Heren,
mijn V70 2.5 diesel heeft soms het volgende euvel:
de auto houdt soms in. Niet schokkerig ofzo maar ik moet dan een plens gas geven om hem op snelheid te houden. Dit duurt soms maar een paar minuten waarna hij weer normaal doet. Soms is het ook weken weg. Ikzelf heb het idee dat de turbo dan even niet meedoet, althans zo lijkt het. Auto accelereert niet meer en is met moeite op snelheid te houden. Dit met extra veel toeren. Zoals ik al zei, dit zeer kortstondig.
Iemand een idee?
Auto houdt in.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
- Locatie: alphen
brandstoffilter? pomptiming?
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Het lijkt eerder een probleem in de aandrijflijn koppeling of koppelomvormer.JosW schreef: Auto accelereert niet meer en is met moeite op snelheid te houden. Dit met extra veel toeren.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18
Luchtmassa meter? Wanneer deze verkeerde waarde doorgeeft wordt de turbo niet juist aangestuurd. Wanneer de turbo niet juist functioneert kan ook de automaat moeilijk doen.
Bij de 2.5 (VAG blok) geeft ook de brandstofpomp nog wel eens wat kuren. Wanneer voor het laats onderhoud geweest?
Stap 1 lijkt mij uitlezen!
Daarna de volgende voor de hand liggende zaken controleren. Overigens hoeft dit niet altijd tot een foutmelding te leiden.
- Luchtmassameter reinigen, of stekker los trekken en daarna gaan rijden.
- Brandstoffilter vervangen
- Turbodruksensor controleren
- Vacuum controleren
- Verstuivers testen
- Timing distributie (weet even niet of dit type 2.5 al een ketting heeft, als dit zo is kan deze ook oprekken met alle gevolgen van dien)
- Temparatuursensor (komt ook bij de TDI's voor, niet alleen de D5's)
Bij de 2.5 (VAG blok) geeft ook de brandstofpomp nog wel eens wat kuren. Wanneer voor het laats onderhoud geweest?
Stap 1 lijkt mij uitlezen!
Daarna de volgende voor de hand liggende zaken controleren. Overigens hoeft dit niet altijd tot een foutmelding te leiden.
- Luchtmassameter reinigen, of stekker los trekken en daarna gaan rijden.
- Brandstoffilter vervangen
- Turbodruksensor controleren
- Vacuum controleren
- Verstuivers testen
- Timing distributie (weet even niet of dit type 2.5 al een ketting heeft, als dit zo is kan deze ook oprekken met alle gevolgen van dien)
- Temparatuursensor (komt ook bij de TDI's voor, niet alleen de D5's)
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Bedankt voor alle reacties. Heb, puur op de gok een flesjes Forté injectorcleaner toegevoegd aan de diesel, tank nog voor een kwart gevuld. Toen de autobahn naar Emden gepakt (ongelimiteerde snelheid), een half uurtje 180-200 km per uur en het probleem is thans niet meer aanwezig. Mijn monteur denkt aan vuile diesel hoewel ik altijd Shell tank, dus niet die goedkope rommel. Ergo, ergens dus een probleem in het brandstofsysteem. Wat ik wel vreemd vind is dat bij te weinig brandstofinjectie een auto gaat stotteren. Was bij mij dus niet het geval. Slechts alleen sterk vermogensverlies. Kan iemand dat uitleggen?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18
Vervuilde diesel klinkt niet aannemelijk. Wel een brandstoffilter welke aan vervanging toe is. Wanneer deze te lang blijft zitten kan deze vervuilt raken met bijvoorbeeld algen, forte zorgt ervoor dat deze (tijdelijk) verdwijnen. Als dit het geval is, dan direct een nieuw brandstoffilter monteren. Audi schreef bij deze blokken een vervangingsinterval van het filter voor van 60.000 KM of om de 2 jaar.
Kan ook nog een vervuilde verstuiver zijn......of...de luchtmassameter.
Forte verhoogd namelijk ook het cetaan. Bij een hoger cetaan is er een andere lucht/brandstof verhouding waardoor de motor anders (rustiger, betere verbranding) loopt. Door een andere lucht/brandstof verhouding bij een brandstof met een hoger cetaan kan een slecht functionerende LM niet meer opvallen.
Blijven de problemen voorlopig weg, ook na het tanken van "gewone" diesel, dan lijkt het brandstoffilter dan wel een vervuilde verstuiver de oorzaak te zijn geweest.
Kan ook nog een vervuilde verstuiver zijn......of...de luchtmassameter.
Forte verhoogd namelijk ook het cetaan. Bij een hoger cetaan is er een andere lucht/brandstof verhouding waardoor de motor anders (rustiger, betere verbranding) loopt. Door een andere lucht/brandstof verhouding bij een brandstof met een hoger cetaan kan een slecht functionerende LM niet meer opvallen.
Blijven de problemen voorlopig weg, ook na het tanken van "gewone" diesel, dan lijkt het brandstoffilter dan wel een vervuilde verstuiver de oorzaak te zijn geweest.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 km
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Het probleem is nu al 2000 kilometer weg (Nederland-Oostenrijk v.v.). In dit geval zal jouw laatste alinea de diagnose zijn.
Dank.
Dank.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 02.08.2007 - 15:21
- Locatie: Venray
Wat je preventief nog zou kunnen doen is de EGR schoonmaken.
Ik heb naar het klinkt soortgelijke problemen gehad. De EGR was toen behoorlijk smerig.
Veel rijplezier.
Ik heb naar het klinkt soortgelijke problemen gehad. De EGR was toen behoorlijk smerig.
Veel rijplezier.
Volvo V70 D5 AWD SUMMUM - MY 2006
Volvo V70 D5 - 2002
Volvo V70 D5 - 2002