Auto stand in klimaatregeling

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Yurie
1st Gear member

Momenteel verplaats ik me in een lease V40 D4 R-Design. Erg tevreden maar wel een vraag voor jullie mbt de klimaatregeling. In mijn vorige auto, een DS3, begon de blower in de winter als een malle te blazen als er eenmaal warme lucht uit de roosters kwam zodat het interieur snel op temperatuur was. De v40 zet ik steevast op 25gr maar vervolgens duurt het minimaal 15 tot 20 minuten voordat het een beetje warm wordt. Er komt al warme lucht uit de roosters na enkele minuten (zelfde als DS3) maar hij begint niet harder te blazen (itt de DS3) zodat het nog behoorlijk lang duurt voordat het interieur op temperatuur is.

Vraag 1: Op welke temperatuur hebben jullie de klimaatregeling staan in de winter?
Vraag 2: Waarom zorgt de V40 er niet voor dat als ik de auto functie aanzet, het interieur zo snel mogelijk op de ingestelde temperatuur is? Juist voor een Volvo uit het koude Zweden vind ik dit een raar issue :D
Fab1Man
2nd Gear member

Ik kies zelf altijd voor modus HI om warm te stoken, duurt vijf minuten, dus niet een bepaalde temperatuur. Ik denk dat het een designkeuze is.
fret
3rd Gear member
Contacteer:

Altijd AUTO op 19,5. In de winter zonder AC aan. Als het kouder dan 5c is buiten, gaat de standkachel aan. Anders als ik het koud heb de stoelverwarming #toastybutt. Is wel zo dat als ik die standkachel niet gebruik dat het een kilometer of 10 duurt voordat het lekker warm wordt. In de BMW was het doorgaans na een minuut of 3 al warm aan het worden.
En in Zweden hebben ze sowieso of een standkachel of elektrische verwarming (vandaar al die "laadpaaltjes" in Zweden op parkeerterreinen en zo)
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
jeroenv_
2nd Gear member

Temperatuur staat op 20 graden, in Auto stand en met de AC gewoon aan.
's Ochtends is het momenteel
auto starten
verwarming via de Max knop op Hi
achterruitverwarming aan
ramen schrappen
Als ik dan ga rijden komt er binnen 5 minuten knetterwarme lucht uit.
MY15 V40 D4 Business R-Design \\// Rebel Blue \\// Business Pack Connect \\// 18" mat black Bor velgen
Yurie
1st Gear member

Uiteraard kun je zelf HI/Max inschakelen maar de DS3 deed dit zelf zolang het interieur niet op de gewenste temperatuur was. Eenmaal op temperatuur schakelde hij dit zelf uit. Maar het is dus een ontwerp ding, dan zelf maar HI/Max inschakelen.
redfox
1st Gear member

En ook weer uitschakelen want anders wordt het subtropisch :-)
DanielD1976
2nd Gear member

Dit een instelling die je kunt veranderen in de My Car onder Klimaat instellingen

http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/9c60 ... p17881.pdf
pagina 22
Laatst gewijzigd door DanielD1976 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
zakraket
4th Gear member

Ik heb het idee dat dat iets anders doet, nl. of iets minder hard blazen met wat warmere lucht, of harder blazen met minder warme lucht, maar beide wel continue/altijd minder of meer lucht naar behoefte van de automaat. Dan is de temperatuur in principe gelijk maar wordt er meer of minder lucht verplaatst. Meestal heb ik hem op laag staan om te voorkomen dat er veel lucht in mijn gezicht blaast.

Naar mijn idee doet dit (stand hoog) niets aan het feit dat de blazer de eerste paar minuten wat harder zou moeten werken zodra er warme lucht beschikbaar is om sneller de ingestelde temperatuur te krijgen.

Overigens moet ik mijn kachel op 23 zetten om het een beetje comfortabel te hebben gedurende een lange rit, terwijl ik thuis gewend aan een temperatuur van 19 graden. Laten ijken of zo?
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
Fab1Man
2nd Gear member

Dat zou ik even nakijken. Ik heb het zelf nogal snel koud, thuis dus 22 graden, maar in de auto ben ik met 21,5 vaak erg tevreden (met of zonder jas).
redfox
1st Gear member

zakraket schreef: Ik heb het idee dat dat iets anders doet, nl. of iets minder hard blazen met wat warmere lucht, of harder blazen met minder warme lucht, maar beide wel continue/altijd minder of meer lucht naar behoefte van de automaat. Dan is de temperatuur in principe gelijk maar wordt er meer of minder lucht verplaatst. Meestal heb ik hem op laag staan om te voorkomen dat er veel lucht in mijn gezicht blaast.

Naar mijn idee doet dit (stand hoog) niets aan het feit dat de blazer de eerste paar minuten wat harder zou moeten werken zodra er warme lucht beschikbaar is om sneller de ingestelde temperatuur te krijgen.
Ik heb inderdaad ook totaal nog niet kunnen opmerken wat het verschil in gedrag is met de standen laag-middel-hoog in de boordcomputer. Heb alle standen al een tijdje geprobeerd.
Plaats reactie

Terug naar “V40”