Ruzie met active cruise control

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
thavipah
3rd Gear member

Na 4.000 kilometer kan ik oprecht zeggen dat de active cruise control en de lane keeping aid voor mij een grote teleurstelling zijn. Afgelopen weekend weer een wat langere rit gehad en met cruise control op de linkerbaan rijden is eigenlijk niet te doen. De auto houdt een dermate grote afstand aan dat er continu mensen van de rechterbaan tussen kruipen.

En aangezien ik geen linksrijder ben hou ik ervan om actief tussen de linker en de rechterbaan te rijden (waar rechts ruimte is). Ook dat is nauwelijks vol te houden omdat de auto zo belachelijk vroeg gas los laat dat je bij 8 autoruimtes al naar de linkerbaan moet schuiven omdat de XC90 anders ingrijpt.

Ik heb de AAC uiteraard op de kortste afstand op de voorganger ingesteld (ik vraag mij af of iemand hem op een grotere afstand heeft staan want dan valt er volgens mij helemaal niet meer te rijden).

Het zou prettig zijn als het actieve deel van de cruisecontrol ook gedeactiveerd kan worden. Ik kreeg zaterdag een auto die inhaalde voor mij die op een 130 stuk met 95km/u op de linkerbaan sukkelde. De Volvo houdt dan braaf afstand met als gevolg dat ik gelijk rechts ingehaald werd door iemand die hem er weer bij mij voor gooide (XC90 weer in de ankers). In plaats van rust, rijdt het allemaal erg onrustig. Een alternatief is gas geven als de auto inhoudt. Dit heeft als gevolg dat ik op momenten waarop ik zelf zou remmen nu gas aan het geven ben om het "gat" dicht te rijden naar 2 autolengtes. Als je dan gas los laat zit de brinta op de voorruit omdat de auto dan helemaal hevig ingrijpt.
BlackcurrantV70
7th Gear member

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
beukenoot
2nd Gear member

BlackcurrantV70 schreef: effe manual lezen

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=69280&page=4
Het topic waar je naar verwijst gaat er over dat er volgens de handleiding geschakeld kan worden tussen ACC en CC maar dat dat in werkelijkheid (nog) niet beschikbaar lijkt te zijn.

Dit is nu mijn 3de auto met ACC en ze werken altijd met relatief grote afstand. Ze zullen zich in moeten dekken voor het geval er niet op tijd geremd kan worden omdat de auto zelf een te korte afstand houdt. De Volvo vind ik tot nog toe de auto die het nog het meest 'smooth' doet. Dat rechts inhalen herken ik. Als iedereen ACC had en gebruikte dan was er niets aan de hand. Ik heb altijd CC gebruikt ondanks de beschikbaarheid van ACC. Ik moet wel zeggen, je hebt het niet meer door maar met CC was ik ook vrij actief met uitrijden en resumeren. En misschien kwam ik ook wel eens wat te dicht bij mijn voorganger omdat ik kosten wat kost die CC zoveel mogelijk aan wilde laten. Maar feit is, CC helpt je zuinig rijden en ACC doet het tegenovergestelde.
SRI
3rd Gear member

Kan me je gevoel goed voorstellen, had ook wat hogere verwachtingen van de hulp en 2.0 systemen, vooral omdat ik uit oudere auto kwam.

ACC zelfde als jou, met autos ertussen ed. Ben er dan al snel zat van en dus uitgezet. Lane keeping op zich wel handig bij scheef sturen, maar ik rij veel over van die 60km wegen met links en rechts fietspad, en midden eigenlijk anderhalve strook breed, en dan is t irritant (bij passeren moet je half op fietsstrook). Idem soms op bepaalde plekken waar de markering "raar" is in de ogen van t systeem.

Zo vallen meer dingen wel wat tegen tov verwachting, maar ik hou het er maar op dat mn verwachting wellicht wat te hoog was. Qua rijbeleving, t is lekker zoeven elektrisch, maar ik mis het geluid en het zelf schakelen toch wel. Tot nu toe compenseert de zuinig rijden sport nog voldoende, maar wie weet wisselt dat in de toekomst nog. Ik ga ervan uit dat er genoeg kandidaten zijn voor onze 7%s bakken tzt.
Conradi
3rd Gear member

Hallo zeg, je verwachting mag toch ook hoog zijn?

