Stotteren op lpg

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Ik heb 2 weken geleden mijn katalysator vervangen vanwege los zittende schotten.

Een paar dagen later wil de motor niet/beroerd lopen op lpg.
Na het starten kan ik een klein stukje rijden dan stottert de motor en schakelt over op benzine of hij slaat af.

Stationair lopen wil die na enige tijd ook niet meer.

Nu heb ik de auto uitgelezen en kreeg de volgende 2 codes:
125 2e inspuitventiel
521 verwarming lambda-sonde

Ik heb m'n oude kat er nog is onder gemonteerd maar dit maakt geen verschil.

Ook heb ik de lambda sonde eruit gehad, maar de stekkers zien er nog goed uit en voor de rest kan ik er weinig uit opmaken.

Wie heeft er eerder van dit soort problemen met een Necam systeem gehad en hoe is dat toen opgelost. Of wie weet hoe dit op te lossen.
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

Zelf heb ik geen oplossing voor je, maar je zou deze vraag ook op www.problemcar.nl weg kunnen zetten.
Mischien dat iemand je daar kan helpen.
Succes Peter
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Op benzine alles goed of is hij dan in noodloop?

MvG Martin
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Hoe kan ik controleren of deze in noodloop is?
Volgens mij loopt de motor goed op benz
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Is verschillend per auto, vaak met check engine. Je merkt dat de auto minder presteert. Alles in safe mode zal ik maar zeggen zodat je wel thuis kunt halen.
Op lpg naar noodloop overgaan betekent inderdaad overschakelen op benzine

MvG Martin
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Volgens mij staat hij op noodloop, het ruikt in ieder geval alsof de motor meer benzine krijgt dan hij verbruiken kan.

Ik merk weinig verschil aan de prestaties, maar ik ga maandag nogmaals contact opnemen met een andere gasboer. Degene waar ik normaal kom is ergens volgende week pas terug van vakantie.


De code 125 slaat op het inspuit ventiel, kan het zijn dat deze plotseling na het verwisselen van een katalysator overlijd?

En wat is precies de functie van het voorverwarmen van de lambda sonde?
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Volgens mij staat hij op noodloop, het ruikt in ieder geval alsof de motor meer benzine krijgt dan hij verbruiken kan
Als hij teveel benzine krijgt staat hij juist niet in noodloop, er is iets met de mengsel vorming. Een belangrijk onderdeel daarvan vormt de lamda sonde, beze geeft aan de computer door of de motor een rijk mengsel (teveel benzine) of een arm mengsel (te weinig benzine).
De code 125 slaat op het inspuit ventiel, kan het zijn dat deze plotseling na het verwisselen van een katalysator overlijd
Ik kan geen reden bedenken waarom een injector kapot gaat door het wisselen van de kat.
En wat is precies de functie van het voorverwarmen van de lambda sonde?
Om goed te werken moet de lamda sonde een bepaalde temp hebben. Sommige autoos zijn uitgerust met een verwarmde lamda sonde zodat ze sneller een juiste lamda signaal krijgen en daardoor sneller in cloosed loop (geregeld door de computer) lopen.
Ik zou de contacten van de injector controleren, eventueel deze eruit halen en controleren of hij niet continu open blijft staan. Verder lijkt het me zo dat omdat hij op zowel benzine als gas het niet juist doet, dat het grootste probleem je lamda sonda is. Contrleer de spanning op de draden van de sonde. Singnaal moet steeds regelmatig wisselen van 0,2 naar 0,8 volt. Op de vermarmings draden moet of 12-14 volt staan tov massa of 0volt tov massa. Tov elkaar moet er een aanzienlijke waarde te lezen zijn maar duidelijk minder dan 12-14volt. Je meet hier nl het spannings verlies over de verwarmings element.

MvG Martin
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Icm je kat-vervanging gok ik ook op de lambda..
Al kunnen meten, zoals Martin uitlegd?
Garagebedrijven hebben vaak een simpel uitleesapparaatje, kan ook handig zijn.
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Ik ben vandaag bij de gasboer geweest, deze heeft m'n auto aan de computer gehangen en geconstateerd dat deze in noodloop is..

De Co2 waarde's en dergelijke waren flink hoog.

Hierna heeft hij m op gas laten lopen en ook hierbij waren de waardes te hoog. Dit kon of daar vervuilde gasverdamper of de lambda sonde.

Hij heeft alles gereinigd, het was wel vervuild. Hierna weer geprobeerd maar geen resultaat. Na het uitlezen bleek ook dat het gassysteem goed is.

Volgens de gasboer zat het hem in de sonde.

Ik ga dus een andere sonde zoeken en het daarmee proberen.
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Laat die sonde even checken anders, tis dus vrij makkelijk te zien of die echt stuk is.. aan die meetwaarden.
S.Brouwer
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
Locatie: Noord-Holland

Het is nogal een gekloot om erbij te komen, de gasverdeler zit erboven waardoor je slecht bij de stekkers kan komen. Maar ik ga het morgen wel even proberen en anders bij volvo garage langs.

Is een 2e hands sonde aan te raden? en wat kost een nieuwe?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”