Traag schakelen geartronic bij koude motor
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Aangezien ik nog nooit eerder Volvo en automaat heb gereden de volgende vraag. Ik heb een V70 D3 geartronic van 2012. Nu merk ik dat hij met koude motor ongeveer in het toerenbereik tussen de 2000 á 2500 rpm blijft hangen tijdens het optrekken met koude motor. De Geartronic schakelt wel maar erg traag. Als ik circa 5 kilometer gereden heb schakelt hij (voor mij) normaal. Is dit normaal bij de geartronic?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Olie dik door koude, olie aan verversing toe? Daar moet je het probleem zoeken. Dat hij na een stukje rijden beter gaat schakelen is logisch, olie begint dan warm en dunner te worden.
Laatst gewijzigd door V70/2.4D/2003 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Oké, dank voor de reacties. Weet ik dat er verder niets mee aan de hand is. In de loop van het jaar wil ik de bak later flushen. Als het niet normaal zou zijn had ik garantie gereclameerd.
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ervaar precies het zelfde. Staat ook wat over in het instructieboekje.
Maar het voelt wel onnatuurlijk, ik zou met een steenkoude motor juist rustig tokkelend de wijk uit willen rijden.
Maar dat lukt inderdaad niet, zelfs niet als je handmatig schakelt. De lockup schakelt ook niet in.
Maar het voelt wel onnatuurlijk, ik zou met een steenkoude motor juist rustig tokkelend de wijk uit willen rijden.
Maar dat lukt inderdaad niet, zelfs niet als je handmatig schakelt. De lockup schakelt ook niet in.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ook hier herkenbaar, tenzij je de auto in een verwarmde garage stalt....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21041
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik schakel hem dan zelf en rijd dan manueel 50 in zijn 4, bij mijn D5 is het ongeveer een 1.5kilometer en dan is het schakelpatroon weer normaal.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
ja, dat klopt, vooral bij warme bak is het schakelen snel en onvoelbaar, ook geen slip waarneembaar. Bij koude motor wel enige slip. Maar omdat de motor zelf stiller is, valt het minder op.
laatste Volvo (960) verkocht
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Zelfde symptoom. Bak is 15000 km geleden geflushed. Zal dus geen effect hebben op dit verschijnsel zoals al eerder aangegeven.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Dit is toch de reden? Volgens mij alleen maar toe te juichen, want ik meen te begrijpen dat de bekende EGR-problemen vooral komen doordat de dieselmotoren niet warm genoeg worden.Turbotom schreef: Dat is geen probleem, maar door Volvo zo ontworpen. De koude motor wordt bewust in de wat hogere toeren gehouden om sneller op te warmen.
Tom
Ik vond het ook vreemd, maar probeer zelf met mijn H6 tegenwoordig ook maar niet te vroeg op te schakelen tot de motor op temperatuur is. Verbruikt wel wat meer, maar als het beter voor de motor is...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
Na mate de Kilometers meer worden wordt het trage schakelen alleen maar meer en flushen helpt niet...
Bij mijn begon het ook met een koude motor en na de 150000 km maakt het niet meer uit of hij koud of warm.
De bak staat bekend als Giltronic...
Bij mijn begon het ook met een koude motor en na de 150000 km maakt het niet meer uit of hij koud of warm.
De bak staat bekend als Giltronic...
Was één V90
Het is normaal, koude olie rond de tandwieltjes dat gaat allemaal net iets trager. Is dus ook niet echt een onderwerp. Zoiets als; "na een paar dagen rijden moet ik weer brandstof tanken" Geen zorgen D3! Alles komt goed! Niks aan de hand.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11710
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Gelukkig kan ik, als het me genoeg irriteert, de bak in 'handmatig' zetten en 'm zelf van 2 naar 3 doorschakelen...
Bij mij doet hij het tot en met de 4e drempel in de wijk, daarna schakelt de GT wel netjes door. Dat is zo'n 500m gok ik.
Bij mij doet hij het tot en met de 4e drempel in de wijk, daarna schakelt de GT wel netjes door. Dat is zo'n 500m gok ik.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Dan heb jij je motor wel verrekte snel warm. Trek je toevallig ook wat zwarte strepen in de straat?arnoud schreef: Gelukkig kan ik, als het me genoeg irriteert, de bak in 'handmatig' zetten en 'm zelf van 2 naar 3 doorschakelen...
Bij mij doet hij het tot en met de 4e drempel in de wijk, daarna schakelt de GT wel netjes door. Dat is zo'n 500m gok ik.



Ik merk het zelf ook weleens, maar dacht ook dat het te maken had met iets sneller willen opwarmen.
Bij mij is het ook over na een paar 100 meter.
Mijn auto heeft nu 64000km gelopen, mag toch hopen dat ik voorlopig nog niet hoef te flushen...

Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Je kan nooit teveel PK's hebben.
