Ik heb pas een gebruikte V40 diesel gekocht (Bj 2003) Hij bevalt me totnogtoe prima maar ik heb er al wel onderstaande vraag over.
Tot mijn verwondering slaat de koelventilator zelfs bij nog koude motor bijna meteen aan als de airco is ingeschakeld. Zelfs als er met de auto nog niet is gereden slaat de fan al aan. Dat gaat gepaard met een wel heel erg hoorbaar hard dreunend geluid. (interferentietoon of onbalans?). :shock:
Tijdens het rijden loopt de fan niet, maar als later dan (uiteraard wel met warme motor) bijvoorbeeld voor een verkeerslicht moet worden gestopt, dan slaat de fan weer vrijwel meteen weer aan.
De motortemperatuur wordt overigens (volgens de meter) niet te hoog.
Als de airco helemaal wordt uitgezet doet het probleem zich niet voor, dus kennelijk is er verband tussen het gebruik van de airco en het aanslaan van de fan waarmee de koelvloeistof/motor wordt gekoeld. Wie weet de oorzaak (maar nog liever) de oplossing?
overactieve koelventilator
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Het kan zijn dat de fan ook benut wordt voor je airco natuurlijk, alleen hoor je volgens mij die fan nauwelijks te horen in je auto. Als je buiten de auto luistert, maakt ie dan ook een vreemd geluid?
Ik kan me zo voorstellen dat het ding in rubbers hangt en zo dus ontkoppeld is van je frame, als deze gaar of gescheurd zijn zal ie ook eerder resoneren of geluid doorgeven.
Hebbie nog garantie op zo'n mooie nieuwe bolide btw? Of ga even voor ruggespraak bij de dealah langs
Ik kan me zo voorstellen dat het ding in rubbers hangt en zo dus ontkoppeld is van je frame, als deze gaar of gescheurd zijn zal ie ook eerder resoneren of geluid doorgeven.
Hebbie nog garantie op zo'n mooie nieuwe bolide btw? Of ga even voor ruggespraak bij de dealah langs

- Reint
- 1st Gear member
Ik heb inderdaad precies hetzelfde mijn koel fan gaat ook direct na het inschakelen van de airco aan (ook bij koude motor) Dit wordt inderdaad veroorzaakt omdat ook de airco gekoppeld is aan de koel fan, dsu verder geen reden om je zorgen te maken denk ik
- Rode T4
- 2nd Gear member
Bij mij ook zo. Is dus al sinds de Phase 1. Je mag de fan best horen maar meer ook niet. Kijk even naar de ophanging en kijk ook even of de bladen onbeschadigd zijn (stukje er af of verbogen). Pas daarbij wel op dat hij niet gaat draaien!!
V40 T4 & V40 1.8 LPI
- corhog
- 3rd Gear member
Het kan ook zijn dat er lucht in je freon systeem zit waadoor de druk wat hoger is dan normaal en daardoor zou dan de ventilatorschakelaar te pas en te onpas aangesproken worden.Advies:laat de zuig en persdruk eens meten van je airco.
Kale Cor. Zwarte dos litros v40 ` 96. 300000km en een beetje
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
XC90 V8 Summum(zwart is het mooiste) Plaatjes
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Mijne doet het ook. Klinkt zacht zoemend in de auto...geen probleem lijkt mij.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- v40fan
- 6th Gear member
Beste respondenten, vriendelijk bedankt voor de diverse reacties, ben hierdoor gerustgesteld. Ook de leverancier heeft me desgevraagd kunnen uitleggen hoe de zaak in elkaar zit.hans anesthesie schreef:Mijne doet het ook. Klinkt zacht zoemend in de auto...geen probleem lijkt mij.