Ik heb een V70 classic van 2000 en heb daaronder afwijkende velgen met een hogere et waarde (Amalthea velgen van het model van na 2001), en nu wil ik er voor het eerst mee op wintersport en passen de sneeuwkettingen niet tussen de velg en de schokbreker.
De originele et van de auto is 43 en ik heb er velgen met et 49 onder zitten.
Nou wil ik er spacers tussen zetten, al was het alleen maar voor de paar weken tot de winterbanden er weer af gaan.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Heb je er verstand van en is 5 of 10 mm aan te raden in mijn geval ?
Alvast bedankt voor de reactie.
M.v.g. Patrick
spoorverbreders ofwel spacers, wel of niet, en hoe breed
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 12.07.2013 - 22:35
- Locatie: Noordoostpolder
Volvo V70 Bi Fuel van 2000 met 555.555 km op de klok, verkocht per 14-10-2017
Vanaf 07-10-2017 trotse bezitter van een XC70 D5 AWD van 2007 met 267.000 op de teller
De XC70 D5 AWD 29-09-2019 ingeruild voor een USA import XC70 T6 AWD van 2009 met 182.000 op de teller
Vanaf 07-10-2017 trotse bezitter van een XC70 D5 AWD van 2007 met 267.000 op de teller
De XC70 D5 AWD 29-09-2019 ingeruild voor een USA import XC70 T6 AWD van 2009 met 182.000 op de teller
- V.I.K.
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38
Patrick,
Ik heb er ervaring mee gehad. Dat is wel een aantal jaren geleden, maar ik denk dat de "problemen" nog wel hetzelfde zijn.
NIET DOEN is mijn advies. Je hebt nieuwe, langere wielbouten nodig en het is ook niet echt goed voor je wiellagers, hoewel die kennelijk al wat gewend zijn bij je met een hogere ET waarde. Maar een ander probleem is nog, dat het wettelijk verboden is. Nou zal oom agent niet direct gaan kijken of die dingen gemonteerd zijn, maar mocht er een ongeval gebeuren en er wordt technisch onderzoek naar je auto gedaan, dan heb je grote problemen. Ik denk dan meer aan het verzekerings verhaal.
Ik heb er ervaring mee gehad. Dat is wel een aantal jaren geleden, maar ik denk dat de "problemen" nog wel hetzelfde zijn.
NIET DOEN is mijn advies. Je hebt nieuwe, langere wielbouten nodig en het is ook niet echt goed voor je wiellagers, hoewel die kennelijk al wat gewend zijn bij je met een hogere ET waarde. Maar een ander probleem is nog, dat het wettelijk verboden is. Nou zal oom agent niet direct gaan kijken of die dingen gemonteerd zijn, maar mocht er een ongeval gebeuren en er wordt technisch onderzoek naar je auto gedaan, dan heb je grote problemen. Ik denk dan meer aan het verzekerings verhaal.
Volvo V40 D4 My2015
, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein

VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Spoorbreedte mag max 2% afwijken volgens de regels, dus bij deze auto mag je aan beide kanten 15mm verbreden zonder APK afkeur. Het wiellager wordt niet zwaarder belast met deze velgen, de ET is immers groter, dus met spoorverbreders van 5 mm zit je op nagenoeg dezelfde waardes (ET48).
Wat wel een aandachtspunt is is dat de spoorverbreders van 5mm nooit een naafring hebben, dat kan namelijk niet met deze dikte. Dat betekent dat de velgen wellicht niet op de naaf steunen en niet goed gecentreerd worden. Je moet in dat geval altijd de wielbouten op moment zetten met de wielen van de grond, anders krijg je onheroepelijk trillingen.
Maar waarom niet gewoon passende velgen zoeken, dat is een stuk handiger, je moet nu ook langere wielbouten kopen, en die zijn ook niet gratis.
Wat wel een aandachtspunt is is dat de spoorverbreders van 5mm nooit een naafring hebben, dat kan namelijk niet met deze dikte. Dat betekent dat de velgen wellicht niet op de naaf steunen en niet goed gecentreerd worden. Je moet in dat geval altijd de wielbouten op moment zetten met de wielen van de grond, anders krijg je onheroepelijk trillingen.
Maar waarom niet gewoon passende velgen zoeken, dat is een stuk handiger, je moet nu ook langere wielbouten kopen, en die zijn ook niet gratis.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 12.07.2013 - 22:35
- Locatie: Noordoostpolder
Hallo allen
Heb de wagen inmiddels verkocht en de spacers zijn er door de nieuwe eigenaar onderuit gehaald.
Ze heeft er een andere bandenmaat op gezet, en gaat er toch niet mee naar de wintersport.
Bij mij was het toch met name om de sneeuwkettingen alsnog te kunnen monteren.
We gaan dit jaar met een XC70 D5 AWD richting de wintersport
Dank voor de reacties op dit topic !
Heb de wagen inmiddels verkocht en de spacers zijn er door de nieuwe eigenaar onderuit gehaald.
Ze heeft er een andere bandenmaat op gezet, en gaat er toch niet mee naar de wintersport.
Bij mij was het toch met name om de sneeuwkettingen alsnog te kunnen monteren.
We gaan dit jaar met een XC70 D5 AWD richting de wintersport

Dank voor de reacties op dit topic !
Volvo V70 Bi Fuel van 2000 met 555.555 km op de klok, verkocht per 14-10-2017
Vanaf 07-10-2017 trotse bezitter van een XC70 D5 AWD van 2007 met 267.000 op de teller
De XC70 D5 AWD 29-09-2019 ingeruild voor een USA import XC70 T6 AWD van 2009 met 182.000 op de teller
Vanaf 07-10-2017 trotse bezitter van een XC70 D5 AWD van 2007 met 267.000 op de teller
De XC70 D5 AWD 29-09-2019 ingeruild voor een USA import XC70 T6 AWD van 2009 met 182.000 op de teller