ACC valt me mij ook ronduit tegen. Afgezien van de auto's die er tussen komen anticipeert het absoluut nul. In plaats van uitrollen, direct de rem erop, en andersom vol accelereren. Mijn kinderen klagen achterin wat er toch gebeurd. Het heeft niets met comfortabel rijden te maken. Wellicht getest op die uitgebreide tweebaans wegen in Zweden, maar hier kansloos.
Wat help is ACC te snel af te zijn, even uitzetten en daarna op resume drukken. Maar ja, daar had ik 't niet voor gekozen.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
v60pih
4th Gear member

ACC is heerlijk bij filerijden. Afstand is dan wel kort genoeg. Op hogere snelheden gaat ie uit.
thavipah
3rd Gear member

De "mechanische grip" blijft ook een ding voor mij. Zeker op hoge snelheid in Duitsland vind ik de auto erg "los" aan de achterzijde. Hij gaat binnenkort ook terug naar de dealer omdat de auto bij een harde remmanoeuvre gigantisch naar rechts trekt. Dat laatste is ronduit gevaarlijk. Als Volvo in 2020 geen doden meer wil in hun merk dan raad ik ze aan het weggedrag van de auto's die ze leveren nog eens goed te bekijken. Ik wist dat de XC90 absoluut geen sportieve auto is, dat zoek ik ook niet. Maar een slingerende achterzijde bij 180km/u en gas los op de autobahn vind ik erg onprettig en zeer inspannend als ik lange afstanden rij. Daardoor rij ik nu veel rustiger in Duitsland dan dat ik normaliter deed. Niet gigantisch erg, wel een beetje jammer dat een auto die 230 km/u kan een onveilig gevoel geeft op hogere snelheden.
diesel01
Geartronic member

Hahahha Brinta op de voorruit..geweldig die systemen.
Maar het zegt iets over ons verkeersinzicht.
8 autolengtes met een gemiddelde lengte van 5meter is dus 40 meter, 40 meter zou op een snelweg de normale tussenafstand moeten zijn, geinig ook om te zien dat de Duitsers dat allemaal wel hebben begrepen en in NL niet.
Deze Mini had graag die 40 meter willen hebben en ik denk steeds vaker, lekker laten gaan.
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binne ... _A7__.html
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
lint
Geartronic member

Dat is gewoon pech voor de Minirijder.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Conradi
3rd Gear member

thavipah schreef: De "mechanische grip" blijft ook een ding voor mij. Zeker op hoge snelheid in Duitsland vind ik de auto erg "los" aan de achterzijde. Hij gaat binnenkort ook terug naar de dealer omdat de auto bij een harde remmanoeuvre gigantisch naar rechts trekt. Dat laatste is ronduit gevaarlijk. Als Volvo in 2020 geen doden meer wil in hun merk dan raad ik ze aan het weggedrag van de auto's die ze leveren nog eens goed te bekijken. Ik wist dat de XC90 absoluut geen sportieve auto is, dat zoek ik ook niet. Maar een slingerende achterzijde bij 180km/u en gas los op de autobahn vind ik erg onprettig en zeer inspannend als ik lange afstanden rij. Daardoor rij ik nu veel rustiger in Duitsland dan dat ik normaliter deed. Niet gigantisch erg, wel een beetje jammer dat een auto die 230 km/u kan een onveilig gevoel geeft op hogere snelheden.
Dat lijkt me ook niet de bedoeling en is vast een exemplarisch probleem. Op Duitse fora kom je genoeg XC90-rijders tegen die ook vaak snel rijden maar jouw klacht niet benoemen.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
IkeV70
5th Gear member

