Aanpak probleem verstuivers ???

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

De C30 D2 van mijn zoon (2010, my 2011, 100.000 km) heeft op het moment problemen als het blok koud is. De motor draait onregelmatig en heeft de neiging om af te slaan. Eenmaal op bedrijfstemperatuur gedraagt het blok zich normaal. Bij een twee weken geleden door de dealer uitgevoerde kleine beurt is geconstateerd dat twee verstuivers op het maximum van het stelbereik stonden. Deze waarden zijn gereset en met de mededeling dat de auto wel anderhalve week nodig had om zich weer aan te passen is hij huiswaarts gezonden.

Inmiddels zijn we twee weken verder en loopt het blok in koude toestand slechter dan voor het ingrijpen door de dealer. Ik heb de auto gisteren uitgelezen, met onderstaand resultaat:

Afbeelding

Waarschijnlijk dezelfde foutcodes die de dealer ook heeft gevonden.

En nu? De auto heeft 100.000 km gelopen en voor versleten verstuivers lijkt het mij wat vroeg. Kan inwendige vervuiling van de verstuiver ook tot dit soort klachten leiden? Met andere woorden, is een ultrasone reiniging bij een dieselspecialist kansrijk?

De meest simpele en meest kostbare oplossing is de verstuivers door de dealer te laten vervangen (indicatie ruim 1.000 euri). Welke alternatieven hebben we?

Ik ben in ieder geval nog van plan een meting van de retouropbrengst uit te voeren, maar worstel even met het loskoppelen van de leiding (ander topic).

Tom
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Inmiddels heb ik een retourmeting uitgevoerd, met positief resultaat. Geen noemenswaardige verschillen geconstateerd.

Afbeelding

Klacht is onveranderd. De motor start ook bij -3 graden direct, dus gloeibougies doen hun werk. Zolang de motor koud is heeft deze de neiging af te slaan, bijvoorbeeld zodra de koppeling wordt ingetrapt bij het opschakelen.

Een busje Bardahl commonrail injector cleaner is onderweg, maar ik verwacht niet dat dat het probleem op zal lossen.

Verder heb ik wat twijfels bij de conditie van de accu. De spanning in rust is volgens Vida 11,8 volt. Startmotor draait zonder problemen rond, maar zonder draaiende motor begint Vida tijdens uitlezen al snel te waarschuwen voor lage accuspanning.

Nog iemand een hint?

Tom
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8534
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Als ik dit vergelijk met mijn retourtest ziet het er erg netjes uit.

Verder, geen idee wat zoiets kan veroorzaken. Ik ken deze motor ook niet zo goed.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
SteveMcQueen
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 03.03.2016 - 19:09

Hallo Tom,

Onlangs ook deze foutmeldingen gehad op 2 verstuivers op cylinder 2 en 3. (Nadat 1 verstuiver was kapot gegaan op de eerste cylinder -- Ook C30 2010 MY2011, 145.000km).
Vandaag nog even terug geweest naar de dealer om met VIDA de computer uit te lezen. Wederom een melding op de tweede verstuiver... :-S
Het advies wat ik kreeg is toch echt de verstuivers vervangen. En dat is een dure grap.

Maar 1000 voor 4 verstuivers vervangen?? Waar doe je dat? Want 1 verstuiver vervangen kostte mij al ca 800 euro.

Een revisie van de verstuiver kan ook nog helpen. Echter is de fijne electronica vaak het probleem Aldus de monteur.



Is het probleem met de C30 van uw zoon inmiddels verholpen? En zo ja, ben ik erg benieuwd hoe.

PS. Ik ervaar niet dat de motor neiging heeft af te slaan. Zou ook nog de lucht massa meter kunnen zijn in uw geval.
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

De stekkertjes willen bij dit type ook nog wel eens voor problemen zorgen. Even reinigen met contactspray wil soms wel eens helpen

Daarnaast, is de raildruk gemeten? Bij een verstopt brandstoffilter wil de druk nog wel eens schommelen. Zeker als de motor koud is.Wanneer er weer voldoende brandstof is doorgepompt kan het weer goed gaan.

Bij dit soort storingen is mijn advies. Eerst brandstoffilter vervangen i.c.m. met een goede verstuiver reiniger. Daarna direct air intake reinigen en wanneer mogelijk de auto even goed de sporen geven in duitsland. Of hier op de snelweg een lange tijd in z'n 4 blijven rijden. Ohja, en de stekkertjes:)

Daarna opnieuw uitlezen en kijken of problemen weg zijn.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
SteveMcQueen
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 03.03.2016 - 19:09

Ik ben uiteindelijk maar langs Carrec Technocenter in Soesterberg geweest.
Daar heb ik 3 van de 4 verstuivers laten testen (Onlangs 1 vervangen want deze was defect).
Uit de test bleek dat de verstuivers onder de maat werkten. Kortom, ze waren versleten. Dus heb ik de overige 3 ook maar laten vervangen door gereviseerde verstuivers welliswaar.

Omdat dit soort injectoren tot wel 4 x per zuiger omwenteling brandstof bij kunnen spuiten (om het rij comfort te verbeteren), slijten ze gewoon erg snel. En het zijn niet zulke beste verstuivers.
Daarnaast, als er 1 is vervangen door een nieuwe, moet deze harder werken om te compenseren voor het slecht preseteren van de overige. Niet ideaal dus.

Na vervanging is het verbruik beduidend verbeterd. Auto is weer zuiniger gaan rijden.
Echter loopt de motor gewoon niet zo mooi meer als vroeger.
Bij starten klinkt ie als een trekker. Op normale toeren overigens prima.. Maar het nagelen bij koude start blijft me toch wel zorgen baren.

Ik hoop dat het probleem van uw zoons C30 inmiddels is verholpen Turbotom.
Gebruikersavatar
TrickyZ
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:22
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ik zie dat het onderwerp oud is, maar plaats toch ook even mijn ervaring omdat ik het ook heb gevonden via Google, en dat zullen er meer doen. Mijn C30 D2 stotterde na 200.000 km, en de verstuivers bleken erg versleten. Ook bij Carrec laten vervangen voor gereviseerde verstuivers. Denk aan 2 mille qua kosten, een flink bedrag maar goed ik wil er zeker nog 100.000 km mee rijden. Hij rijdt nu beter qua vermogen en verbruik maar je hoort de verstuivers werken bij lage snelheid en stil wegdek. En dat heb ik nooit gehoord. Daarvoor teruggeweest maar mijn klacht werd niet gehonoreerd: “dat hoort zo” en “je hebt wel een heel goed gehoor” Verder klantvriendelijke lui daar, maar baalde wel. Tsja, ik heb geen ervaring met andere verstuivers behalve hoe het was. Nu moet ik er maar aan wennen. Rijdt verder prima.
Laatst gewijzigd door TrickyZ op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn eerste eigen Volvo(tje): C30 D2 R-Edition (MY2011). Gereden: 360, 440, 460, 480, 850, 940, S40, V40, S60, V60, XC60, C70, V70, XC90, maar gelukkig of jammer genoeg (afhankelijk van model) allemaal van een ander...
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Plaats reactie

Terug naar “C30”