Even voorstellen... en meteen een vraag

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
jrzuidam
Starter

Hallo, ik ben Joost, op dit forum eerder actief geweest onder biadman. Daar mijn account en email adres niet meer werkten maar een nieuwe login aangemaakt.
Inmiddels 36 jaar, papa van een zoon en in april komt er een 2e zoon bij :)
Wat doe ik graag: spelen met mijn zoontje, Windsurfen & knutselen en rijden in de Volvo.
Voorgaand aan deze auto heb ik een 74’er 144 gehad en een 74’er 145 S.
Maar nu…… Na 2 jaar in de stalling te hebben gestaan ben ik mijn 76’er 245 weer op de weg aan het helpen.
Een aardige lijst aan verbeterpunten moet ik zeggen, maar we pakken alles stap voor stap aan.
Over de auto:
Import California begin 2000 door Stuurman classics.
Alle bonnen zijn aanwezig vanaf de 2e eigenaar in California welke de auto 20 jaar in bezit heeft gehad.
In NL als 1e eigenaar een autobekleder welke de auto in de verschoten kleur groen geeft her bekleed alcantara en stof (foto’s volgen) en de auto heeft omgebouwd van B21 injectie naar een B200 Carb LPG en de 4 bak overdrive naar een AW71 automaat uit een sloop 87’er 245 ook dit is vastgelegd in de historie.
Ondertussen is de auto bijna 4 jaar in mijn bezit.
Na 2 jaar rijden en 2 jaar stalling kwam de auto met alleen een lampenwissel door de APK heen (kwaliteit)
Eind van de maand is de auto 40 en voor mij weer betaalbaar te rijden, ik ga hem 2 dagen per week gebruiken als woon werk vervoer. De overige dagen pak ik onze andere auto.

Wel heb ik meteen een vraag aan jullie over mijn ontsteking, daar mijn auto een verzameling is van diverse motoren/bakken lijkt het er op dat men de ontsteking van de B21 in de B200 heeft gezet.
Werkte altijd prima, maar nu heb ik de vonk even nagekeken en die is geel i.p.v. blauw uit de bougie kabel, dat moet beter kunnen! Na mijn verdeelkap eraf gehaald te hebben zie ik geen contactpunten (?) hebben jullie wellicht tips wat voor ontsteking dit is en wat ik er aan kan doen /vervangen?

Dankjewel voor jullie hulp!

Groeten,

Joost
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jrzuidam op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Welkom.
Dat is een hele fraaie automobiel, veel plezier ermee.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
jrzuidam
Starter

Thanks!

Inmiddels al 4 jaar in mijn bezit, maar kan niet wachten om er weer mee te gaan rijden!
Wijnand
2nd Gear member

Welkom! Dat is een mooie 245! Toch wel bijzonder, 2 jaar stil staan en dan met een paar lampjes door de APK! Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar ongetwijfeld iemand anders hier wel. Ken je het Volvolvo forum? Daar zit ook heel veel kennis over de 240's en er worden vrijwel dagelijks vragen gesteld (en beantwoord) over bijzondere motor/bak/ontstekingscombinaties. Ik zou je vraag daar ook stellen.
MN-NL
5th Gear member

Lijkt erop alsof er een contactloze onderbreking ingezet is. Er moet dus nog een stukje electronica te vinden zijn. De verdelerkap van Bremi is gewoon een standaardding, daar is niks mis mee.

Loop de hele onsteking na, hoogspanningskant en laagspanningskant.

De verdeler moet bij de motor passen, evt aangepast voor rijden op LPG. Als je er zelf niet in thuis bent zoek een handige hobbyist, om alles gezamenlijk eens door te lopen. Want omdat het een samengestelde auto is (Frankenstein :-) ) is het een beetje uitzoeken geblazen en wordt het bij een garage waarschijnlijk kostbaar ivm zoekuren terwijl er niet al te veel mis zal zijn als je gewoon door de apk heenrolt.
jrzuidam
Starter

Dank voor de respons guys!

De auto had wat moeitye met ontwaken na de stalling... tevens een kapotte accu. hielp al met al niet mee natuurlijk.
Toen ik er nog dagelijk mee reed nooit een issue gehad. maar nu lijkt hij af en toe (bij anderen) lastig te startten. heeft wellicht ook te maken dat hij isnds wakker worden 2 weken terug 20 km heeft gereden naar de garage waar ik nu bezig ben. als je er een stuk mee gaat rijden zal alles ook wel weer wat beter gaan lopen vermoed ik zo.

Is de ontsteking herkenbaar voor een van jullie als zijnde B21?
Ik lees ook zo her en der dingen over slechte bobine... zou dat bij mij ook een oorzaak kunnen zijn?

Vroeger (2 jaar terug) startte en reed hij altijd perfect op LPG en ook best ok op benzine. zlefs met -10 starten lopen op LPG. dus ben beetje verbaasd over de hick-ups die er nu inzitten.
zouden er dingen in de ontteking/bekabeling uitgedroogd zijn?
Verdeelkap/Rotor Bougies en Kabels waren gok ik 3000 KM oud toen hij de stalling in ging.
Kleppen zijn toen ook gesteld, dus dat zou het niet mogen/kunnen zijn denk ik.

Wil voor nu een rijdend project hebben, gezien de aankomende geboorte van mijn 2e zoontje en een verbouwing die ik daarvoor nog moet realiseren is er geen onbeperkt budget voor de Volvo (blij dat ie dus zo door de APK heenkwam)

Heb voor nu iig nog nieuwe voor en achterveren + dempers, achterklep schanieren, mislampen in de grille, nieuwe koplamproosters en herstellen van uitlaat klaar liggen. de rest zal stap voor stap uitgevoerd moeten gaan worden.

Dank voor jullie tips en hulp!
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”