Pagina 1 van 1

spoorverbreders ofwel spacers, wel of niet, en hoe breed

Geplaatst: 10.02.2016 - 20:47
door BuddyBiFuel
Ik heb een V70 classic van 2000 en heb daaronder afwijkende velgen met een hogere et waarde (Amalthea velgen van het model van na 2001), en nu wil ik er voor het eerst mee op wintersport en passen de sneeuwkettingen niet tussen de velg en de schokbreker.
De originele et van de auto is 43 en ik heb er velgen met et 49 onder zitten.
Nou wil ik er spacers tussen zetten, al was het alleen maar voor de paar weken tot de winterbanden er weer af gaan.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Heb je er verstand van en is 5 of 10 mm aan te raden in mijn geval ?
Alvast bedankt voor de reactie.

M.v.g. Patrick

Re: spoorverbreders ofwel spacers, wel of niet, en hoe breed

Geplaatst: 11.02.2016 - 06:34
door V.I.K.
Patrick,

Ik heb er ervaring mee gehad. Dat is wel een aantal jaren geleden, maar ik denk dat de "problemen" nog wel hetzelfde zijn.

NIET DOEN is mijn advies. Je hebt nieuwe, langere wielbouten nodig en het is ook niet echt goed voor je wiellagers, hoewel die kennelijk al wat gewend zijn bij je met een hogere ET waarde. Maar een ander probleem is nog, dat het wettelijk verboden is. Nou zal oom agent niet direct gaan kijken of die dingen gemonteerd zijn, maar mocht er een ongeval gebeuren en er wordt technisch onderzoek naar je auto gedaan, dan heb je grote problemen. Ik denk dan meer aan het verzekerings verhaal.

Re: spoorverbreders ofwel spacers, wel of niet, en hoe breed

Geplaatst: 11.02.2016 - 17:52
door edraket
Spoorbreedte mag max 2% afwijken volgens de regels, dus bij deze auto mag je aan beide kanten 15mm verbreden zonder APK afkeur. Het wiellager wordt niet zwaarder belast met deze velgen, de ET is immers groter, dus met spoorverbreders van 5 mm zit je op nagenoeg dezelfde waardes (ET48).
Wat wel een aandachtspunt is is dat de spoorverbreders van 5mm nooit een naafring hebben, dat kan namelijk niet met deze dikte. Dat betekent dat de velgen wellicht niet op de naaf steunen en niet goed gecentreerd worden. Je moet in dat geval altijd de wielbouten op moment zetten met de wielen van de grond, anders krijg je onheroepelijk trillingen.

Maar waarom niet gewoon passende velgen zoeken, dat is een stuk handiger, je moet nu ook langere wielbouten kopen, en die zijn ook niet gratis.

Re: spoorverbreders ofwel spacers, wel of niet, en hoe breed

Geplaatst: 15.02.2018 - 10:12
door BuddyBiFuel
Hallo allen

Heb de wagen inmiddels verkocht en de spacers zijn er door de nieuwe eigenaar onderuit gehaald.
Ze heeft er een andere bandenmaat op gezet, en gaat er toch niet mee naar de wintersport.
Bij mij was het toch met name om de sneeuwkettingen alsnog te kunnen monteren.
We gaan dit jaar met een XC70 D5 AWD richting de wintersport :D

Dank voor de reacties op dit topic !