Sinds gisteren in het bezit van een Volvo V50 van 2005, met voor zover ik weet het standaard audio pakket.
Ik heb 2 vragen om eventueel aanpassingen te doen hieraan. Ik heb al wat opgezocht op dot forum, maar ik vond niet echt een duidelijk antwoord
Nu vroeg ik me af wat andere mogelijkheden zijn om muziek af te spelen buiten de CD speler. Ik heb de enkele cd-wisselaar, dus niet de 6cd-wisselaar die ook bestaat voor deze wagen.
Ik vraag me dan ook af of dit te combineren is met navigatie, zou leuk zijn moest ik maar 1 toestel kunnen kopen en installeren, bespaart me waarschijnlijk wat geld en een hoop werk.
Ik hoop hier een nuttig antwoord uit te krijgen, ik luister graag en veel muziek, en telkens CD wisselen is niet praktisch en niet veilig tijdens het rijden.
Navigatie en muziek V50
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Bij heeft de vorige eigenaar een Parrot apparaat ingebouwd, waar je via Bluetooth kunt streamen vanaf je telefoon. De audio van de autoradio wordt onderbroken als je start met streamen.
Er schijnt ook een USB stick in te kunnen, maar dan moet ik eerst het sturingskastje van dat ding opgraven uit het dashboard denk ik.
Er schijnt ook een USB stick in te kunnen, maar dan moet ik eerst het sturingskastje van dat ding opgraven uit het dashboard denk ik.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 23.01.2015 - 12:50
Oei lastig! Ik heb hetzelfde namelijk... in deze tijden wil je uiteraard USB of AUX. Dan heb je minimaal dit nodig:
- Parrot (welke kies je zelf)
- De 'core', om geluid en volume via de radio te laten lopen (225 euro)
en reken zo'n 150 inbouwkosten, want zelf doe je dat denk ik niet snel. Best prijzig om nog wat aan te passen dus achteraf... maar ja... als je geluid echt belangrijk vindt.
Navigatie zou ik via je telefoon doen. Ik heb een Brodit houder met suede, prachtig ding... zit stevig en werkt super. (iPhone 6)
- Parrot (welke kies je zelf)
- De 'core', om geluid en volume via de radio te laten lopen (225 euro)
en reken zo'n 150 inbouwkosten, want zelf doe je dat denk ik niet snel. Best prijzig om nog wat aan te passen dus achteraf... maar ja... als je geluid echt belangrijk vindt.
Navigatie zou ik via je telefoon doen. Ik heb een Brodit houder met suede, prachtig ding... zit stevig en werkt super. (iPhone 6)
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Nee, je hebt de simpele alleen-bellen-Parrots en daarna gaat het hard omhoog qua features (en prijs).
Inbouwen is nog een crime in de S40, want de versterker schijnt achterin de auto te liggen, heb ik me laten vertellen.
Hoe dan ook, het is mogelijk, maar het kost al snel wel wat.
Inbouwen is nog een crime in de S40, want de versterker schijnt achterin de auto te liggen, heb ik me laten vertellen.
Hoe dan ook, het is mogelijk, maar het kost al snel wel wat.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 15.04.2015 - 15:52
Ik heb in mijn S40 een Grom MST4 ingebouwd. Dat is makkelijk zelf te doen. Wel redelijk prijzig, 340 euro. maar dan heb je wel bluetooth, aux en usb. Wat betreft navigatie kan ik niet echt helpen. Ik gebruik daar gewoon mijn telefoon of de ingebouwde navi voor. Misschien een losse navigatie aansluiten op de aux met een splitter zodat je iPod of telefoon ook tegelijk kan afspelen?
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
*Kuch* VolvoTech *Kuch*
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Je hebt een aantal navigatiesystemen die ook een carkit fuctie hebben. Nadeel, dat je dan altijd dat ding neer moet zetten.
De meest goedkope oplossing is een FM transmitter die je in je sigarettenaansteker doet met een bluetooth en aux aansluiting. Kost paar tientjes.
Dan is er ook nog een oplossing als je van solderen houd om voor een paar euro zelf een auxaansluiting te maken.
Voor de rest de volotech of grom oplossingen icm met bijv een parrot.
De meest goedkope oplossing is een FM transmitter die je in je sigarettenaansteker doet met een bluetooth en aux aansluiting. Kost paar tientjes.
Dan is er ook nog een oplossing als je van solderen houd om voor een paar euro zelf een auxaansluiting te maken.
Voor de rest de volotech of grom oplossingen icm met bijv een parrot.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Gebruik ook even de zoekfunctie, ik heb onlangs en vele voor mij al diverse vragen gesteld en daar is veel info te vinden. Ook via google op veel andere Volvo forums.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Volgens mij zit de versterker van de Base audio voorin de auto en die van High performance en premium achterin.gose91 schreef: Nee, je hebt de simpele alleen-bellen-Parrots en daarna gaat het hard omhoog qua features (en prijs).
Inbouwen is nog een crime in de S40, want de versterker schijnt achterin de auto te liggen, heb ik me laten vertellen.
Hoe dan ook, het is mogelijk, maar het kost al snel wel wat.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Base of ook wel performance audio ; geen externe versterker, versterker onderdeel van de cd speler unit.
High performance of premium audio ; versterker extern, links achterin bij de s40/v50
Alleen parrot mki inzetten; zinvol bij base audio. Versterkertje in de parrot is niet beel beter of slechter dan die van de Volvo en kan dus prima ingezet voor muziek af te spelen. Installatie redelijk eenvoudig omdat alle bekabeling voorin blijft.
Nadeel is dat streamen dus resulteert in het tijdelijk blokkeren van de audio vanuit de auto radio etc naar de speakers waardoor parkeersensoren, navi en nieuws NIET hoorbaar zijn als je muziek afspreelt via de parrot.
Verschil tussen HP/premium en de parrot versterker is enorm.
Dan loont het de moeite om een mmmi in te zetten die alle audio van de parrot de glasvezel op slingert en de versterker van de Volvo gebruikt.
Parkeer sensoren etc blijven gewoon werken.
High performance of premium audio ; versterker extern, links achterin bij de s40/v50
