Beste mensen,
Ik ben voornemens om mijn Volvo V50 2.0D 136 pk (bj 2005) te vervangen voor een Volvo V60. Ik vraag mij echter af of een V60 D2 (114 pk) volstaat of dat ik beter voor een D3 (160 pk) kan kiezen.
Kan iemand mij hierover adviseren? Mijn huidige auto vind ik snel genoeg, maar het moet niet langzamer.
Alvast bedankt voor uw reacties!
V60 D2 of D3
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Deze discussie is hier al zo vaak gevoerd...
Het hangt helemaal van je eigen verwachtingen af, wat de een voldoende vindt, vindt de ander te weinig.
Objectief gezien voldoet een D2. Hij brengt je van A naar B en je kunt prima meekomen met het overige verkeer.
Het hangt helemaal van je eigen verwachtingen af, wat de een voldoende vindt, vindt de ander te weinig.
Objectief gezien voldoet een D2. Hij brengt je van A naar B en je kunt prima meekomen met het overige verkeer.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Het antwoord is: proefrijden
En dan niet een kwartiertje in je eentje rondom de garage, maar een flinke rit met de hele familie.
En dan niet een kwartiertje in je eentje rondom de garage, maar een flinke rit met de hele familie.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14
Dan weet je het antwoord zelf alLocotes schreef: Mijn huidige auto vind ik snel genoeg, maar het moet niet langzamer.

Een V60 is weer wat zwaarder dan een V50. Dan is een D2 een pak langzamer dan wat je nu hebt.
Ik vond de D2 in een de S60 wel ok, maar enkel als die leeg was, geen andere mensen mee en geen bagage.
Elke extra kilo voel je. Een V60 is ook zwaarder dan een S60.
Je kan ook zoeken naar een D3 met 136 pk (ten minste in België heeft het bestaan)
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
De magische worden zijn al gesproken: proefrit! Ik zou beginnen met de D2 en die uitgebreid testen. Vind je dat prima, ga dan niet meer rijden met de D3 want dan wil je niet meer terug!
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
- Rob M
- 5th Gear member
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
- Locatie: Westerwolde
Op dit moment heb ik mijn 3e D2. De eerste zat ook daadwerkelijk in een Ford (Grand C-max) en de 2e in mijn V40, dit waren de 1.6 D met 115PK. Inmiddels rij ik met een 2.0 Volvo Diesel met 120 Pk in een V60 automaat.
Voldoet het? Ja! Is het een strepentrekker? Nee! Voor mijn 80.000Km/jr voornamelijk in Nederland, Duitsland en Zweden voldoet het ruimschoots, zelfs met een kruissnelheid van 160/170 in Duitsland, maar ik ben een rustige rijder, heb soms meer dan 1 passagier en rij niet met een 'polyester remparachute' achter mijn auto.
Wat verwacht je van een auto? In mijn carrière heb ik veel verschillende auto's 'versleten', en ik heb het nagekeken, de vermogens zaten zo tussen de 68 en 270Pk. Sterkere motoren zijn leuk, maar ik mis het niet nu ik al tijden rond die 115 tot 140Pk schommel.
De beste tip? Jezelf afvragen wat je verwacht van de auto en dan gaan proefrijden, eerst de zwaardere motor van je keuze en dan de minder gemotoriseerde. Voel je jezelf dan niet thuis of zelfs een stakker in het verkeer? Dan is de zwaardere motor de beste keuze, mis je het niet? Dan lijkt het antwoord mij duidelijk!
Voldoet het? Ja! Is het een strepentrekker? Nee! Voor mijn 80.000Km/jr voornamelijk in Nederland, Duitsland en Zweden voldoet het ruimschoots, zelfs met een kruissnelheid van 160/170 in Duitsland, maar ik ben een rustige rijder, heb soms meer dan 1 passagier en rij niet met een 'polyester remparachute' achter mijn auto.
Wat verwacht je van een auto? In mijn carrière heb ik veel verschillende auto's 'versleten', en ik heb het nagekeken, de vermogens zaten zo tussen de 68 en 270Pk. Sterkere motoren zijn leuk, maar ik mis het niet nu ik al tijden rond die 115 tot 140Pk schommel.
De beste tip? Jezelf afvragen wat je verwacht van de auto en dan gaan proefrijden, eerst de zwaardere motor van je keuze en dan de minder gemotoriseerde. Voel je jezelf dan niet thuis of zelfs een stakker in het verkeer? Dan is de zwaardere motor de beste keuze, mis je het niet? Dan lijkt het antwoord mij duidelijk!
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
- Locatie: Groningen
Ik heb net een V70 D3 gekocht met 163 pk en heb 1,5 jaar V60 met D2 gereden. Het verschil is echt groot. Een D2 doet zijn werk overigens prima. Geen strepentrekker. Ga inderdaad niet in een D3 rijden wanneer een D2 voor jou voldoet, want dan heb je geen weg terug. Zonder reden wil ik in ieder geval niet terug naar een D2, maar als het moet...
BMW 530D mild hybride 2021
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Daartussen zit voor mijn gevoel ook ergens het omslagpunt. Is nog wel afhankelijk van de motorkarakteristiek. Voor mij was de 2.0D van PSA (136 pk) de eerste motor waarvan ik het gevoel had niks tekort te komen. Ik vond de proefritten met de 2.4d 163 pk daarna ook ronduit tegenvallen. De 185 pk versie was de eerste waarvan ik merkte dat het net weer wat meer was. Maar ik zou prima met de 2.0d kunnen leven. Of de D2 zou voldoen weet ik niet; 115 pk vond ik net te weinig...Rob M schreef: Sterkere motoren zijn leuk, maar ik mis het niet nu ik al tijden rond die 115 tot 140Pk schommel.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum