Vanochtend heerlijkmijn ruiten schoongekrabd met de krabber waar ik al vaker mee gekrabd heb. Diezelfde middag bleek hoe verschrikkelijk ik alle ruiten (behalve achter) heb gemolesteerd. Ik kan redelijk tegen tegenslagen, maar ik baal na dit stommiteitje als een kudde stekkers.
De voorruit was al slecht, vorige eigenaar was niet scheutig met nieuwe ruitenwissers. Enigszins de zon erop en er lopen twee lichtbanen midden voor m'n gezicht. Hier gaat dus zeker na mijn tekenkunsten een nieuwe in.
Nu wil ik ook van de krassen op de zijruiten af, zeker de voorportieren. Als het nou nog maar lichte krasjes waren, soit. Helaas is het tot op "het witte" gegaan, dus diep. Inmiddels zijn er genoeg S40's (V50) in de demontage beland, dus genoeg betere ruiten te vinden, lijkt me.
De vraag: hoe demonteer ik de zijruiten, zowel voor als achter? Deurpanelen eraf, mechaniek uit elkaar, ruit eruit tillen/zakken en anderen terugzetten? Is dit zelf te doen zonder kans op spontaan springende ruiten? Onmogelijk, zoek maar andere portieren? Uiteraard wil ik kunnen gaan voor optie 1, mede omdat ik geen knappere portieren ga vinden dan die ik nu heb. Voor eventueel afstelwerk heb ik nog wel een potje engelengeduld. Geeft ook de gelegenheid om het mechaniek op te knappen, want drie ruiten hebben moeite met hun klembeveiliging.
Ik ga er even een nachtje slecht van slapen...
Zijruiten verwisselen
-
- 5th Gear member
Damn ik ken dat, heb ooit zoiets gehad met de vooruit van een auto lang geleden. Was in een nieuwbouwwijk dus veel zand op de ruiten....
Dat is wel even balen.
Demonteren ruiten weet ik niet of het zo gemakkelijk gaat, sommige demontagebedrijven demonteren ook onderdelen.
Die kunnen het vaak veel sneller en beter.
Informeer eens bij Marans in Veldhoven, zij hebben de onderdelen en kunnen waarschijnlijk voor een leuke prijs monteren.
Vooruit kun je op verzekering doen toch? Steenslag enzo.
Dat is wel even balen.
Demonteren ruiten weet ik niet of het zo gemakkelijk gaat, sommige demontagebedrijven demonteren ook onderdelen.
Die kunnen het vaak veel sneller en beter.
Informeer eens bij Marans in Veldhoven, zij hebben de onderdelen en kunnen waarschijnlijk voor een leuke prijs monteren.
Vooruit kun je op verzekering doen toch? Steenslag enzo.
V40 T2 Nordic+
- Luuk87
- 2nd Gear member
Denk er wel aan dat je zijruiten lasergegrafeerd zijn met je eigen kenteken, staat vrij sjofel om met een ander kenteken daarin rond te rijden.
Geen enorm probleem, wel iets om aan te denken.
Geen enorm probleem, wel iets om aan te denken.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
gooi echt die krabbers weg!, ik heb het afgeleerd.gose91 schreef: Vanochtend heerlijkmijn ruiten schoongekrabd met de krabber waar ik al vaker mee gekrabd heb. Diezelfde middag bleek hoe verschrikkelijk ik alle ruiten (behalve achter) heb gemolesteerd. Ik kan redelijk tegen tegenslagen, maar ik baal na dit stommiteitje als een kudde stekkers.
Er is gewoon teveel zand in de lucht.
In de ochtend veeg ik vaak het zand onder de ruitenwissers vandaan.
Bij vorst spuit ik alleen ontdooier op de ruiten.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- gose91
- 3rd Gear member
Wat denk je dat er sinds gistermiddag achterin de auto ligt?
Ik krab nooit meer van m'n leven.
Het is toch knap dat wat zand dit soort ruiten stuk krijgt?
Dat het in een hoekje dan wat krassen trekt, kan ik nog begrijpen. Maar de auto heeft slecht twee dagen gestaan voor de bewuste ochtend en echt elke ruit heeft schade... Maar goed, heel veel andere oorzaken kan ik toch niet verzinnen.
Nieuwe voorruit over een weekje... Kan niet wachten

Het is toch knap dat wat zand dit soort ruiten stuk krijgt?
Dat het in een hoekje dan wat krassen trekt, kan ik nog begrijpen. Maar de auto heeft slecht twee dagen gestaan voor de bewuste ochtend en echt elke ruit heeft schade... Maar goed, heel veel andere oorzaken kan ik toch niet verzinnen.
Nieuwe voorruit over een weekje... Kan niet wachten
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
-
- 2nd Gear member
Allereerst zou ik je willen aanraden gewoon eens een boek te kopen van Haynes voor jouw type Volvo.
Hierin staan veel antwoorden
Wat ik heb gevonden (S40 & V50 juli 2007 tot 2013):
- laat het raam ongeveer 290mm zakken
- verwijder het deurpaneel
- dan zie je plastic covers (ronde plastic doppen) met daarachter schroeven/bouten
- draai deze schroeven/bouten 2 slagen los
- trek het raam omhoog en manouvreer het uit de deur.
Let wel even goed op hoe je het raam eruit haalt, zo moet ie er ook weer in
Oja, ik heb al heel wat zijruitjes vervangen en het is heel goed zelf te doen.

- dan zie je plastic covers (ronde plastic doppen) met daarachter schroeven/bouten

Laatst gewijzigd door VolvoV50Ryder op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 1.6D DRIVe MY2010
-
- 1st Gear member
Controleer vooraf even of je gelamineerde ramen hebt (security line pakket had dat geloof ik)....
Mijn oude V50 had dat ook en daar waren de ramen behoorlijk gekrast en ik heb ooit eens gevraagd wat vervanging kostte
en toen besloten de krassen te accepteren. Goed poetsen met een goede was maakte het leefbaar.
Mijn oude V50 had dat ook en daar waren de ramen behoorlijk gekrast en ik heb ooit eens gevraagd wat vervanging kostte

- gose91
- 3rd Gear member
Als het klopt dat security line keyless entry bevat, dan heb ik dat niet.
Vervanging kost eigen risico, mede door alle putjes die er verder in zitten is dat met succes verdedigd.
Vervanging kost eigen risico, mede door alle putjes die er verder in zitten is dat met succes verdedigd.
- gose91
- 3rd Gear member
Dank voor de tips! Zeker van die manual, die staat inmiddels al een tijdje in de kast!VolvoV50Ryder schreef: Allereerst zou ik je willen aanraden gewoon eens een boek te kopen van Haynes voor jouw type Volvo.
Procedure is inderdaad zoals omschreven. Net zo lang op en neer tot twee doppie 10 bouten verschijnen en dan heb je ze zo verwisseld!
Gezien de prijs van 40 euro per knappe tweedehands ruit heb ik nu alleen een ruit RV klaarliggen, omdat die ook is beschadigd door een steentje ergens in het schuifmechaniek (inmiddels verwijderd). De ruit RA wordt tezamen met een zelf ingedeukt portier RA vervangen