Stuurinrichting

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Willy.VdW
4th Gear member

Hallo,
Ik ben nieuw hier, aangezien ik geen XC90 heb hoor ik hier zelfs niet helemaal thuis.
Maar wat niet is dat kan nog komen, wie weet 8-)
De laatse 13 jaar rijd ik met dezelfde XC70 en die bevalt me eigenlijk nog best ( een T5 met 78.000Km!)
Maar ja, de dingen evolueren nu eenmaal en dus heb ik een voorzichtig kijkje genomen in de nieuwe XC90.
En daar iets iets mee waar ik graag meer over zou weten.
De stuurinrichting van mijn XC70 bevalt me bijzonder goed, de combinatie van de bekrachtiging en de
geometrie van het chassis zorgen er voor dat er maar weinig stuurcorrecties moeten uitgevoerd worden
om de wagen op z'n plek te houden. Ik zou haast durven stellen dat de wagen zelfspoorzoekend is.
De correcties die nodig zijn worden moeiteloos gedaan, ook na een hele lange rit is er geen spoor van
vermoeidheid. Bijde wagen van mijn echtgenote, een Japanse Mercedes, ligt dat helemaal anders.
De stuurinrichting is elektrisch ondersteund en doet pas wat wanneer ze merkt dat er aan het stuur gedraaid
wordt. Het gevolg is dat de ondersteuning eigenlijk altijd te laat komt. Niet veel, maar het doet zich wel
gevoelen bij lange ritten en wanneer men een hoek om wil dan heeft men de neiging om te hard aan het
stuur te draaien omdat het eerste gevoel doet veronderstellen dat er te weinig gebeurt om het gewenste
spoor te bereiken. De auto heeft ook veel minuscule correcties nodig zodat na enkele honderde kilometers
de vermoeidheid toeslaat.
Nu blijkt dat de nieuwe XC90 ook een elekrisch ondersteunde stuurinrichting heeft en bovendien vond ik
het stuur bijzonder klein (ze lijken steeds kleiner te worden en tegelijk meer functie te bevatten).
De vraag die ik heb is hoe die nieuwe XC90 stuurt, zoals mijn XC70, of eerder zoals (god verbiede ;-) )
de Toyota van mijn echtgenote.
Ik ben geen snelbeslisser, er komen vast nog wel dingen te voorschijn waar ik vragen over zal hebben.
Ondertussen alvast dank aan iedereen die stuur-ervaringen wil delen :-)
Willy
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
SRI
3rd Gear member

Zal dr eens op letten. Bij vorige wagens merkte ik dat uitlijnen veel verschil maakte, wel of niet naar rechts trekken bv. Bij XC niet gemerkt, goes straight. Qua sturen, redelijk licht, niet direct gevoel zoals ik bij oudere autos gewend was. Maar, je kunt iets instellen van licht middel zwaar, ik zal daar s mee spelen. Overigens, gevoel klinkt leuk, maar heb bv ook n andere wagen met gevoel waar ik allerlei trillingen in stuur voel! Zonder, zoals in de XC is wel lekker!
Wat af en toe wel irritant is, is stuurcorrecties door de veiligheidsvoorzieningen, maar das een discussie vsn heel iets anders, dat is softwarematig en kan ook uitgezet worden.
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy.VdW
4th Gear member

Bedoelt u met niet direct dat de besturing een beetje zweverig is?
Misschien zit de bandenmaat er ook voor iets tussen.
Aangezien u niets over de afmetingen van het stuurwiel schrijft neem ik aan
dat u niet vindt dat het ongepast of onaangenaam klein is.
Mogelijk iets waar je een beetje aan moet wennen, 't is misschien meer het idee.
ik heb ondertussen de handleiding de handleiding gelezen mbt de rijmodi en het
blijkt dat de directheid van de stuurinrichting inderdaad in zekere mate instelbaar is.
Dat maakt het er weliswaar niet gemakkeliker op om een uitspraak te doen over
het stuurgedrag van deze wagen.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
SRI
3rd Gear member

Vanochtend even geprobeerd, dat instellen is de zwaarte vd bekrachtiging idd. Voelen is lastig zeggen, ook zaken als luchtvering lijken in dat gevoel mee te spelen. Kan er dus weinig over zeggen, wel dat ik m lekkerder vind sturen dan bv kleine moderne autos, dat gaat me vaak te licht. Stuur is mij overigens niet te klein, was me ook niet opgevallen. Wel lekker warm :-) Ik zou vooral proefrijden als je t echt wilt weten!
Willy.VdW
4th Gear member

Nogmaals bedankt voor de respons.
Proefrijden zal ik zeker doen, maar ik doe dat ook niet zomaar, ttz zonder de
intentie te hebben om een bepaalde auto te kopen. Vaak komen er tijdens een proefrit
trouwens teveel dingen tegelijk op me af. De dingen die echt zouden tegenvallen
vallen wellicht hard genoeg op om niet verloren te gaan in 't geheel van de indrukken.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”