2.0 of 2.4i

Geleverd vanaf 2003
dannyS
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.02.2016 - 00:06

Hallo allemaal,
Misschien al 122345 keer gevraagd hier maar wie niet waagt....

Ik ben van plan om een Volvo v50 aan te schaffen. Maar ik twijfel tussen een 2.0 of een 2.4i.
Dus heb ik een paar vraagjes.
Als je op papier kijkt zijn de verbruikswaarden niet zo heel verschillend maar wat is jullie ervaring in de praktijk?
En waar moet ik zoal op letten bij een aankoop?
Hiermee bedoel ik eigenlijk dingen die ik kan uitproberen tijdens een proefrit.
Momenteel rij ik een Opel astra dus het kan alleen maar beter worden :P
Per jaar komen er zo'n 11000 km op de teller bij, dus niet schokkend veel.
Dus als jullie wat tips en tricks voor me hebben hoor ik ze graag.
Gebruikersavatar
wdo
3rd Gear member
Berichten: 337
Lid geworden op: 10.06.2008 - 21:30

De 2.4. Is een 5 cilinder. Is wel een stukje soepeler dan de 2.0 vierpitter. Maakt minder toeren en is ook stiller en als je optrekt komt er een veel mooier geluid uit vooronder. En het is gewoon een betrouwbare motor die zichzelf wel bewezen heeft intussen. Maak in alle twee de varianten een proefrit en je zult het verschil merken. Wel is 2.0 vijf pk sterker dan de minst sterke 2.4. Succes met je zoektocht.
264 GL
Uno 1.0
360 GLT
480 ES
460 Turbo
V40 2.0
V70 2.4
V70 2.4T

V50 2.4
S40 T5 fwd
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28697
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je een mooie V50 kan vinden met een 5 cilinder motor moet je dat altijd doen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13577
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De 2.0 heeft n distributieketting en is zuiniger en lichter, zal in running costs zeker goedkoper zijn
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Kijk voor praktijk verbruik cijfers eens op www.werkelijkverbruik.nl geeft je een aardige indicatie.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Hoeveel km ga je rijden per jaar en in hoeverre ben je een autoliefhebber?
Ik stond ook voor die keuze, dat wil zeggen ik had al een keuze gemaakt voor de 1.8
Die vond ik persoonlijk te licht voor deze auto. Een proefrit in een 2.4i gaf de doorslag, maar ik rijd rond de 8000km per jaar en het wat hogere verbruik maakt mij niet zoveel uit. Ik zit gemiddeld rond de 1:10 tot 1:12 denk ik maar heb nog te weinig gereden voor een betrouwbare meting. De 2.0 zal ronde de 1:13 tot 1:15 zitten.
Ik ga nu wel uit van handgeschakeld, een automaat 2.4 zal iets meer lusten.

De 2.0 zal zeker voldoende zijn qua motorisering, de 2.4i geeft wat meer genot door wat meer souplesse en erg mooie sound van de 5 cilinder.
Beide motoren zijn m.i. goede motoren, hoewel de 2.4 natuurlijk de motor is die Volvo zelf heeft gebouwd.

@wdo: je schrijft de 2.0 is 5pk sterker maar de ts schrijft over een 2.4i. Die heeft 170 pk.

Edit: in ieder geval elke keer wanneer ik nu in deze auto rijd kan ik zo genieten van die sound en trekkracht. Dan mag het voor een liefhebber iets meer kosten in onderhoud en verbruik. Ik weet niet in welke regio je zit, maar in Twente weet ik nog wel een goede Volvo specialist met hele nette prijzen.
Stuur maar een pm voor meer info of andere vragen! :-)

Succes met kiezen! :-)
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
wdo
3rd Gear member
Berichten: 337
Lid geworden op: 10.06.2008 - 21:30

wdo: je schrijft de 2.0 is 5pk sterker maar de ts schrijft over een 2.4i. Die heeft 170 pk.
Had ik ff over het hooft gezien dat het om een 2.4i gaat. Maar ik schrijf ook dat ik de minst sterke 2.4 bedoelde en die heeft er 140. 2.4i kom je minder vaak tegen dan de 2.4. Ik heb hier wel eens gelezen dat het verschil tussen de 2.4 en de 2.4i niet bijster groot is. Heb zelf geen ervaring met de 2.4i. Wel met de T5. Die is nog veel lekkerder dan de 2.4.
264 GL
Uno 1.0
360 GLT
480 ES
460 Turbo
V40 2.0
V70 2.4
V70 2.4T

V50 2.4
S40 T5 fwd
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Als je een liefhebber bent zou ik altijd voor de 5 pitter gaan, zeker met zo weinig kilometers....
Dat geluid maakt het een totaal andere rijbeleving en geeft veel meer het gevoel van een 'echte auto'.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Zeker weten!
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
Camino
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06.09.2015 - 18:17

Een keer rijden in de 2.0 en de 2.4/2.4i en ik weet zeker dat je verkocht bent. De beleving van een 2.4 is sensationeel. Ik vind dat echt niet overdreven want die 5 pitter heeft veel meer souplesse en acceleratie. Het hogere gebruik neem ik voor lief. Ikzelf vind de automaat echt het fijnste rijden.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13577
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Of het kostenaspect weegt wat of hij "klinkt zo lekker", een 2.0 bestaat overigens niet als automaat
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Als je wil genieten van het auto rijden zou ik de 2.4 (I) kiezen, ik rij zelf de 2.4 al 10 jaar en nog niet een dag spijt gehad.
Ik heb de auto wel een RICA tuning gegeven zodat ik toch iets meer PK's ter beschikking heb, en dat is niet alleen merkbaar boven de 3600 toeren zoals iedereen roept, ook als je gewoon rijd voelt de auto veel soepeler aan met rijden.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Ik heb een behoorlijke periode 1:13 met mijn 2.4 automaat gereden. Waren meestal dan wel snelwegkilometers.
Momenteel zit ik op 1:11.
En voor mij is het eventuele meerverbruik meer dan waard.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

De 5 cilinder zonder twijfel. Had de mijne nu zo voor een nieuwe ingeruild als ze die nog in de productie zouden hebben :devil:
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13577
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

brutetyphoon schreef: De 5 cilinder zonder twijfel. Had de mijne nu zo voor een nieuwe ingeruild als ze die nog in de productie zouden hebben :devil:
jij had er alleen nooit voor willen betalen wat volvo er met de geldende co2tax voor had moeten vragen
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Dat valt nog wel mee OGA, de 2.0 maar ook het nieuwere spul schijnt op papier een stuk zuiniger te zijn dan in de praktijk ;-)
Er zijn een paar merken die niet zo geloven in dat downsizen maar liever een zwaardere motor inzetten die het werk gemakkelijker kan doen.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13577
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Daar hoort volvo gezien de hoge co2 tax op 5 cilinders niet bij
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Laten we er dan maar van genieten zolang er nog tweede hands (goedkope) vijf cilinders zijn :D
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

2.4i zonder meer, roffelt lekker en loopt bijzonder soepel.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”