Pagina 1 van 6

Martijn's klushoekje V50 T5 2004

Geplaatst: 28.02.2016 - 20:59
door MartijnAbel
aangezien dit inmiddels meer een aanpassingen/klustopic is geworden, de titel maar even aangepast zodat het wat algemener is geworden dan alleen tuning :-D

Deze zomer ben ik van plan om de T5 van chiptuning te voorzien. Om hier maximaal resultaat mee te behalen wil ik een DO88.se intercooler monteren met een groter oppervlak en zijbuizen van alu ipv origineel kunstof.
Vervolgens wil ik ook nog een ecu spacer plaatsen voor betere gasrespons en airflow in de airbox.
Als 1 van de laatste dingen voor de chip komt er een 3" downpipe op maat van RVS

Doel is om tussen de 270 en 290pk te behalen.

Auto is in goede staat, motorisch volledig nagekeken en krijgt elke 10 a 12k km een oliewissel.

En hebben jullie voor de rest nog tips of "do's & don'ts?

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 28.02.2016 - 21:22
door Msuidgeest
Monteer grotere remmen ...

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 28.02.2016 - 21:40
door Fredhead
Inderdaad zorgen dat de rest, dus onderstel en remmen ook op het vermogen berekend zijn.

Qua tuning zou ik zeer zeker contact opnemen met Volvotune.

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 28.02.2016 - 21:52
door MartijnAbel
De 320mm remmerij van de AWD variant/Focus ST zijn al gemonteerd.
Zaten er al onder toen de auto gekocht is.

Volvotune is voor mij niet aantrekkelijk. Ik heb hier een goede tuner in de buurt zitten die op maat tuning levert en ook zijn eigen testbank heeft. Staat goed aangeschreven.

Onderstel tevens in goede staat, laatst de draagarmrubbers vervangen en de motorsteun van een Focus Electric gemonteerd welke behoorlijk stugger is dan origineel.

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 28.02.2016 - 23:36
door Bas1982
Intercooler kan gewoon op de originele slangen aangesloten worden, al is vervangen voor betere slangen (samco) uiteraard beter. De pijp onder de carter door vervangen voor grotere diameter zal ook beter zijn maar geen restrictie om jouw gewenste waardes te halen, mits je een grotere DP met racekat (of geen kat) monteert. De ecuspacer is zeker een aanrader, net als minimaal 18" en goede banden.

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 00:02
door MartijnAbel
Thx voor je bericht bas1982. :D
Het gaat mij er eigenlijk om dat ik voor niet al teveel geld(max 750 a 1000 euro) toch behoorlijk wat extra vermogen uit het blok wil halen.
18' en goede banden zitten er ook al onder. Gelukkig heb ik al een goede basis ondanks de leeftijd van de auto en het blok.
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Verstevigingen o.i.d.?
En is de ecu spacer een beetje makkelijk te monteren?

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 09:32
door MartijnAbel
Ik zat nog even te kijken naar een andere downpipe, maar die zijn nogal prijzig. Zijn die echt nodig om de door mij aangegeven waardes te halen?

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 10:00
door sebastiaan84
De ervaring die ik had met starlets en JDM (Japan Domestic Market) turbo motortjes daarvoor dat extra (long term) vermogen en een klein budget vaak niet bepaald samengaan.

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 10:19
door MartijnAbel
Snap ik idd. Het gaat mij er om dat ik, als ik de chiptuning ga doen, dat ik in iedergeval zorg dat ik behoorlijk wat vermogen meer haal en dat ik daar optimaal gebruik van kan maken zonder meteen een emmer met geld leeg te gooien. Daarom wel een andere ic en zeker ook die ecu spacer.het hoeft voor mij niet meteen die 290pk te zijn, 270 zal denk ik toch wat realistischer zijn met de mods die ik toe wil passen.

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 14:27
door Bas1982
De downpipe is zeker nodig, om de waardes te halen. De T5 heeft op papier 220Pk maar in werkelijkheid zijn dat er net 200 is gebleken. De auto veranderd ook zo erg in een beest, na de tuning die herken je niet meer terug. Downpipe hoeft niet duur te zijn, koop dezelfde als ik heb:

downpipe op ebay klik hier

Misschien in Europa tegenwoordig ook zoiets aangeboden. Doe het na de APK en dan heb je een jaar om er een universele racekat tussen te laten lassen. De downpipe past perfect, wel gelijk met nieuwe originele bouten monteren. De catback paste niet helemaal geweldig, die heb ik voor een klein bedrag laten aanpassen zodat deze mooi onder de auto past.