thavipah schreef: De "mechanische grip" blijft ook een ding voor mij. Zeker op hoge snelheid in Duitsland vind ik de auto erg "los" aan de achterzijde. Hij gaat binnenkort ook terug naar de dealer omdat de auto bij een harde remmanoeuvre gigantisch naar rechts trekt. Dat laatste is ronduit gevaarlijk. Als Volvo in 2020 geen doden meer wil in hun merk dan raad ik ze aan het weggedrag van de auto's die ze leveren nog eens goed te bekijken. Ik wist dat de XC90 absoluut geen sportieve auto is, dat zoek ik ook niet. Maar een slingerende achterzijde bij 180km/u en gas los op de autobahn vind ik erg onprettig en zeer inspannend als ik lange afstanden rij. Daardoor rij ik nu veel rustiger in Duitsland dan dat ik normaliter deed. Niet gigantisch erg, wel een beetje jammer dat een auto die 230 km/u kan een onveilig gevoel geeft op hogere snelheden.
Mijn V60 pih voelde de eerste paar maanden ook enorm instabiel aan op hogere snelheden. Al vanaf 150 km/h erg zoekerig. Op rechte snelweg bijna continu kleine stuurcorrecties noodzakelijk om 'm op de baan te houden. Bij 200+ km/h werd het erg spannend.
In de loop der tijd echter heeft dit probleem zichzelf opgelost. Ik weet niet waarom. Niet vanwege de banden. Ik ben al aan mijn vierde set. Nooit gemerkt dat banden van invloed zijn op de rechtuitstabliliteit. Misschien omdat de carosserie nog moest "zetten" (hoewel kenners zeggen dat dat fenomeen niet bestaat).
In elk geval: Nu na ruim 2 jaar en ruim 85K heb ik geen klachten meer over de rechtuitstabilitiet op hoge snelheid.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
thavipah
3rd Gear member

@Conradi: Ik lees ook veel op Motortalk (die ontplofte diesel XC90 is een mooi verhaal) maar daar rijden ze bijna allemaal met een permanent 4-wiel aangedreven XC90.
De T8 begint daar nu een beetje op gang te komen en ik ben benieuwd hoe daar de ervaringen mee zijn. De "losse" achterkant komt voor mijn gevoel met name door de onaangedreven achterwielen boven de 150km/u. Een vierwielaangedreven auto remt bij gas los op alle 4 de wielen af. De T8 (voor zover ik voel en begrijp) alleen op de voorwielen (alsof het een voorwielaangedreven auto is). De achterwielen rollen (op hoge snelheid) door en remmen nauwelijks mee zoals ik het voel. Daarbij gedraagt de achterzijde zich een beetje als een pendule met een wat slingerende beweging. De T8 is gewoon geen (mechanisch) vierwielaangedreven auto. En dat voel je heel duidelijk op hogere snelheden.

Zoals gezegd allemaal niet super erg en er valt mee te leven door minder hard te rijden. In Nederland heb ik er dan ook helemaal geen last van. Ik zal motortalk eens goed in de gaten houden als de eerste T8 ervaringen voorbij komen.
Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ibo
2nd Gear member

diesel01 schreef: Hahahha Brinta op de voorruit..geweldig die systemen.
Maar het zegt iets over ons verkeersinzicht.
8 autolengtes met een gemiddelde lengte van 5meter is dus 40 meter, 40 meter zou op een snelweg de normale tussenafstand moeten zijn, geinig ook om te zien dat de Duitsers dat allemaal wel hebben begrepen en in NL niet.
Deze Mini had graag die 40 meter willen hebben en ik denk steeds vaker, lekker laten gaan.
http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binne ... _A7__.html
Helemaal mee eens. Inderdaad belachelijk hoe kort afstand de meesten tot hun voorganger houden.
Ik vind de ACC een verademing. Rij veel links en pas mijn snelheid zo aan dat ik niet om de 200 m moet remmen voor een voorgangen. Degene die nog harder wil heeft dan maar pecht en moet wachten tot er rechts een keer voldoende ruimte is om mijn snelheid te kunnen handhaven. Go with the flow! spaart ook nog brandstof.
Laatst gewijzigd door ibo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.0T
Toyota Supra 1JZ-GTE-VVTI (270pk)
Peugeot 406
Peugerot 405
Opel Kadet
Citroen GS
Peugeot 204
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”