Roept u maar een t5 of d5

Geleverd vanaf 2003
svv
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21.02.2016 - 18:08

Totaal niet onbekend met volvo zelf ooit een v50 2.0d gehad. Dijk van een auto. Wel af en toe wat storingen gehad, maar dat hoort erbij.

Nu rij ik een golf 1.6. Laten we het erop houden dat je van A naar B komt.

Nu ben ik me toch aan het orienteren op een volvo s40 vanaf my 2007 om precies te zijn.

Woon werk afstand is ca 25 km enkele reis.Ik kijk niet naar het verbuik of mrb, maar puur naar wat ik leuk/comfortabel vind.

Dus mijn vraag was wat heeft jullie voorkeur?

Hoor graag hoe, wat en waarom :-)
...

T5 AWD handgeschakeld.

Ik heb zelf een V50 D5 geartronic. Voor dagelijks gebruik en files een heerlijke machine, maar de geartronic doet wel wat af aan rijplezier en optimale controle tijdens sportief rijden (zelfs in manuele stand). Grip met nat weer en optrekken is niet super zonder awd. Ook merk je aandrijfreacties door het vermogen op de voorwielen. Mijn budget liet een handgeschakelde D5 awd destijds niet toe, maar wat zou ik die twee opties dolgraag willen hebben...
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou ook zeggen de T5, met de afstand woon-werk ben je met een diesel niet voordeliger uit en is de T5 de leukere auto
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Benzine! En omdat het ook leuk mag en moet zijn dus T5
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28714
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een T5 motor is een hele fijne en sterke motor in een S40, voor diesel zal je te weinig kilometers maken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

T5! Ik heb m gereden, 1 woord: Waanzinnig
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire, Geartronic, Polestar tuning, CFE, IMIV+camera
V50 2005 T5 Summum, Flint grey metallic, Geartronic
svv
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21.02.2016 - 18:08

Ik moet wel zeggen: het aanbod is beperkt en daartussen staat veel afgetrapte meuk.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Met dergelijke korte afstanden heb je grote kans op problemen met diesel, komt niet of nauwelijks op temperatuur. Lekker een T5 nemen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
mr_cox
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 26.11.2011 - 13:11
Contacteer:

Als het kan T5

Waarom? Betrouwbare krachtige motor met prachtig geluid.

Ken hem uit de C30.
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
svv
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21.02.2016 - 18:08

Zat al inderdaad aan de t5 te denken, maar altijd leuk om de ervaringen te horen. Ik had ookal inderdaad na enig speurwerk(op het forum) ontdekt dat de t5 motor redelijk foolproof is, mits onderhouden en netjes warm gereden, maarja dat geldt voor elk blok.
Gebruikersavatar
Larsson11
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.12.2015 - 11:19

Ben nieuw op dit forum en zal mijzelf binnenkort even voorstellen, maar kon het toch niet laten om nu alvast op deze vraag te reageren.

S40 T5!!

Ik ben sinds 1 januari trotse eigenaar van een (witte) Volvo S40 T5 uit 2009 en heb nog geen moment spijt gehad.. Veel vermogen, soms wat te veel op de voorwielen met nat weer, en een heerlijk geluid. Als je niet naar het brandstofverbruik kijkt, wat je zelf al aan gaf niet te doen, zul je er geen spijt van krijgen.

Ik twijfel zelf nog om hem te laten chippen door Polestar, maar prijs/rendement lijkt me niet echt in verhouding.
Laatst gewijzigd door Larsson11 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
´09 S40 T5
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Wat is het verbruik gemiddeld? 1 op 10 ?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Larsson11
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.12.2015 - 11:19

Sander02 schreef: Wat is het verbruik gemiddeld? 1 op 10 ?
Ik rijd veel snelweg kilometers en als je dan een beetje normaal doet (120 km/h) is 1:12 goed mogelijk.

Denk dat 1:10 a 1:11 wel een goed gemiddelde is bij gecombineerd gebruik.
´09 S40 T5
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ik heb er laatst een rondje NL op gezet met vrijwel overal 125-135 op de klok. Verbruik na een hele tank 9,5 liter op de 100 km. Welliswaar een 2.4i met een GT, maar geeft even een klein beeld.

Ik rijd zo'n 17-20k per jaar en mijn verbruik met woon werkverkeer van 25 km enkele reis is grofweg 1 op 10, soms wat meer soms een beetje minder.

