Hallo,
Ik ben mij aan het inlezen in de materie van de volvo S60. Ik heb vooral over de motoren wat vragen. Mijn vragen gaan specifiek over de diesel modellen en de turbo benzine motoren.
Als ik het goed lees zijn er twee soorten diesels, je hebt de nieuwe serie, waaronder de D, de 2.4D en de D5. Voor zover ik heb begrepen zijn deze motoren volledig identiek alleen hebben ze verschillend vermogen. Daarnaast is er ook toch nog een oudere turbo diesel. Wat is het verschil tussen de oudere dieselmotor en de nieuwe motoren?
Daarnaast is er de oudere 2.4T motor (benzine) en de nieuwere T5. Wat is het verschil tussen deze twee motoren, welke is sterker, beter te tunen etc.
Alvast bedankt!
Mark
Diverse S60 vragen
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40373
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Hoi Mark, welkom op volvo-forum.
Tja, wat moet ik daar nou op zeggen. Je zult eerst moeten bepalen of je wilt gaan dieselen of benzine wilt gaan verstoken. Kilometrage is daarbij natuurlijk belangrijk.
Als je voor Diesel gaat zou ik de D5 kiezen. Als het even kan mét automaat.
De D5 kan ook nog worden gekieteld als je de standaard 163 pk niet genoeg vindt.
Van benzine heb ik niet zoveel sjoege dus dat antwoord krijg je wel van iemand anders.
Tja, wat moet ik daar nou op zeggen. Je zult eerst moeten bepalen of je wilt gaan dieselen of benzine wilt gaan verstoken. Kilometrage is daarbij natuurlijk belangrijk.
Als je voor Diesel gaat zou ik de D5 kiezen. Als het even kan mét automaat.
De D5 kan ook nog worden gekieteld als je de standaard 163 pk niet genoeg vindt.
Van benzine heb ik niet zoveel sjoege dus dat antwoord krijg je wel van iemand anders.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de oude Diesel de 2.5D komt in een S60 niet voor.
de 2.4T is een 200pk lpt, de opvolger daarvan (vanaf m.y. 2005) is de 2.5T van 210pk, de T5 heeft 250pk en is in de phase 2 (vanaf my. 2005) 260pk sterk
de 2.4T is een 200pk lpt, de opvolger daarvan (vanaf m.y. 2005) is de 2.5T van 210pk, de T5 heeft 250pk en is in de phase 2 (vanaf my. 2005) 260pk sterk
Volvo for life
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 19:42
Probleem is dat ik nog neiet weet of ik wil gaan dieselen of benzinen, ik rijdt ongeveer 20.000km per jaar, het maakt dus niet veel uit.
Maar alle diesel zijn dus gelijk, dis benzine motor, welke is sterker (niet kwa vermogen maar kwa duurzaamheid)?
Maar alle diesel zijn dus gelijk, dis benzine motor, welke is sterker (niet kwa vermogen maar kwa duurzaamheid)?
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
de 2.4T moet je vergelijken met de huidige 2.5T, de T5 is meer nerveus, terwijl een gechipte 2.5T (met open luchtfilter) ook op een 265pk en 420Nm uit kan komen (dat zijn de waardes zoals BSR ze aangegeven heeft na de tuning van mijn voiture)
heb zelf geen ervaring met de D5, alleen met de 'oude' 2.5TDi motor, en die is ook geweldig (mijn oude was geRica-ed en superrrrr) hoor alleen maar positieve verhalen over de D5, dus dat zit wel snor.
heb zelf geen ervaring met de D5, alleen met de 'oude' 2.5TDi motor, en die is ook geweldig (mijn oude was geRica-ed en superrrrr) hoor alleen maar positieve verhalen over de D5, dus dat zit wel snor.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 19:42
Is er veel verschil tussen de 2.4 en de 2.5T, op welke punten is de motor veranderd?
Ik rijd nu een saab 9-3 2.0T. hier heb je na modellenjaar 2000 een ander type motor gekregen, de wijzigingen zijn gemaakt om hem millieu vriendelijker te maken, maar bijkomend probleem is wel dat de nieuwere blokken minder sterk zijn dan de "oude" blokken
Ik rijd nu een saab 9-3 2.0T. hier heb je na modellenjaar 2000 een ander type motor gekregen, de wijzigingen zijn gemaakt om hem millieu vriendelijker te maken, maar bijkomend probleem is wel dat de nieuwere blokken minder sterk zijn dan de "oude" blokken
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
de 2.4T heeft als ik het goed herinner 200pk, de 2.5T een 210pk, en er is een verschil met vaste en hydrolische klepstoters (en dan wordt het al te technisch voor mij
)

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 23.03.2006 - 12:06
- Locatie: Eelde
Ik heb dan wel niet gereden in de 2.4T maar vind echt dat je de T5 tekort doet door hem te omschrijven als meer nerveus... ik vind het juist een fantastische rustgevende auto die juist erg stabiel is en die als je het wilt net wat extra power heeft.liquid_force schreef: de 2.4T moet je vergelijken met de huidige 2.5T, de T5 is meer nerveus
Het is geen kwikzilvere lichte sportmachine (de T5) maar wel een relaxte auto met genoeg power. Meer een autobahncruiser dan een binnenweg specialist (maar denk dat dat in het algemeen voor de S60 geldt).
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
ik heb met opzet de T5 niet genomen en 'slechts' de 2.5T omdat ik de T5 voor stads verkeer niet prettig vond rijden, dan reageerde hij mijns inziens te nerveus op het gaspedaal.buddo schreef: Ik heb dan wel niet gereden in de 2.4T maar vind echt dat je de T5 tekort doet door hem te omschrijven als meer nerveus... ik vind het juist een fantastische rustgevende auto die juist erg stabiel is en die als je het wilt net wat extra power heeft.
Het is geen kwikzilvere lichte sportmachine (de T5) maar wel een relaxte auto met genoeg power. Meer een autobahncruiser dan een binnenweg specialist (maar denk dat dat in het algemeen voor de S60 geldt).
en als ik dan de 2 motoren naast elkaar zet qua prestaties:
2.5T AWD______5-cylinder 2.5-liters met lagedrukturbo 210hp 5000 rpm 320 Nm bij 4500 rpm
T5____________5-cylinder 2.4-liters met hogedrukturbo 260hp 5500 rpm 350 Nm bij 5000 rpm
dan heeft de T5 effectief misschien wel meer Nm maar bij een hoger toerental, wat inhoudt dat je misschien bij 4500 rpm misschien wel dezelfde hoeveelheid hebt.
Nu heb ik mijn 2.5T bij BSR laten tunen tot 410Nm bij 3300 rpm (260hp) waardoor ik echt niet zo ver van een T5 afzit
