Pagina 1 van 2
vering Volvo 245
Geplaatst: 06.08.2006 - 10:13
door pvannuys
Ik heb een vraag over de achtervering van mijn volvo 245 polar 2.3i (1992)
De auto heeft 310.000 km gelopen en is verder nog uitstekend in orde.
Het probleem is dat de achtervering erg slap is geworden en bij een beetje belading al diep doorhangt.
Bij navraag blijkt waarschijnlijk dat de automatische niveauregeling van de achterschokbrekers niet meer werkt.
Nieuwe orginele schokbrekers zijn echter behoorlijk prijzig (~900 eur/set).
Kan mij iemand tips geven welke alternatieven er nog zijn?
Alvast dank,
Paul
Geplaatst: 06.08.2006 - 23:00
door volvorider
Dag naamgenoot. Kijk even op mijn web-log. En lees het item "nieuwe veren".
Geplaatst: 07.08.2006 - 08:10
door pvannuys
Bedankt voor de informatie;
echter wat ik uit de website van koni kan opmaken is dat deze achterschokbrekers 26-1129 niet geschikt zouden zijn voor auto's met automatische niveauregeling.
(
http://www.eshocks.com/bil_veh.asp?Mode ... &Manf=Koni)
Alle Volvo's estate's zijn vanaf een bepaald bouwjaar standaard uitgerust met schokbrekers met automatische niveauregeling, dit in tegenstelling tot de sedan-uitvoeringen waar dit niet op zit.
Dus ik weet niet af dit type een goede vervanging is voor de mijne?
groet,
Paul
Geplaatst: 07.08.2006 - 15:11
door volvorider
Mijn Volvo is uit 1993 en daar kunnen deze veren prima onder. Ja dit is een heel goed alternatief voor de automatische niveaureregeling. Liggen er nu een maand onder. Volvo ligt strak op de weg. Laden is ook geen probleem. Vraag het maar eens na bij Carequipment. Kan het je van harte aanbevelen.
Met groet,
Paul Seegers
Geplaatst: 07.08.2006 - 17:36
door pvannuys
Hallo Paul
Ik begrijp dus dat deze bij jou ook onder een 'estate' volvo zijn geplaatst;
wat doet de auto als deze beladen wordt en zakt de achterkant dan veel door?
Ik kom nl net terug van vakantie en door de volle kampeerbepakking (incl. dakkoffer) zakte de achterkant zover door dat de spatlappen bij hobbels vaak over de weg sleepten en in de achteruitkijkspiegel zag ik alleen maar asfalt en geen horizon.
Als ik deze alternatieve schokbrekers er nu onder zet wil ik toch enige indruk hebben wat de auto dan gaat doet met belading.
Moeten de voorveren dan ook persé vervangen worden, want dezen lijken nog goed?
Gezien de prijs lijkt me dit inderdaad een redelijk alternatief te zijn, echter zou ik iets meer zekerheid hierover willen hebben.
Alvast heel hartelijk dank voor de tip.
mvg, Paul
Geplaatst: 07.08.2006 - 21:43
door volvorider
Ja, een estate uit 1993. Kijk maar op mijn web-log.
http://volvorider.web-log.nl/volvorider ... index.html bij het verhaal " van het een komt het ander"
Nee, de achterkant zakt nagenoeg niet door bij een volle belading.
Het is altijd nog mogelijk hulpveren er bij te zetten. Echter wordt de Volvo er alleen maar stugger van. Zou ik niet aanraden. Maar is een optie.
Jouw veren hebben al wat kilometers achter de rug. Weet nu al dat je ze voor ook laat vernieuwen als je het achter alleen doet. Het verschil is te groot. Bel of mail maar naar Carequipment. Daar hebben ze ervaring met mijn Volvo. Kan het van harte aanbevelen.
Geplaatst: 23.08.2006 - 19:32
door Volvofreaks
Weleens aan nieuwe progressieve veren gedacht. In mijn Amazon Combi ook toegepast i.v.m. LPG.
Ik heb geen ervaring met niveauregeling, maar je kan dit wel navragen bij Volvo-Klassiekers.nl te Barneveld.
gr. Volvofreaks
Geplaatst: 24.08.2006 - 12:41
door volvorider
Alle waarde naar zijn geld..... Er zijn inderdaad ook veel goedkopere schokbrekers te krijgen, maar of deze dezelfde kenmerken hebben als de KONI's is te betwijfelen.
Geplaatst: 19.09.2006 - 22:24
door Chris van Hout
Bij niveau schokbrekers horen andere veren.
Bij 300.000 km zijn de veren echt niet versleten.
Wat ik gedaan heb bij mijn 245 toen de niveau schokbrekers versleten waren: oppompbare schokbrekers van Monroe samen met een klos tussen de veer en het chassis (uitgevoerd door Carlo Schmidt in Gemert (
http://www.schmidt-gemert.nl/).
Later heb ik die schokbrekers over laten zetten op mijn volgende 245 en deze laatst (250.000 km verder) vervangen door nieuwe;(besteld bij Wagner &Gunther in Duitsland(
http://www.w-und-g.de/) 225 euro.
