Goedemiddag,
Na een lange tijd een wat vervelende storing te hebben gehad met de Volvo (http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=67558) ging het de laatste tijd weer goed.
1x kort met een 4-cilinder gereden omdat een van de bobines ermee opgehouden was. Deze vervangen voor een nieuwe en alles liep weer als een zonnetje. Tot 2 weken geleden...
Distributieriem vervangen (inclusief rollen, waterpomp en multieriem). Een motorflush gedaan, verse olie + nieuw filter en de koelvloeistof vervangen.
Motor lijkt mooier te lopen. Starten gaat soepel. Motor stoppen ook, maar...
- in de vrij even gas geven en teruglaten vallen naar stationair toerental maakt dat de motor haast afslaat en 3-4x fors moet corrigeren (een onregelmatig toerental gedurende enkele sconden)
- accelereren reulteert in bokken en stoten vanaf ongeveer 4000rpm (geen foutcodes, wel de neiging om rap van het gas te gaan)
- langzaam accelereren geeft al eerder schokken en resulteerd in een melding "service spoed, lanzaam rijden". Ik vind geen foutcodes als ik de OBD2-stekker eraan hang.
- zowel op gas als op benzine
- onregelmatige stationairloop vooral bij koude motor, schokken op toeren meer bij warme motor
Kunnen deze symptonen iets te maken hebben met eerdergenoemde werkzaamheden aan distributieriem (mogelijk toch een tand vergaan, al lijkt me dat erg sterk). Of moet ik het eerder zoeken in één van de andere bobines die mogelijk het aantal ontstekingen bij hogere toerentallen niet bij kan benen?
Bougies zijn 8k kilometer geleden van origineel Volvo vervangen door NGK bougies met 1 electrode (electrode-afstand aangepast) - op aanraden van gasboer
Gasklephuis is nieuw
Graag een suggestie...
bvd, René
Onregelmatige loop bij acceleratie
- edraket
- 7th Gear member
Denk eerst even de timing van de riem controleren voordat je verder zoekt. Verder misschien een vacuüm slangetje los gegaan door de werkzaamheden of stekker vergeten vast te maken?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Contacteer:
Volvo adviseert zelf de originele 8642660 met driepunts, ook voor de bi-fuel motoren. Of de NGK's beter zijn weet ik niet. Heb je de oude bougies nog? Verder denk ik (naast mogelijk vacuümlekken - zoeken met startpilot of met kruipolie) aan een vervuild gasklephuis. Dit kun je reinigen met Forté Air Intake Cleaner. Gebruik hiervoor geen remmenreiniger, dit kan de elektronica beschadigen.
- Rene2322
- 2nd Gear member
Bedankt voor de reacties.
De merktekens lijken nog overeen te komen. Gasklephuis is nieuw en ziet er nog brandschoon uit.
Haal zo nieuwe pakking voor nokkenasversteller op. Gok erop dat filter mogelijk verstopt is door motorflush en daarom bij stationair loop en hoge toeren wat mis gaat.
Voor wat betreft de bougies. Ik weet dat Volvo deze adviseert. Heb er alleen slechte ervaringen mee op gas. Defecte bougies binnen 10k kilometer. Zal van 't weekend de bougies bekijken.
Daarna ook maar een vacuümtest langs het kleppendeksel.
De merktekens lijken nog overeen te komen. Gasklephuis is nieuw en ziet er nog brandschoon uit.
Haal zo nieuwe pakking voor nokkenasversteller op. Gok erop dat filter mogelijk verstopt is door motorflush en daarom bij stationair loop en hoge toeren wat mis gaat.
Voor wat betreft de bougies. Ik weet dat Volvo deze adviseert. Heb er alleen slechte ervaringen mee op gas. Defecte bougies binnen 10k kilometer. Zal van 't weekend de bougies bekijken.
Daarna ook maar een vacuümtest langs het kleppendeksel.
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--