Elke keer als ik de motorkap open, vraag ik me weer af waar die luchttunnel aan de binnenkant van de motorkap voor is. Er gaat lucht van achter de grill naar de accubak, maar waarom? Is dat actieve koeling (of mogelijk zelfs verwarming) van de accu? Een behoorlijk ervaren automonteur kon het mij niet verklaren, want accu's zitten regelmatig dieper weggebouwd zonder enig bewust ontworpen ventilatiekanaal.
Zomaar even voor de interesse. Behalve dat er een rubbertje van deze tunnel los zat, heb ik er geen last van.
Ademende accu?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 16.12.2015 - 22:51
- Contacteer:
Is dit niet voor het afvoeren van het "knalgas" wat vrijkomt bij het laden van de accu? Ik zou niet begrijpen waarom ze een accu zouden koelen aangezien ze slechter gaan werken als ze kouder worden.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13589
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
De opening van dat luchtkanaal zit boven de grille en de luchtstroom gaat daardoor dan richting accu naar een verder gesloten bak waarin de accu staat, een afvoer van knalgas kan overal heen zonder luchtstroom (het ding is inmiddels alweer jaren weg)
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
De luchtopening in de grill staat haaks op de rijrichting en hoeft dus niet per se te werken als een luchtschep.
Mogelijk dat door een heel goed uitgedachte luchtstroom in de grill juist lucht wordt afgevoerd vanuit de accubak?
Mogelijk dat door een heel goed uitgedachte luchtstroom in de grill juist lucht wordt afgevoerd vanuit de accubak?
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 16.12.2015 - 22:51
- Contacteer:
Dat is een aardige pijp/constructie voor enkel koelen of afvoeren van knalgas, zit er alleen maar een accu onder de kap of hebben ze er nog wat electronica onder gepropt?
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Hebben wij in onze diesel ook.
Mijn V40 (diesel) heeft ook een buisje wat van de luchtfilter naar de plaat waar de accu opstaat gaat. Mss dat dieselbatterijen iets warmer worden en koeling nodig hebben?
Mijn V40 (diesel) heeft ook een buisje wat van de luchtfilter naar de plaat waar de accu opstaat gaat. Mss dat dieselbatterijen iets warmer worden en koeling nodig hebben?
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Zou ik raar vinden, alleen al omdat ik een benzine heb
Er zit een zekeringbox tegen de accu aan. Misschien nog wat direct onder de accu, maar dat zal ik eens in daglicht bekijken. Daarin zie ik mn karretje te weinig.
Er zit een zekeringbox tegen de accu aan. Misschien nog wat direct onder de accu, maar dat zal ik eens in daglicht bekijken. Daarin zie ik mn karretje te weinig.

Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line