Alleen parrot mki inzetten; zinvol bij base audio. Versterkertje in de parrot is niet beel beter of slechter dan die van de Volvo en kan dus prima ingezet voor muziek af te spelen. Installatie redelijk eenvoudig omdat alle bekabeling voorin blijft.
Nadeel is dat streamen dus resulteert in het tijdelijk blokkeren van de audio vanuit de auto radio etc naar de speakers waardoor parkeersensoren, navi en nieuws NIET hoorbaar zijn als je muziek afspreelt via de parrot.
Verschil tussen HP/premium en de parrot versterker is enorm.
Dan loont het de moeite om een mmmi in te zetten die alle audio van de parrot de glasvezel op slingert en de versterker van de Volvo gebruikt.
Parkeer sensoren etc blijven gewoon werken.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02.01.2016 - 17:06
Wat is zo'n mmmi juist en wat is het kostenplaatje hiervan?VolvoTech schreef: Base of ook wel performance audio ; geen externe versterker, versterker onderdeel van de cd speler unit.
High performance of premium audio ; versterker extern, links achterin bij de s40/v50
Alleen parrot mki inzetten; zinvol bij base audio. Versterkertje in de parrot is niet beel beter of slechter dan die van de Volvo en kan dus prima ingezet voor muziek af te spelen. Installatie redelijk eenvoudig omdat alle bekabeling voorin blijft.
Nadeel is dat streamen dus resulteert in het tijdelijk blokkeren van de audio vanuit de auto radio etc naar de speakers waardoor parkeersensoren, navi en nieuws NIET hoorbaar zijn als je muziek afspreelt via de parrot.
Verschil tussen HP/premium en de parrot versterker is enorm.
Dan loont het de moeite om een mmmi in te zetten die alle audio van de parrot de glasvezel op slingert en de versterker van de Volvo gebruikt.
Parkeer sensoren etc blijven gewoon werken.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Mmmi is een Most Multi Media Interface.
Most is het type netwerk (glasvezel) wat alle audio gerelateerde componenten aan elkaar koppelt.
In dit geval zorgt het dus dat audio van de parrot op
Die glasvezelbus wordt gezet en door de versterker van de auto wordt afgehandeld als audio en dus versterkt en met regeling (bas/treble etc) te horen is.
Most is het type netwerk (glasvezel) wat alle audio gerelateerde componenten aan elkaar koppelt.
In dit geval zorgt het dus dat audio van de parrot op
Die glasvezelbus wordt gezet en door de versterker van de auto wordt afgehandeld als audio en dus versterkt en met regeling (bas/treble etc) te horen is.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Ik heb een MMMi van jullie, werkt prima en de geluidskwaliteit is goed mits het niet te sterk binnenkomt, dat is wel opvallend. Volume op m'n telefoon (iphone) moet niet harder dan 60-70% staan. Dan kan de versteker op vol en klinkt dat echt goed, maar met de telefoon op 100% en de versterker op 60/70% (of in ieder geval even hard qua volume) is er behoorlijk wat storing. Maf, maar het gaat eigenlijk ook hard zat zo dus niet echt een probleem. Heb wel flink betere speakers dan standaard overigens, maar standaard HP versterker.
Achteraf gezien had ik misschien liever de versie met A2DP gehad voor het gemak, maar dan had ik ook een nieuwe Parrot moeten hebben en dat zag ik destijds niet zo zitten.
Achteraf gezien had ik misschien liever de versie met A2DP gehad voor het gemak, maar dan had ik ook een nieuwe Parrot moeten hebben en dat zag ik destijds niet zo zitten.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Punt is dat je telefoon de koptelefoon aansluiting gebruikt in jouw geval.
Dat is geen 'lijn uitgang' maar een versterkte uitgang, bedoeld voor koptelefoon gebruik.
Door die versterking kom je met 50% volume op je iphone ongeveer op dezelfde 'kracht' binnen bij de mmmi als een lijn uitgang.
Ga je hoger dan die 50% (is bij de ene telefoon wat meer/minder dan bij de andere) dan ga je de ingang van de mmmi 'oversturen' en krijgt deze 'teveel input'.
Zie het als een omgekeerde trechter, als een te dikke slang op de hals zet, loopt de helft langs de trechter en wat er nog doorkomt stroomt niet efficient.
Voorts is het belangrijk om te weten dat zosnel op een smartphone een koptelefoon aangesloten wordt er automatisch (niet uit te zetten!) equalizer profiel geladen wordt in die telefoon om 'optimale audio' voor een koptelefoon weer te geven.
Die is verre van optimaal voor audio in een auto.
Zet sowieso altijd de equalizer in de telefoon 'uit' (die bij instellingen van muziek) en regel klank af op je radio.
Als alternatief kun je inderdaad goed een bluetooth kit (aux2bt) aansluiten.
Die voorkomt die equalizer en heeft wel een line-uitgang.
Dat is geen 'lijn uitgang' maar een versterkte uitgang, bedoeld voor koptelefoon gebruik.
Door die versterking kom je met 50% volume op je iphone ongeveer op dezelfde 'kracht' binnen bij de mmmi als een lijn uitgang.
Ga je hoger dan die 50% (is bij de ene telefoon wat meer/minder dan bij de andere) dan ga je de ingang van de mmmi 'oversturen' en krijgt deze 'teveel input'.
Zie het als een omgekeerde trechter, als een te dikke slang op de hals zet, loopt de helft langs de trechter en wat er nog doorkomt stroomt niet efficient.
Voorts is het belangrijk om te weten dat zosnel op een smartphone een koptelefoon aangesloten wordt er automatisch (niet uit te zetten!) equalizer profiel geladen wordt in die telefoon om 'optimale audio' voor een koptelefoon weer te geven.
Die is verre van optimaal voor audio in een auto.
Zet sowieso altijd de equalizer in de telefoon 'uit' (die bij instellingen van muziek) en regel klank af op je radio.
Als alternatief kun je inderdaad goed een bluetooth kit (aux2bt) aansluiten.
Die voorkomt die equalizer en heeft wel een line-uitgang.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Je bedoelt een AD2P ontvanger met een jack-ingang naar de MMMi? Eigenlijk nooit aan gedacht, als dat goed zou moeten werken is dat best een idee 
Duidelijk verhaal verder.

