 1993 en daar kunnen deze veren prima onder. Ja dit is een heel goed alternatief voor de automatische niveaureregeling. Liggen er nu een maand onder. Volvo ligt strak op de weg. Laden is ook geen probleem. Vraag het maar eens na bij Carequipment. Kan het je van harte aanbevelen.
Met groet,
Paul Seegers
Met groet,
Paul Seegers
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- pvannuys
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
- Locatie: Landgraaf
Hallo Paul
Ik begrijp dus dat deze bij jou ook onder een 'estate' volvo zijn geplaatst;
wat doet de auto als deze beladen wordt en zakt de achterkant dan veel door?
Ik kom nl net terug van vakantie en door de volle kampeerbepakking (incl. dakkoffer) zakte de achterkant zover door dat de spatlappen bij hobbels vaak over de weg sleepten en in de achteruitkijkspiegel zag ik alleen maar asfalt en geen horizon.
Als ik deze alternatieve schokbrekers er nu onder zet wil ik toch enige indruk hebben wat de auto dan gaat doet met belading.
Moeten de voorveren dan ook persé vervangen worden, want dezen lijken nog goed?
Gezien de prijs lijkt me dit inderdaad een redelijk alternatief te zijn, echter zou ik iets meer zekerheid hierover willen hebben.
Alvast heel hartelijk dank voor de tip.
mvg, Paul
Ik begrijp dus dat deze bij jou ook onder een 'estate' volvo zijn geplaatst;
wat doet de auto als deze beladen wordt en zakt de achterkant dan veel door?
Ik kom nl net terug van vakantie en door de volle kampeerbepakking (incl. dakkoffer) zakte de achterkant zover door dat de spatlappen bij hobbels vaak over de weg sleepten en in de achteruitkijkspiegel zag ik alleen maar asfalt en geen horizon.
Als ik deze alternatieve schokbrekers er nu onder zet wil ik toch enige indruk hebben wat de auto dan gaat doet met belading.
Moeten de voorveren dan ook persé vervangen worden, want dezen lijken nog goed?
Gezien de prijs lijkt me dit inderdaad een redelijk alternatief te zijn, echter zou ik iets meer zekerheid hierover willen hebben.
Alvast heel hartelijk dank voor de tip.
mvg, Paul
mvg,
Paul
va juli 2021: V60 T3 R-design/antraciet metalic, MY 2013
2016-2021: V50 1.8 Edition II/17"Sagitta/Bleu Perl metalic /Leder, MY2007
2009-2016: V50 2.0D Momentum/telefoon/17''Sculptor/Silver metalic, MY2005.
1999-2009: 245 Polar Estate/airco/7 pers./Antraciet metalic, MY1992
Paul
va juli 2021: V60 T3 R-design/antraciet metalic, MY 2013
2016-2021: V50 1.8 Edition II/17"Sagitta/Bleu Perl metalic /Leder, MY2007
2009-2016: V50 2.0D Momentum/telefoon/17''Sculptor/Silver metalic, MY2005.
1999-2009: 245 Polar Estate/airco/7 pers./Antraciet metalic, MY1992
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Ja, een estate uit 1993. Kijk maar op mijn web-log.
http://volvorider.web-log.nl/volvorider ... index.html bij het verhaal " van het een komt het ander"
Nee, de achterkant zakt nagenoeg niet door bij een volle belading.
Het is altijd nog mogelijk hulpveren er bij te zetten. Echter wordt de Volvo er alleen maar stugger van. Zou ik niet aanraden. Maar is een optie.
Jouw veren hebben al wat kilometers achter de rug. Weet nu al dat je ze voor ook laat vernieuwen als je het achter alleen doet. Het verschil is te groot. Bel of mail maar naar Carequipment. Daar hebben ze ervaring met mijn Volvo. Kan het van harte aanbevelen.
http://volvorider.web-log.nl/volvorider ... index.html bij het verhaal " van het een komt het ander"
Nee, de achterkant zakt nagenoeg niet door bij een volle belading.
Het is altijd nog mogelijk hulpveren er bij te zetten. Echter wordt de Volvo er alleen maar stugger van. Zou ik niet aanraden. Maar is een optie.
