Goedemorgen,
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met mijn afweging. Als ondernemer kan ik een tweedehands 2014 V60 D6 kopen, met een goede inruil op mijn oude auto. Ik rijd behoorlijk wat kilometers, ongeveer 60k per jaar. Wat mij aantrekt in de Volvo is zowel het hybride deel, als rustige chauffeur verwacht ik redelijk zuinig te zijn, maar ook het vermogen en de techniek. Daarbij vind ik het een erg mooie auto.
Wat mij tegenhoudt is dat het mij niet duidelijk is of de auto nou zo betrouwbaar is. Nieuwe techniek is soms wat gevoelig, maar als ik zo rondkijk op het forum schort er regelmatig wat aan de D6. Ook is het mij onduidelijk wat de restwaarde van de auto zal zijn. Een goede tweedehands doet 45k ex BTW. Maar als die auto over 3 jaar uit de 7% bijtelling valt, is er volgens mij geen reden om een hoge restwaarde te behouden. Zeker niet met de gevoelige techniek. Ook valt vanaf 2018 de korting op de MRB grotendeels weg. Het is de vraag wat een tweedehands V60 D6 met gevoelige techniek dan nog voor waarde heeft...
Verder is het mij niet helemaal duidelijk hoe het nou zit met slijtage aan de motor. Wordt deze nu wel of niet zwaarder belast door het hybride rijden? Bijvoorbeeld als op een koude dag de motor gestart wordt om op de snelweg te rijden.
En dan nog een laatste vraag. Op dit moment heb ik een TomTom Live met fantastische verkeersinformatie. Om deze RTTI (realtime traffic info) op de Volvo te krijgen, moet ik daarvoor een Business Connect versie kopen?
V60 of niet, dat is de vraag
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Tomtom live versie heeft volvo helaas niet. Volvo was er mee bezig, maar het is nog niet actief. Afschrijving is hoog bij de pih, maar dat is logisch gezien de hoge aanschafprijs. Verder is het glazenbol kijken wat een auto over een paar jaar als restwaarde heeft. Het voordeel dat je als ondernemer hebt is de bijtelling en destijds de mia/kia. Dat was een prettige tegenhanger. Restwaarde is nu nog vrij hoog door de lage bijtelling die er aan hangt.
Qua techniek is er veel over te vinden op het forum en zijn er hier echte cracks die daar veel meer van weten.
Overigens de fabrieksgarantie loopt alleen wel af dit jaar als de auto uit 2014 is, een puntje om rekening mee te houden lijkt mij. Reparaties zijn vrij kostbaar bij dit mooie stukje zweedse techniek.
Qua techniek is er veel over te vinden op het forum en zijn er hier echte cracks die daar veel meer van weten.

Overigens de fabrieksgarantie loopt alleen wel af dit jaar als de auto uit 2014 is, een puntje om rekening mee te houden lijkt mij. Reparaties zijn vrij kostbaar bij dit mooie stukje zweedse techniek.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29477
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Je hebt zo te lezen twijfels bij de V60 PIH. Dat is niet zo erg maar je moet vooraf goed rekenen en dan een keus maken tussen en PIH en een D4.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Lastig inderdaad.
Ik zou zelf denk ik niet voor de PIH gaan. Leuk als je hem van je baas krijgt, maar jij moet zelf alles betalen.
Gezien de hoge aanschafprijs en onzekerheden zou ik liever een gebruikte diesel kopen voor een stuk minder geld.
Wil niet vloeken in de kerk, maar is een Tesla niet wat?
Ik zou zelf denk ik niet voor de PIH gaan. Leuk als je hem van je baas krijgt, maar jij moet zelf alles betalen.
Gezien de hoge aanschafprijs en onzekerheden zou ik liever een gebruikte diesel kopen voor een stuk minder geld.
Wil niet vloeken in de kerk, maar is een Tesla niet wat?
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Er is nog niet zoveel bekend over de betrouwbaarheid van de V60 PIH op langere termijn. De hoogste km-stand hier op het forum is volgens mij zo'n 150K. Ik vind niet dat er veel technische problemen genoemd worden. Ja, wat omhandigheden van niet werkende precondintioning. Wat betreft motorproblemen heb ik alleen gelezen over een koelwater-lek van een van de leden. Dat kan helaas natuurlijk bij elk type motor een keer voorkomen. Ik heb nog geen signalen gezien dat de D5 diesel sneller slijt dan normaal (waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat dat niet zo is)
De PIH heeft duidelijk een aantal hybride-gerelateerde onderdelen die stuk kunnen en ook duur zijn. Maar na 3 jaar heb ik niet de indruk dat dat ook veelvuldig gebeurt.