Duidelijk verhaal verder.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Nee, ik bedoel echt specifiek 'onze' Aux2bt interface in dit geval, simpelweg omdat de normale interfaces die daarvoor worden aangeboden weer een hoge uitgangs spanning aanbieden ;-(
Het voorkomt (plaatsen van een universele bt adapter) echter wel altijd dat die specifieke equalizer niet ingezet wordt.
Het voorkomt (plaatsen van een universele bt adapter) echter wel altijd dat die specifieke equalizer niet ingezet wordt.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Gaan we toch eens overwegen 
Heb eigenlijk nog wel een extra vraagje waarop jullie wellicht het antwoord weten, er komen wel eens premium audio versterkers langs voor leuke bedragen en dan overweeg ik wel eens die om te prikken; dat schijnt gewoon te werken. Heeft dat ook zin/kun je dat benutten?

Heb eigenlijk nog wel een extra vraagje waarop jullie wellicht het antwoord weten, er komen wel eens premium audio versterkers langs voor leuke bedragen en dan overweeg ik wel eens die om te prikken; dat schijnt gewoon te werken. Heeft dat ook zin/kun je dat benutten?
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- VolvoTech
- 7th Gear member
- Berichten: 7671
- Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Heeft weinig zin / niet gegarandeerd functioneel/werkend te krijgen / je hebt niet ineens een centre speaker 

Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
- Luuk87
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40
Klopt, maar het vermogen per kanaal is hoger (75 in plaats van 45W) en mijn deurspeakers (Focal IS200) zouden daar best wat mee kunnen. Ik vraag me meer af of de HP headunit wel de volle 75W kan aanspreken 
Daarnaast, een center speaker inbouwen valt te overwegen

Daarnaast, een center speaker inbouwen valt te overwegen

Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