Geplaatst: 31.10.2006 - 17:35
door wouter van laer
de veren kunnen op zich best wel aan vervanging toe zijn. na 3-ton worden ze (afhankelijk van het gebruik) nogal "slap", dan is de kracht eruit. Nieuwe (of goede gebruikte) monteren is dan geen overbodige luxe. Het komt de alg. wegligging zeker ten goede. Normale schokbrekers in combinatie met goeie hulpveren is evt. een voordelig alternatief vindt ik, mits goed gemonteerd zijn hulpveren n.l. erg handig bij lading.
Geplaatst: 31.10.2006 - 20:56
door pvannuys
Uiteindelijk heb ik achter de nieuwe rode Koni-schokbrekers type 26-1129 met orginele nieuwe veren geplaatst (draaddikte 12.3mm); wegligging is op zich goed maar ben echter nog niet helemaal tevreden met het resultaat omdat de auto nog steeds doorzakt bij belading en voor mijn gevoel in onbeladen toestand ook nog iets hoger zou mogen liggen.
Maat vanaf ok achterspatbord tot wegdek is nu 61cm (was 60cm).
Ben nu op zoek naar zwaardere veren zodat dit euvel ook nog verholpen kan worden.
Als iemand een tip heeft hoor ik het graag....
groet,
Paul
Geplaatst: 01.11.2006 - 09:53
door The Driver
Volvo monteerde standaard op de exemplaren met Sachs-nivomats, zoals jij die had, slappere veren.
Op de modellen met de gewone Standaard Sachs schokdempers zaten stuggere veren.
Vraag is dus welke nieuwe veren gemonteerd zijn.
Als de auto nog steeds doorzakt, zou je extra hulpveren kunnen monteren, dan is dat probleem opgelost.
OP mijn 240 is de hoogte achter : 51 cm (grond tot onderkant achterbumper) en zoals jij het gemeten hebt vanaf grond tot onderkant spatbord : 66,5 cm
wel met 205/60-15 banden, maar dat scheelt in wagenhoogte niet zoveel.
Ik moet wel zeggen dat mijn auto heel erg stug geveerd is : Koni Loadadjusters met nog extra hulpveren op de gewone veren.
Geplaatst: 01.11.2006 - 13:07
door pvannuys
Bij mijn Volvo zijn nieuwe orginele - dus de slappe - veren eronder gekomen icm met de Koni's.
Volvo Nederland heeft geen zwaardere veren, dus zal ik naar een alternatief leverancier moeten zoeken voor vervangende zwaardere veren (welke zwaarte?) of extra hulpveren (hoe en waar worden deze dan gemonteerd?).
Tips zijn wederom welkom.
Paul
Geplaatst: 01.11.2006 - 13:12
door wouter van laer
Hulpveren is de makkelijkste oplossing (en volgens mij de beste).
Montage gaat heel eenvoudig, door de veer los te halen aan de onderzijde (1 moer) dan de hulpveren in de veer zetten en met speciale, meegeleverde, bussen aan de bovenkant vast klemmen, veer weer terugplaatsen en onderaan vastzetten! Klaar! (andere kant het zelfde natuurlijk

)
Geplaatst: 01.11.2006 - 13:58
door volvorider
Mail nog ontvangen Paul?
Geplaatst: 01.11.2006 - 15:40
door +++t blijft behelpen+++
Hulpveren is een k*t oplossing. De veerkarakteristiek wordt echt slecht icm versleten veren
Ik zou voor rode Koni's (of gele) en Suplex veren gaan.
kosten ong 350 400 eur
Geplaatst: 01.11.2006 - 15:43
door wouter van laer
paul heeft toch nieuwe veren geplaatst????
Geplaatst: 01.11.2006 - 15:56
door volvorider
+++t blijft behelpen+++ schreef:Hulpveren is een k*t oplossing. De veerkarakteristiek wordt echt slecht icm versleten veren
Sluit ik bij aan, is niet raadzaam.
Geplaatst: 01.11.2006 - 17:02
door wouter van laer
Mijn ervaring is juist positief qua hulpveren! Het mooie van hulpveren vind ik, indien de vering verder in orde, dat ze in "onbeladen" toestand geen invloed hebben op het rijcomfort (mits goed afgesteld), ze doen dan immers niets! Bij "beladen" toestand doen ze niets meer en niets minder dan de normale veren "helpen"! Ik reed regelmatig met drukwerk rond in een diverse 240's met hulpveren en mijn ervaring is dus zeer positief (mits dus de veren in goede staat zijn en de hulpveren goed afgesteld, maar dat had ik al geschreven geloof ik)
Maar misschien komt dat omdat ik verder niet bekend ben/was met andere (wellicht betere) oplossingen.
Groeten
Geplaatst: 10.11.2006 - 19:23
door pvannuys
Hallo Volvofreaks,
Wat zijn progressieve veren?
Wat zijn Suplex veren?
gr,
Paul