Nog 3 jaar lage bijtelling is een aanzienlijk financieel voordeel. Kwestie van rekenen dus.
De PIH heeft duidelijk een aantal hybride-gerelateerde onderdelen die stuk kunnen en ook duur zijn. Maar na 3 jaar heb ik niet de indruk dat dat ook veelvuldig gebeurt.
Nog 3 jaar lage bijtelling is een aanzienlijk financieel voordeel. Kwestie van rekenen dus.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
op gaspedaal staan ze al met meer dan twee ton, zien er als nieuw uit!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 12.01.2015 - 18:42
De afweging maken op emotie en ratio is lastig. Mijn ervaring t.a.v. verbruik: 1 op 16, hierbij tijdens de werkweek alleen thuis geladen, waarbij 3 dagen per week enkele reis 45 km naar het werk en 2 dagen per week 130 km enkele reis naar een ander kantoor. Niet echt zuinig dus. De investering in het laadpunt is dan ook het argument waarop ik het zou afraden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 06.09.2009 - 19:07
hoi MDB,
mag ik je een antwoord geven als (redelijk kort) bezitter van een V60 PIH? Zie maar wat je er mee kunt. Het is deels feitelijk, deels een gevoel dat ik met je deel.
De afgelopen 4 jaar heb ik (zakelijk) met een Volvo XC60 gereden. Als groot Volvo-fan was dat dé wagen die ik graag wilde berijden. Hij zit hoog, is stoer, rijdt als een beest, is betrouwbaar en sterk. Dus: toen mijn werk mij die kans bood, heb ik die met 2 handen aangegrepen. Ik heb bijna 4 jaar in de wagen gereden: het is (in hoofdletters) DE BESTE AUTO OOIT geweest die ik had: er is nog nooit iets kapot gegaan. Hij rijdt heerlijk. De audioinstallatie (ik ben een enorm geluids-freak) is onovertroffen goed. Hij trok de zware caravan in de vakantie, alsof het een touwtje was. En: last but not least: hij reed 1:16,5 op diesel. Zuinig dus, en zeer betrouwbaar.
Sinds eind november rijd ik in een V60 Plug In Hybride. Dat kwam omdat de XC60 uit de lease liep, en ik graag van de bijna 700 euro bijtelling afwilde. Het werd dus een V60 PIH, waardoor ik nog slechts 200 bijtelling hoef te betalen. Ik ben eerlijk tegen je: ik heb bijna een traantje gelaten toen ik de XC60 heb ingeleverd: die perfecte, schadevrije, probleemloze trouwe auto inleveren, voor een onzekere (maar interessante) V60.
Nu heb ik er 3 maanden V60 opzitten, en ik kan nu al zeggen dat de liefde XC60 nooit door de V60 overgenomen gaat worden. De V60 is mooi, hij rijdt heerlijk (maar niet lekkerder dan de XC60), hij trekt fantastisch op (maar de XC60 ook!), en het geluid is ook best goed (maar niet zo goed als in de XC60).
Ik ben dus best blij met de V60..... Maar: Ik zou er privé NOOIT voor hebben gekozen.
Waarom?
-ik rij slechts 30 km op de accu's en ze zijn al weer leeg. Sensationele ervaring, dat electrisch rijden, maar het duurt verrekte kort
-Met deze V60 heb ik al meerdere kleine dingen gehad die niet werkten, foutmeldingen gaven, of mij voor raadsels stelden. Had ik nooit bij de XC60.
-De V60 rijdt fantastisch, maar dat deed de XC60 ook.
En het allerbelangrijkste: Met de XC60 reed ik 1:16,5.
Op z'n best haal ik (hybride) met de V60 1:15. En als ik alleen op diesel rijd haal ik net de 1:10.
Als ik privé de keuze moest maken uit een tweedehands V60 of mijn tweedehands XC60.... dan wist ik het wel.
(oh ja, hij staat nog te koop bij de dealer. En ik heb daar geen aandelen, maar ik verzeker je: een probleemloze wagen!)
http://www.servavolvo.nl/autos/10511861 ... --trekhaak
groet!!
mag ik je een antwoord geven als (redelijk kort) bezitter van een V60 PIH? Zie maar wat je er mee kunt. Het is deels feitelijk, deels een gevoel dat ik met je deel.
