Enige tijd geleden heb ik mij hier voorgesteld: Even voorstellen
Inmiddels ben ik er qua V60 wel enigzins uit wat ik zou willen. Een facelift V60 van 2014 of jonger, bij voorkeur in R-Design.
Nu de zoektocht wat is ingeperkt blijft er nog een belangrijke vraag over, namelijk benzine of diesel. Of concreter: T3 (150 pk) vs D4 (180 pk).
Wij rijden per jaar zo’n 25.000 km en dit betekent zo rond het omslagpunt benzine/diesel. Ik verwacht dat de benzine per saldo net iets goedkoper zal zijn, met name omdat de auto net iets jonger en minder kilometers zal hebben gelopen bij aanschaf. Echter zorgt 25.000 km per jaar er voor dat je een flinke sprong in kilometers maakt als je 4/5/6 jaar in de auto rijdt. Voor je het weet ben je 150.000 km verder. Zelf vermoed ik dat over 5 jaar een V60 diesel met 180.000 km beter in de markt ligt dan een V60 benzine. Simpelweg omdat vergelijkbare diesels ook veel zullen hebben gelopen, terwijl er waarschijnlijk heel veel benzines zijn die minder hebben gelopen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de D4: net wat sterker en ik kan zelf de loopeigenschappen van een diesel erg waarderen.
Er is echter nu een ding dat me tegenstaat en dat is de hele discussie omtrent de diesel motor in zijn algemeenheid. De diesel zal daardoor waarschijnlijk aan populariteit verliezen en wellicht gaat de overheid diesels nog zwaarder belasten, waardoor de kosten hoger worden en ook de gewildheid afneemt. Of sla ik hierin door?
Graag ben ik benieuwd naar jullie ervaringen mbt de T3 vs de D4. En of jullie nog punten hebben die ik kan/moet meenemen in mijn overweging?
Eerlijkheid gebied te zeggen dat er op dit moment nog meer auto’s op de shortlist staan en dat aanschaf sowieso nog wel een tijdje zal duren. De genoemde T3 / D4 facelifts liggen nog net een paar K buiten budget (ca 30.000).
Ik wil graag een goede en weloverwogen keuze maken voor de volgende auto, omdat we hier echt langer mee willen doen. Tot op heden wissel ik om 1-2 jaar van auto.
Zoiets vind ik echt fantastisch en daar zie ik mezelf wel naar de 200.000 km in rijden: V60 D4
En een T3 R-Design van een jaar jonger en veel minder kms: V60 T3
V60 T3 vs D4
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
De D4 heeft een fors hoger koppel, en daar heb je elke rit lol van, dat rijdt gewoon veel leuker.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13762
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
lic plate: GB266ZNielsPHEV schreef: Ik zou zeer voor de D4 gaan een heerlijke zuinige snelle auto. Een r-design zou niet mijn keuze zijn vind ik te stug (het onderstel is echt anders). Overigens is de auto onder de link volgens mij geen r-design
Variant : 15545R1011
R-DESIGN (TRIM1)
Col: 71300 POWER BLUE
Uph: KR6000 NUBTEX/OFFBL/CHARCOAL
Volgens mij wel...
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
grappig zag ik niet in de specs van broekhuis maar OGA zijn glazen bol is beter afgesteld en da's idd een r-design ik zou er eentje nemen met een standaard onderstel korte hobbels komen in zo'n r-design mij net iets te hard binnen maar dat is smaak
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13762
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Bij die van Broekhuis staat er bij dat het een Summum is, die andere staat als R design, en ik pakte die R designNielsPHEV schreef: grappig zag ik niet in de specs van broekhuis maar OGA zijn glazen bol is beter afgesteld en da's idd een r-design ik zou er eentje nemen met een standaard onderstel korte hobbels komen in zo'n r-design mij net iets te hard binnen maar dat is smaak
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2387
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Klopt dat omslagpunt wel? Lijkt mij voor een tweedehands aan de hoge kant, toch?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Tsja, de T3 is een heel andere motor. De D4 heeft meer koppel en zal sneller van de lijn zijn, de T3 heeft een fantastische koppelkromme. Je kunt hem heel schakellui rijden. Overigens, waarom geen T4?
Met beleid kun je 1:14 - 1:15 rijden met een T3/4
Met beleid kun je 1:14 - 1:15 rijden met een T3/4
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Als je onderhoud en afschrijving buiten beschouwing laat ligt het omslagpunt rond de 19.000 km per jaar.Jers3n schreef: Klopt dat omslagpunt wel? Lijkt mij voor een tweedehands aan de hoge kant, toch?
Verbruik genomen van spritmonitor. 7.8/100 voor benzine en 6.6/100 voor Diesel
Benzine 1,51 per liter, Diesel 1,10 obv vandaag.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- Springbok
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 10:29
Dank allen!!
Ik kwam op ongeveer 25.000 km uit.
Hoezo zou het omslagpunt voor een 2e hands trouwens lager liggen?

