Volvo rijdt mee in proef met intelligente auto’s op de A2

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Volvo is één van de deelnemers aan de Nationale Platooningtest op 16 maart. Dit is een proef met intelligente auto’s, waarbij meer dan vijftig auto’s van verschillende merken achter elkaar over de A2 van Amsterdam naar Beesd rijden. Ze maken hierbij gebruik van onder andere adaptieve cruise control. De test is een initiatief van AON.
Met dertien auto’s van verschillende merken deed AON eind 2015 al een succesvolle proef op de RDW-testbaan in Lelystad. In plaats van op een afgesloten terrein wordt platooning (gekoppeld rijden) nu voor het eerst in de praktijk tussen het verkeer op de snelweg getest. De deelnemende auto’s bepalen met behulp van onder meer adaptieve cruise control zelfstandig hun snelheid en afstand tot hun voorligger.
Afbeelding
Deelname met zes Volvo’s
Volvo Cars Nederland doet met in totaal zes auto’s mee. Om 11.00 uur vertrekt de karavaan uit Amsterdam richting Utrecht. Rond 13.00 uur zal Peter Bleumer, Director Customer Service van Volvo, bij Volvo Cars Nederland in Beesd ingaan op de invloed van intelligente auto’s. Die verkeersongevallen voorkomen en de daaruit volgende daling van het aantal schades. Voor Volvo vormt de platooningtest de perfecte manier om de semi-autonome technologie te demonstreren. Volvo streeft naar nul verkeersdoden en -gewonden in 2020. De ontwikkeling van de volledig zelfstandig rijdende auto speelt hierbij een belangrijke rol. Alle modellen van Volvo zijn nu al voorzien van intelligente rijfuncties.
Afbeelding
In de nieuwe S90 en V90 levert Volvo standaard IntelliSafe Assist. Dit is inclusief Adaptive Cruise Control, Distance Alert en de geavanceerde semi-autonome rijmodus Pilot Assist. Hiermee bestuurt de auto zichzelf en volgt hij keurig de wegmarkeringen tot snelheden van zo’n 130 km/uur, zonder dat hij een andere auto hoeft te volgen. Pilot Assist is een volgende stap op weg naar een volledig zelfrijdende auto – een van de belangrijkste Volvo-innovaties voor de toekomst. Ook op Volvo’s XC90 is dit nu al optioneel verkrijgbaar tot 50 kilometer per uur. Vanaf modeljaar 17 (mei 2016) wordt het, net als op Volvo’s S90 en V90 standaard geleverd en tot 130 km/h
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit; even wat afbeeldingen ingevoegd
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
trimitie
4th Gear member

De eerste testrit in Nederland met zo'n vijftig zelfrijdende auto's op de snelweg A2 van hoofstad Amsterdam naar Beesd in Gelderland en terug, is geslaagd. "Het ging hartstikke goed, er zijn geen brokken gemaakt", vertelt Stijn Otten, directeur innovatie bij leasemaatschappij Business Lease, na afloop van de proef.
© anp. © anp. © anp. © anp.
De auto's reden in treintjes van zes tussen het overige verkeer, om te kijken hoe dat gaat. Dat is nog niet eerder gedaan.

De semizelfrijdende auto's van de merken BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo bepalen zelf hun snelheid en de afstand tot hun voorligger. "Zelf reed ik in een Tesla en ik heb niet in hoeven te grijpen. Ik hoefde het stuur maar twee keer aan te raken en niet vanwege de techniek, maar omdat dat volgens de wet nog moet", aldus Otten.

Als een andere automobilist zich in het peloton wurmt, remmen de auto's erachter zelf af zodat ze weer genoeg afstand hebben. Als de 'onderbreker' weg is, herstelt het pelotonnetje zich vanzelf. De auto's sturen zelf ook mee met de bochten in de weg.

Tijdens de test remden enkele bestuurders toch ook nog zelf, in plaats van de automatische remfunctie af te wachten. "Gewenning speelt daarin nog een rol. We merkten dat enkele bestuurders nog moesten wennen aan het feit dat ze de controle uit handen konden geven", zegt Peter Morsink, adviseur mobiliteit en verkeersveiligheid bij RoyalHaskoninDHV.

Met de test is een stap gezet om de voordelen en risico's van deze auto's in kaart te brengen. Volgens de onderzoekers zijn de meeste verkeersongelukken het gevolg van menselijke fouten. De komst van steeds slimmere technieken verkleinen de kans op verkeersslachtoffers. Volgens de initiatiefnemers is het nu vooral wachten op aangepaste Europese regelgeving om auto's zelfstandig de weg op te sturen.

http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/artic ... aagd.dhtml

Laatst gewijzigd door trimitie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010

XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
Paul
Geartronic member

Ik wil niet heel veel zeggen hoor, maar dit waren vanuit Volvo toch gewoon auto's met adaptieve cruisecontrol?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Summum
6th Gear member

Dat idee had ik ook....er reden in ieder geval een V70, een V60 CC en een XC60 mee. Die modellen hebben nog geen autopilot functie maar alleen een standaard adaptieve cruisecontrol. Dus wel remmen en gasgeven, maar niet sturen. Het lijkt mij sterk dat Volvo voor deze test die modellen achteraf nog heeft voorzien van de autopilot functie van de nieuwe XC90.

En als dat inderdaad niet het geval is snap ik de ophef niet. Ik rij zelf al 5 jaar op de openbare weg met een Volvo met dat adaptief cruisecontrol systeem en dat treintje maak ik dus zelf dagelijks ook.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Ben
Executive Member
Contacteer:

Precies. Naar wat ik begrijp was het meer een publiciteitsactie van een leasemaatschappij en een verzekeraar.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”