Jouw veren hebben al wat kilometers achter de rug. Weet nu al dat je ze voor ook laat vernieuwen als je het achter alleen doet. Het verschil is te groot. Bel of mail maar naar Carequipment. Daar hebben ze ervaring met mijn Volvo. Kan het van harte aanbevelen.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 23.08.2006 - 19:16
- Locatie: Zeewolde
Weleens aan nieuwe progressieve veren gedacht. In mijn Amazon Combi ook toegepast i.v.m. LPG.
Ik heb geen ervaring met niveauregeling, maar je kan dit wel navragen bij Volvo-Klassiekers.nl te Barneveld.
gr. Volvofreaks
Ik heb geen ervaring met niveauregeling, maar je kan dit wel navragen bij Volvo-Klassiekers.nl te Barneveld.
gr. Volvofreaks
S60D5, P130, P220
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Alle waarde naar zijn geld..... Er zijn inderdaad ook veel goedkopere schokbrekers te krijgen, maar of deze dezelfde kenmerken hebben als de KONI's is te betwijfelen.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03.03.2006 - 17:51
- Locatie: St Michielsgestel
Bij niveau schokbrekers horen andere veren.
Bij 300.000 km zijn de veren echt niet versleten.
Wat ik gedaan heb bij mijn 245 toen de niveau schokbrekers versleten waren: oppompbare schokbrekers van Monroe samen met een klos tussen de veer en het chassis (uitgevoerd door Carlo Schmidt in Gemert (http://www.schmidt-gemert.nl/).
Later heb ik die schokbrekers over laten zetten op mijn volgende 245 en deze laatst (250.000 km verder) vervangen door nieuwe;(besteld bij Wagner &Gunther in Duitsland(http://www.w-und-g.de/) 225 euro.
Bij 300.000 km zijn de veren echt niet versleten.
Wat ik gedaan heb bij mijn 245 toen de niveau schokbrekers versleten waren: oppompbare schokbrekers van Monroe samen met een klos tussen de veer en het chassis (uitgevoerd door Carlo Schmidt in Gemert (http://www.schmidt-gemert.nl/).
Later heb ik die schokbrekers over laten zetten op mijn volgende 245 en deze laatst (250.000 km verder) vervangen door nieuwe;(besteld bij Wagner &Gunther in Duitsland(http://www.w-und-g.de/) 225 euro.
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
de veren kunnen op zich best wel aan vervanging toe zijn. na 3-ton worden ze (afhankelijk van het gebruik) nogal "slap", dan is de kracht eruit. Nieuwe (of goede gebruikte) monteren is dan geen overbodige luxe. Het komt de alg. wegligging zeker ten goede. Normale schokbrekers in combinatie met goeie hulpveren is evt. een voordelig alternatief vindt ik, mits goed gemonteerd zijn hulpveren n.l. erg handig bij lading.
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- pvannuys
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
- Locatie: Landgraaf
Uiteindelijk heb ik achter de nieuwe rode Koni-schokbrekers type 26-1129 met orginele nieuwe veren geplaatst (draaddikte 12.3mm); wegligging is op zich goed maar ben echter nog niet helemaal tevreden met het resultaat omdat de auto nog steeds doorzakt bij belading en voor mijn gevoel in onbeladen toestand ook nog iets hoger zou mogen liggen.
Maat vanaf ok achterspatbord tot wegdek is nu 61cm (was 60cm).
Ben nu op zoek naar zwaardere veren zodat dit euvel ook nog verholpen kan worden.
Als iemand een tip heeft hoor ik het graag....
groet,
Paul
Maat vanaf ok achterspatbord tot wegdek is nu 61cm (was 60cm).
Ben nu op zoek naar zwaardere veren zodat dit euvel ook nog verholpen kan worden.
Als iemand een tip heeft hoor ik het graag....
groet,
Paul
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
- Locatie: Breda
Volvo monteerde standaard op de exemplaren met Sachs-nivomats, zoals jij die had, slappere veren.
Op de modellen met de gewone Standaard Sachs schokdempers zaten stuggere veren.
Vraag is dus welke nieuwe veren gemonteerd zijn.
Als de auto nog steeds doorzakt, zou je extra hulpveren kunnen monteren, dan is dat probleem opgelost.