De T4 is ook een optie. Maar er worden (heel veel) meer T3's aangeboden, vandaar dat ik daar vanuit ging.lancer schreef: Tsja, de T3 is een heel andere motor. De D4 heeft meer koppel en zal sneller van de lijn zijn, de T3 heeft een fantastische koppelkromme. Je kunt hem heel schakellui rijden. Overigens, waarom geen T4?
Met beleid kun je 1:14 - 1:15 rijden met een T3/4
Verzekering is ook zo maar 300 euro per jaar duurder voor de diesel.Tsjemp schreef:Als je onderhoud en afschrijving buiten beschouwing laat ligt het omslagpunt rond de 19.000 km per jaar.Jers3n schreef: Klopt dat omslagpunt wel? Lijkt mij voor een tweedehands aan de hoge kant, toch?
Verbruik genomen van spritmonitor. 7.8/100 voor benzine en 6.6/100 voor Diesel
Benzine 1,51 per liter, Diesel 1,10 obv vandaag.
Ik kwam op ongeveer 25.000 km uit.
Hoezo zou het omslagpunt voor een 2e hands trouwens lager liggen?
Me niet in verdiept. Maar klinkt een zwaarder en onzuiniger dan de nieuwe D4RoaldH schreef: En is die 5 cilinder D4 een optie voor de TO?

Mercedes A180 AMG - 2012
Renault Twingo 1.2 Dynamique - 2010
Renault Twingo 1.2 Dynamique - 2010
- Springbok
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 10:29
Nog even zitten rekenen naar het omslagpunt wat ik had berekend en dat was voor de V60 zo'n 22.000 km.
Dus eigenlijk ben ik er wel over uit dat het diesel moet worden.
Dus dan gaat de vraag nu over de D3 pre-facelift vs de D4 facelift. De D3 163 pk is volgens mij een heel betrouwbare motor. Maar hoe zit het met het verbruik ten opzichte van de nieuwere D4?
Dit vind ik ook een nette auto, waar ik wellicht de A-klasse zo op zou kunnen inruilen: V60 D3 R-Design
Er is niet heel veel aanbod van handgeschakelde D3's van 2012 of jonger en met minder dan 100.000 km.
Dus eigenlijk ben ik er wel over uit dat het diesel moet worden.

Dus dan gaat de vraag nu over de D3 pre-facelift vs de D4 facelift. De D3 163 pk is volgens mij een heel betrouwbare motor. Maar hoe zit het met het verbruik ten opzichte van de nieuwere D4?
Dit vind ik ook een nette auto, waar ik wellicht de A-klasse zo op zou kunnen inruilen: V60 D3 R-Design
Er is niet heel veel aanbod van handgeschakelde D3's van 2012 of jonger en met minder dan 100.000 km.
Laatst gewijzigd door Springbok op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes A180 AMG - 2012
Renault Twingo 1.2 Dynamique - 2010
Renault Twingo 1.2 Dynamique - 2010
- Poolrev
- 5th Gear member
- Berichten: 2215
- Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
- Locatie: Midden NL
Dit is nog een 5-pitter D4, dus 163 pk. Wel een mooi blok en een mooie auto, staat bij 'mijn' dealer.Springbok schreef:
Zoiets vind ik echt fantastisch en daar zie ik mezelf wel naar de 200.000 km in rijden: V60 D4
- Springbok
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 10:29
Verrek! Je hebt helemaal gelijk..Poolrev schreef:Dit is nog een 5-pitter D4, dus 163 pk. Wel een mooi blok en een mooie auto, staat bij 'mijn' dealer.Springbok schreef:
Zoiets vind ik echt fantastisch en daar zie ik mezelf wel naar de 200.000 km in rijden: V60 D4
Dat ik dat gemist heb, ik was er vol van overtuigd dat t de nieuwe 4 cilinder was..

Mercedes A180 AMG - 2012
Renault Twingo 1.2 Dynamique - 2010
Renault Twingo 1.2 Dynamique - 2010
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik zou voor zeker voor de VEA 4 cilinder D4 gaan en er waarschijnlijk nog een Polestar kuurtje bij bedingen. De VEA motor is zuiniger en zeker met een handbak een veel lekkerdere motor. De 5 cil 2.0 diesel heeft een een smal powerbandje en met een handbak vond ik dat niet prettig. Alles aan de VEA D4 is beter in mijn ogen behalve... het geluid geen 5 cilinder
- Springbok
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 10:29
Wat ik al vermoedde dus. Dan wordt het denk ik nog een half jaartje doorsparen en wachten tot ze iets in prijs dalenNielsPHEV schreef: Ik zou voor zeker voor de VEA 4 cilinder D4 gaan en er waarschijnlijk nog een Polestar kuurtje bij bedingen. De VEA motor is zuiniger en zeker met een handbak een veel lekkerdere motor. De 5 cil 2.0 diesel heeft een een smal powerbandje en met een handbak vond ik dat niet prettig. Alles aan de VEA D4 is beter in mijn ogen behalve... het geluid geen 5 cilinder

Mercedes A180 AMG - 2012
Renault Twingo 1.2 Dynamique - 2010
Renault Twingo 1.2 Dynamique - 2010