Pagina 1 van 1

Aanpak probleem verstuivers ???

Geplaatst: 17.01.2016 - 15:07
door Turbotom
De C30 D2 van mijn zoon (2010, my 2011, 100.000 km) heeft op het moment problemen als het blok koud is. De motor draait onregelmatig en heeft de neiging om af te slaan. Eenmaal op bedrijfstemperatuur gedraagt het blok zich normaal. Bij een twee weken geleden door de dealer uitgevoerde kleine beurt is geconstateerd dat twee verstuivers op het maximum van het stelbereik stonden. Deze waarden zijn gereset en met de mededeling dat de auto wel anderhalve week nodig had om zich weer aan te passen is hij huiswaarts gezonden.

Inmiddels zijn we twee weken verder en loopt het blok in koude toestand slechter dan voor het ingrijpen door de dealer. Ik heb de auto gisteren uitgelezen, met onderstaand resultaat:

Afbeelding

Waarschijnlijk dezelfde foutcodes die de dealer ook heeft gevonden.

En nu? De auto heeft 100.000 km gelopen en voor versleten verstuivers lijkt het mij wat vroeg. Kan inwendige vervuiling van de verstuiver ook tot dit soort klachten leiden? Met andere woorden, is een ultrasone reiniging bij een dieselspecialist kansrijk?

De meest simpele en meest kostbare oplossing is de verstuivers door de dealer te laten vervangen (indicatie ruim 1.000 euri). Welke alternatieven hebben we?

Ik ben in ieder geval nog van plan een meting van de retouropbrengst uit te voeren, maar worstel even met het loskoppelen van de leiding (ander topic).

Tom

Re: Aanpak probleem verstuivers ???

Geplaatst: 19.01.2016 - 08:19
door Turbotom
Inmiddels heb ik een retourmeting uitgevoerd, met positief resultaat. Geen noemenswaardige verschillen geconstateerd.

Afbeelding

Klacht is onveranderd. De motor start ook bij -3 graden direct, dus gloeibougies doen hun werk. Zolang de motor koud is heeft deze de neiging af te slaan, bijvoorbeeld zodra de koppeling wordt ingetrapt bij het opschakelen.

Een busje Bardahl commonrail injector cleaner is onderweg, maar ik verwacht niet dat dat het probleem op zal lossen.

Verder heb ik wat twijfels bij de conditie van de accu. De spanning in rust is volgens Vida 11,8 volt. Startmotor draait zonder problemen rond, maar zonder draaiende motor begint Vida tijdens uitlezen al snel te waarschuwen voor lage accuspanning.

Nog iemand een hint?

Tom

Re: Aanpak probleem verstuivers ???

Geplaatst: 19.01.2016 - 11:00
door JeroenSpock
Als ik dit vergelijk met mijn retourtest ziet het er erg netjes uit.

Verder, geen idee wat zoiets kan veroorzaken. Ik ken deze motor ook niet zo goed.

Re: Aanpak probleem verstuivers ???

Geplaatst: 04.03.2016 - 11:17
door SteveMcQueen
Hallo Tom,

Onlangs ook deze foutmeldingen gehad op 2 verstuivers op cylinder 2 en 3. (Nadat 1 verstuiver was kapot gegaan op de eerste cylinder -- Ook C30 2010 MY2011, 145.000km).
Vandaag nog even terug geweest naar de dealer om met VIDA de computer uit te lezen. Wederom een melding op de tweede verstuiver... :-S
Het advies wat ik kreeg is toch echt de verstuivers vervangen. En dat is een dure grap.

Maar 1000 voor 4 verstuivers vervangen?? Waar doe je dat? Want 1 verstuiver vervangen kostte mij al ca 800 euro.

Een revisie van de verstuiver kan ook nog helpen. Echter is de fijne electronica vaak het probleem Aldus de monteur.



Is het probleem met de C30 van uw zoon inmiddels verholpen? En zo ja, ben ik erg benieuwd hoe.

PS. Ik ervaar niet dat de motor neiging heeft af te slaan. Zou ook nog de lucht massa meter kunnen zijn in uw geval.

Re: Aanpak probleem verstuivers ???

Geplaatst: 16.03.2016 - 15:49
door BlackSpider
De stekkertjes willen bij dit type ook nog wel eens voor problemen zorgen. Even reinigen met contactspray wil soms wel eens helpen

Daarnaast, is de raildruk gemeten? Bij een verstopt brandstoffilter wil de druk nog wel eens schommelen. Zeker als de motor koud is.Wanneer er weer voldoende brandstof is doorgepompt kan het weer goed gaan.

Bij dit soort storingen is mijn advies. Eerst brandstoffilter vervangen i.c.m. met een goede verstuiver reiniger. Daarna direct air intake reinigen en wanneer mogelijk de auto even goed de sporen geven in duitsland. Of hier op de snelweg een lange tijd in z'n 4 blijven rijden. Ohja, en de stekkertjes:)

Daarna opnieuw uitlezen en kijken of problemen weg zijn.

Re: Aanpak probleem verstuivers ???

Geplaatst: 05.06.2016 - 11:35
door SteveMcQueen
Ik ben uiteindelijk maar langs Carrec Technocenter in Soesterberg geweest.
Daar heb ik 3 van de 4 verstuivers laten testen (Onlangs 1 vervangen want deze was defect).
Uit de test bleek dat de verstuivers onder de maat werkten. Kortom, ze waren versleten. Dus heb ik de overige 3 ook maar laten vervangen door gereviseerde verstuivers welliswaar.

Omdat dit soort injectoren tot wel 4 x per zuiger omwenteling brandstof bij kunnen spuiten (om het rij comfort te verbeteren), slijten ze gewoon erg snel. En het zijn niet zulke beste verstuivers.
Daarnaast, als er 1 is vervangen door een nieuwe, moet deze harder werken om te compenseren voor het slecht preseteren van de overige. Niet ideaal dus.

Na vervanging is het verbruik beduidend verbeterd. Auto is weer zuiniger gaan rijden.
Echter loopt de motor gewoon niet zo mooi meer als vroeger.
Bij starten klinkt ie als een trekker. Op normale toeren overigens prima.. Maar het nagelen bij koude start blijft me toch wel zorgen baren.

Ik hoop dat het probleem van uw zoons C30 inmiddels is verholpen Turbotom.

Re: Aanpak probleem verstuivers ???

Geplaatst: 27.04.2019 - 11:39
door TrickyZ
Ik zie dat het onderwerp oud is, maar plaats toch ook even mijn ervaring omdat ik het ook heb gevonden via Google, en dat zullen er meer doen. Mijn C30 D2 stotterde na 200.000 km, en de verstuivers bleken erg versleten. Ook bij Carrec laten vervangen voor gereviseerde verstuivers. Denk aan 2 mille qua kosten, een flink bedrag maar goed ik wil er zeker nog 100.000 km mee rijden. Hij rijdt nu beter qua vermogen en verbruik maar je hoort de verstuivers werken bij lage snelheid en stil wegdek. En dat heb ik nooit gehoord. Daarvoor teruggeweest maar mijn klacht werd niet gehonoreerd: “dat hoort zo” en “je hebt wel een heel goed gehoor” Verder klantvriendelijke lui daar, maar baalde wel. Tsja, ik heb geen ervaring met andere verstuivers behalve hoe het was. Nu moet ik er maar aan wennen. Rijdt verder prima.