OP mijn 240 is de hoogte achter : 51 cm (grond tot onderkant achterbumper) en zoals jij het gemeten hebt vanaf grond tot onderkant spatbord : 66,5 cm
wel met 205/60-15 banden, maar dat scheelt in wagenhoogte niet zoveel.
Ik moet wel zeggen dat mijn auto heel erg stug geveerd is : Koni Loadadjusters met nog extra hulpveren op de gewone veren.
Op de modellen met de gewone Standaard Sachs schokdempers zaten stuggere veren.
Vraag is dus welke nieuwe veren gemonteerd zijn.
Als de auto nog steeds doorzakt, zou je extra hulpveren kunnen monteren, dan is dat probleem opgelost.
OP mijn 240 is de hoogte achter : 51 cm (grond tot onderkant achterbumper) en zoals jij het gemeten hebt vanaf grond tot onderkant spatbord : 66,5 cm
wel met 205/60-15 banden, maar dat scheelt in wagenhoogte niet zoveel.
Ik moet wel zeggen dat mijn auto heel erg stug geveerd is : Koni Loadadjusters met nog extra hulpveren op de gewone veren.
- pvannuys
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 06.08.2006 - 09:58
- Locatie: Landgraaf
Bij mijn Volvo zijn nieuwe orginele - dus de slappe - veren eronder gekomen icm met de Koni's.
Volvo Nederland heeft geen zwaardere veren, dus zal ik naar een alternatief leverancier moeten zoeken voor vervangende zwaardere veren (welke zwaarte?) of extra hulpveren (hoe en waar worden deze dan gemonteerd?).
Tips zijn wederom welkom.
Paul
Volvo Nederland heeft geen zwaardere veren, dus zal ik naar een alternatief leverancier moeten zoeken voor vervangende zwaardere veren (welke zwaarte?) of extra hulpveren (hoe en waar worden deze dan gemonteerd?).
Tips zijn wederom welkom.
Paul
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Hulpveren is de makkelijkste oplossing (en volgens mij de beste).
Montage gaat heel eenvoudig, door de veer los te halen aan de onderzijde (1 moer) dan de hulpveren in de veer zetten en met speciale, meegeleverde, bussen aan de bovenkant vast klemmen, veer weer terugplaatsen en onderaan vastzetten! Klaar! (andere kant het zelfde natuurlijk
)
Montage gaat heel eenvoudig, door de veer los te halen aan de onderzijde (1 moer) dan de hulpveren in de veer zetten en met speciale, meegeleverde, bussen aan de bovenkant vast klemmen, veer weer terugplaatsen en onderaan vastzetten! Klaar! (andere kant het zelfde natuurlijk
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Mail nog ontvangen Paul?
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Hulpveren is een k*t oplossing. De veerkarakteristiek wordt echt slecht icm versleten veren
Ik zou voor rode Koni's (of gele) en Suplex veren gaan.
kosten ong 350 400 eur
Ik zou voor rode Koni's (of gele) en Suplex veren gaan.
kosten ong 350 400 eur
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
paul heeft toch nieuwe veren geplaatst????
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Sluit ik bij aan, is niet raadzaam.+++t blijft behelpen+++ schreef:Hulpveren is een k*t oplossing. De veerkarakteristiek wordt echt slecht icm versleten veren
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Mijn ervaring is juist positief qua hulpveren! Het mooie van hulpveren vind ik, indien de vering verder in orde, dat ze in "onbeladen" toestand geen invloed hebben op het rijcomfort (mits goed afgesteld), ze doen dan immers niets! Bij "beladen" toestand doen ze niets meer en niets minder dan de normale veren "helpen"! Ik reed regelmatig met drukwerk rond in een diverse 240's met hulpveren en mijn ervaring is dus zeer positief (mits dus de veren in goede staat zijn en de hulpveren goed afgesteld, maar dat had ik al geschreven geloof ik)
Maar misschien komt dat omdat ik verder niet bekend ben/was met andere (wellicht betere) oplossingen.
Groeten
Maar misschien komt dat omdat ik verder niet bekend ben/was met andere (wellicht betere) oplossingen.
Groeten
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980