Weet niet waar je woont, maar je mag wel een keer langskomen...

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 16:45
door MartijnAbel
Bedankt voor je aanbod Bas! Helaas woon ik niet echt in de buurt helaas :p
Even een domme vraag, is de cat verplicht/echt nodig?
Ik zit met een budget van max 1000 euro, dus ik probeer een beetje inzichtelijk te krijgen wat dan de beste optie is.
Thx nogmaals!

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 17:46
door Fredhead
Die ga je wel nodig hebben, anders heb je met de apk een probleem.
Of je moet je oude uitlaat bewaren en ieder jaar met de apk wisselen

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 17:55
door MartijnAbel
Hmm, ook niet heel handig dus. Thx voor je bericht!

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 18:33
door Silver_R
Downpipe kun je laten maken bij Crossroad Motorsport.
Vakwerk.

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 18:42
door MartijnAbel
Thx Silver! Zal ze even een berichtje doen, maar beng bang dat dat budgettechnisch niet heel aantrekkelijk is :p

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 21:08
door sebastiaan84
Zal ik de boeman spelen? Waarom wil je in hemelsnaam zo nodig tunen als je het geld er feitelijk niet voor hebt?

Begrijp me niet verkeerd, maar kun je niet beter een jaartje rijden en genoeg opzij zetten om zo een leuk tuningpakketje en onderhoud te betalen?

Just my 2 cents :)

Nog een kleine aanvulling, ik deed alvorens mods te doen aan mijn blokje (mijn starlet tijdperk) vaak eerst ook groot onderhoud aan blok en bak. Onder het motto better safe than sorry.

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 29.02.2016 - 22:20
door MartijnAbel
sebastiaan84 schreef: Zal ik de boeman spelen? Waarom wil je in hemelsnaam zo nodig tunen als je het geld er feitelijk niet voor hebt?

Begrijp me niet verkeerd, maar kun je niet beter een jaartje rijden en genoeg opzij zetten om zo een leuk tuningpakketje en onderhoud te betalen?

Just my 2 cents :)

Nog een kleine aanvulling, ik deed alvorens mods te doen aan mijn blokje (mijn starlet tijdperk) vaak eerst ook groot onderhoud aan blok en bak. Onder het motto better safe than sorry.
Geld heb ik er zeker wel voor. Wil alleen niet mijn budget gigantisch op gaan ruimen.
Geld voor onderhoud is er sowieso altijd. Als er iemand een auto goed onderhoud dan ben ik het zelf wel ;)
Mijn punt is gewoon dat ik niet meer uit wil geven dan nodig is. Waarom 500 euro meer uitgeven voor 5 a 10pk meer? Dat is juist wat ik wil voorkomen.

Ik zal morgen bij de tuner langs en eens kritisch met hem overleggen hoe hij denkt 260pk en 380nm uit het blok te halen met een volledige stock opstelling.
Ik denk eerlijk gezegd dat er met een andere ic, ecu spacer en chippen toch wel 260 uit te halen is. Waar ik dit ten zeerste betwijfel bij een volledige stock opstelling.
Hij heeft een testbank. Dus meten is sowieso weten.
Downpipe kan altijd nog en heb inmiddels iemand gevonden die een racekat kan monteren/lassen.

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 01.03.2016 - 00:53
door _XC70_
Polestar lukt niet? Vloeken in de kerk?

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 01.03.2016 - 04:22
door Bas1982
Ik zou dan de ic laten zitten dan en voor de dp gaan. eerste aanpassing bij turbo motoren Is de dp, want dat Is de grotere restrictie. Grotere ic geeft geen vermogenswinst, zorgt er alleen voor dat het vermogen niet wordt terug gedraaid door te hoge inlaat temperatuur.

Overleg maar met de tuner, wat hij de beste volgorde vind.

Re: Tuning Volvo V50 T5 - Tips welkom.

Geplaatst: 01.03.2016 - 12:44
door jaapburg
Die OBX downpipe past denk ik niet op een awd? Ik heb een adres in noord holland gevonden waar je voor +- 600-650 euro een downpipe op maat hebt met 200cells racekat, lijkt me opzich wel een aardige prijs?