Zodra je veel gaat optrekken en afremmen (stadverkeer, drukke wegen, korte ritjes) zijn onze Volvo's enorme slurpers, houd daar goed rekening mee.

Over T5 of D5 kan ik geen oordeel geven op basis van ervaring. Gevoel zou zeggen T5 voor fun en D5 voor de centjes en souplesse.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
svv
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21.02.2016 - 18:08

Ik ben van mening dat als je naar zulke auto's gaat kijken, dat je kiest met het hart en niet met de gedachte van wat is het verbruik bij 120 of in de stad. Ik zelf hou er rekening mee dat ik nooit boven de 1:10 ga komen.

Wil je 1:20 rijden dan moet je voor een polo slowmotion gaan. Heb zelfs van bronnen vernomen dat het veiliger is dan een Volvo:p

Sebastiaan, ik keek op je forum topic en ik moet zeggen dat het er heel mooi goed uitziet.

Mag ik trouwens vragen bij welke kmstand je Toyota je in de steek liet?
Gebruikersavatar
AJ V50 D5
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
Locatie: Utrecht

sebastiaan84 schreef: Over T5 of D5 kan ik geen oordeel geven op basis van ervaring. Gevoel zou zeggen T5 voor fun en D5 voor de centjes en souplesse.
Oh, een D5 ook zéker voor de fun!
:happy:

Andries.


Verbruik? 1:20, soms, met 100 km/h op de snelweg. Gemiddeld 1:14. En op topsnelheid op de Autobahn 1:5. (Dat doe je dus maar heel even.)
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ehm uit mijn hoofd 312.xxx km.

Motor ansich had weinig gedraaid want er is bij 128.xxx een nieuwe motor ingekomen onder coulance (1e serie vvt-i blok) ivm een probleem met oliekanalen en schraapveren en daarmee samenhangend enorm olieverbruik. (1 liter op 500 km)

Door een verstopte kat heeft de auto rond de 300.000 km een enorme klap gehad, veel tegendruk in het blok, waardoor ik de laatste 12.xxx km met een oliezuipende ratelende motor, totdat hij met een doffe klap en veel rook op weg naar het werk plofte.

Terug naar de V50, ik vind de 2.4i al fijn, dus kan me voorstellen dat de T5 een nog veel betere beleving en souplesse heeft. De D5 is en blijft ook een dijk van een motor welke ik oa. in een V70N heb mogen berijden, en is denk ik "sneller" te maken als een T5, maargoed dan begeef ik me weer op glad ijs ;-)
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
svv
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 21.02.2016 - 18:08

Dus je hebt eigenlijk met het eerste blok 130k gereden en het tweede blok 170k. Valt me wel tegen van een Japanner.

Over het sneller maken verhaal. Het is heel simpel t5 220pk 340 nm d5 180 pk 400 nm.

Met alleen al een chip zou de d5 in theorie sneller kunnen zijn. Dan zit je weer is het een gt of een handbak ivm met nm. De t5 Zal ook weer sneller zijn als je hem chipt.

Ja, je zou ook hardware aanpassingen kunnen doen. Het is puur wat jezelf wil en wat de voorkeur heeft.

Voor mij persoonlijk en ik weet het gaspedaal af en toe wel te vinden is 220pk genoeg en nog te verantwoorden. 300+ pk is natuurlijk leuk, maar iets teveel van het goede.

Heb je dan nog wel een comfortabele cruiser met flinke reserves of een zenuwachtig beest?
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8452
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wij hebben in Goteborg met een C70 T5 proef gereden en dat viel mega tegen ivm onze C70 D3, veel minder koppel in lagere toeren gebieden, maar dat is wel typisch voor een benzine ivm een turbo diesel.

Doe mij dan maar een D5 !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

AJ V50 D5 schreef:
sebastiaan84 schreef: Over T5 of D5 kan ik geen oordeel geven op basis van ervaring. Gevoel zou zeggen T5 voor fun en D5 voor de centjes en souplesse.
Oh, een D5 ook zéker voor de fun!
:happy:

Andries.


Verbruik? 1:20, soms, met 100 km/h op de snelweg. Gemiddeld 1:14. En op topsnelheid op de Autobahn 1:5. (Dat doe je dus maar heel even.)
Gemiddeld 1:14 met een diesel?
V40 T2 Nordic+
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”