De afgelopen 4 jaar heb ik (zakelijk) met een Volvo XC60 gereden. Als groot Volvo-fan was dat dé wagen die ik graag wilde berijden. Hij zit hoog, is stoer, rijdt als een beest, is betrouwbaar en sterk. Dus: toen mijn werk mij die kans bood, heb ik die met 2 handen aangegrepen. Ik heb bijna 4 jaar in de wagen gereden: het is (in hoofdletters) DE BESTE AUTO OOIT geweest die ik had: er is nog nooit iets kapot gegaan. Hij rijdt heerlijk. De audioinstallatie (ik ben een enorm geluids-freak) is onovertroffen goed. Hij trok de zware caravan in de vakantie, alsof het een touwtje was. En: last but not least: hij reed 1:16,5 op diesel. Zuinig dus, en zeer betrouwbaar.
Sinds eind november rijd ik in een V60 Plug In Hybride. Dat kwam omdat de XC60 uit de lease liep, en ik graag van de bijna 700 euro bijtelling afwilde. Het werd dus een V60 PIH, waardoor ik nog slechts 200 bijtelling hoef te betalen. Ik ben eerlijk tegen je: ik heb bijna een traantje gelaten toen ik de XC60 heb ingeleverd: die perfecte, schadevrije, probleemloze trouwe auto inleveren, voor een onzekere (maar interessante) V60.
Nu heb ik er 3 maanden V60 opzitten, en ik kan nu al zeggen dat de liefde XC60 nooit door de V60 overgenomen gaat worden. De V60 is mooi, hij rijdt heerlijk (maar niet lekkerder dan de XC60), hij trekt fantastisch op (maar de XC60 ook!), en het geluid is ook best goed (maar niet zo goed als in de XC60).
Ik ben dus best blij met de V60..... Maar: Ik zou er privé NOOIT voor hebben gekozen.
Waarom?
-ik rij slechts 30 km op de accu's en ze zijn al weer leeg. Sensationele ervaring, dat electrisch rijden, maar het duurt verrekte kort
-Met deze V60 heb ik al meerdere kleine dingen gehad die niet werkten, foutmeldingen gaven, of mij voor raadsels stelden. Had ik nooit bij de XC60.
-De V60 rijdt fantastisch, maar dat deed de XC60 ook.
En het allerbelangrijkste: Met de XC60 reed ik 1:16,5.
Op z'n best haal ik (hybride) met de V60 1:15. En als ik alleen op diesel rijd haal ik net de 1:10.
Als ik privé de keuze moest maken uit een tweedehands V60 of mijn tweedehands XC60.... dan wist ik het wel.
(oh ja, hij staat nog te koop bij de dealer. En ik heb daar geen aandelen, maar ik verzeker je: een probleemloze wagen!)
http://www.servavolvo.nl/autos/10511861 ... --trekhaak
groet!!
Laatst gewijzigd door stoerebink op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Uiteraard is rijden beleving (en dat is heel persoonlijk) maar een D3 vergelijken met een D6 en dan geen verschil aangeven dat klinkt niet als een objectieve vergelijking. Je mist je XC60 nog heel erg denk ik.stoerebink schreef: -De V60 rijdt fantastisch, maar dat deed de XC60 ook.
@MDB: staar je niet blind op verwachte inruilwaarde. Dat is koffiedik kijken. De bijtelling is voor 5 jaar gegarandeerd dus reken uit welk voordeel je daarvan hebt en of dat een tegenvaller bij het inruilen kan compenseren. Doet dat het niet, dan moet je kijken of er andere redenen zijn om een PIH te rijden. Millieu ofzo?

Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
Precies! Een D6 kies je voor de bijtelling, niet voor het milieu. Dat geld trouwens voor om het even welke PIH.
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Ooh en dan nog iets: van de PIH's zijn, zo zeggen dealers, 10% 'slecht'. Tref je zo'n exemplaar, dan wens ik je veel succes. Volvo geeft dan namelijk niet thuis! Na veel lawaai maken kan je een bescheiden inruilpremie krijgen.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hier ook een tevreden XC60 rijder, ding doet het altijd, zit goed, rijd goed maar is misschien wat duur in de vaste lasten en afentoe een bospad die 2wd auto's moeten laten liggen is ook leuk.
@stoerebink wat een geld nog voor een D3 kinetic met 2wd
@stoerebink wat een geld nog voor een D3 kinetic met 2wd
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Hoe kom je daarbij Thom en wat is er dan mis?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Wij zijn al twee keer met de D6 naar Turkije geweest (samen goed voor 30.000 km in 2 maanden). Totaal geen problemen gehad onderweg. Je rijdt alleen maar met een smile op je gezicht. Wat een power, wat een wegligging. Fenomenaal gewoon. We hebben de auto al bijna 2 jaar en de kilometerstand is al voorbij de 150.000. We hebben wat software problemen gehad (inmiddels opgelost), maar afgezien daarvan eigenlijk niets bijzonders.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik heb een vermoeden dat Thom, of zijn vader, een iets andere ervaring heeft met de PIH..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]