hallo allemaal,
Sinds kort heb ik een S80 2.9 en ben zeer tevreden. Natuurlijk is een 99-er niet perfect; altijd wel wat aan op te merken (ook qua onderhoud) maar dat ga ik stapsgewijs aanpakken.
Nu heb ik een probleempje; iets wat blijkbaar de vorige eigenaar niet belangrijk vond op te lossen. De auto lekt namelijk olie. Bij demonteren van de beschermplaat bleek dit al een geruime tijd gaande te zijn. De olie die daarop lag, was ook al oud en dik aangekoekt.
Aanvankelijk leek het vanuit de pijlstok te komen. Bij demonteren bleek dat ook een van de oorzaken te zijn door een raar, zeker niet origineel Volvo, afsluitrubbertje aan de flens, waar die het blok in gaat. Die is besteld en zal 17-03-16 gemonteerd worden. Zelf een degelijke noodvoorziening gemaakt en zichtbaar opgelost.
Olie rondom die plek verwijderd. Echter na een rit van 250km zijn er toch weer sporen te zien van lekkage. Blijkt toch iets hoger, in de buurt van de pijlstok weg te komen. Het is namelijk nog niet helemaal naar onderen op de beschermplaat gelekt.
Doordat het nu beter zichtbaar is, vermoed ik de PCV box; de carterontluchtingsbox.
Nu ben ik niet thuis met dit soort onderdelen (dit is mijn 2e Volvo pas) Kan het namelijk zijn dat het hier lekt? Aangezien deze box bedoelt is voor de ontluchting namelijk????
Is er iemand die dit meegemaakt heeft? Ervaring mee heeft? Natuurlijk wat te doen..... Zoekfunctie niet specifiek iets gevonden obv de S80... wel de V70, maar is niet gelijk aan. Ook klachtenomschrijving in deze is niet gelijk.
( Overigens heb ik gisteren ook een Haynes boek gekocht voor onderhoud e.d. )
Graag je reactie.
Groeten,
Martijn
OPELOST : Olielekkage S80 2.9 - 1999
-
- 2nd Gear member
Laatst gewijzigd door S80-Twente-78 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- edraket
- 7th Gear member
Zou me niets verbazen als het bij een nokkenas keerring vandaan komt, die willen wel eens lekken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
Nou, voor de zekerheid ook het bovenstaande nagekeken, en dat is het zeker niet.edraket schreef: Zou me niets verbazen als het bij een nokkenas keerring vandaan komt, die willen wel eens lekken.
Het zit gecentreerd rondom de PCV unit. Echter vind ik dit wel apart, omdat deze voor de carterontluchting is. Gezien de "ontluchting" dus geen olie. Om dit nader te onderzoeken, zou de inlaat gedemonteerd moeten worden. Dat is een klus; maar wil geen onnodig werk, onnodig loshalen en pakkingen vervangen.
Kan hier dan toch nog wel olie lekken?
Een 2e oorzaak van lekkage was het rubber van de peilstokbuis. Die heb ik vervangen en daar lekt die niet meer.
Verder heb ik dmv notas bij de auto contact op kunnen nemen met de vorige eigenaar. Die heeft er alleen maar in gereden. Vond de afweging elke 2000 km een liter olie bij te vullen (dat was ook wel te zien op de beschermplaat onder de auto) bevredigend, ipv de lekkage op te lossen (Een druk bezette man met eigen bedrijf)
Niets ten nadele van deze vorige eigenaar hoor, maar olie lekkage is voor mij misschien nog wel irritanter dan een krasje of deukje!
Graag je reactie!
- edraket
- 7th Gear member
Zou even checken of de auto geen druk op bouwt in het carter. Anders kan ik niet verklaren waarom de auto olie zou lekken bij de pcv vandaan. Neem aan dat je bedoelt onder het inlaatspruitstuk.
Ik zou alles goed schoon maken en dan rijden om te zien waar de lekkage precies begint. Zeker in de motorruimte is het soms moeilijk vast te stellen waar de lekkage vandaan komt. Je eerste gedachte is dat de lekkage naar achteren geblazen moet worden, maar het omgekeerde is juist vaak het geval in de motorruimte.
Ik zou alles goed schoon maken en dan rijden om te zien waar de lekkage precies begint. Zeker in de motorruimte is het soms moeilijk vast te stellen waar de lekkage vandaan komt. Je eerste gedachte is dat de lekkage naar achteren geblazen moet worden, maar het omgekeerde is juist vaak het geval in de motorruimte.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
Nou, ik dacht: Het is donker, pak een zaklamp om met gefixeerd ledlicht te gaan kijken waar het vandaan kan komen.
Het volgende gevonden:
De klopsensor: Die zit pal naast, schuin onder het PCV huis! Aangezien ik alles schoon had gespoten met remmenreiniger, kon ik mooi zien dat daaronder de lekkage vandaan kwam. Ik hoop nu de oorzaak gevonden te hebben. Nu de klus nog!
Onderstaand een geleende foto. Bij mij zijn de bovenste slangen mooi schoon en droog. Het gaat om het ronde kunststof blokje met die bout erdoor heen. Vervolgens zit er een kabel aan.
Iemand hier ervaring mee?
Komt dit vaker voor?
Kan dit uberhaupt?
Oorzaak simpel te verhelpen of moet deze vervangen worden?
Graag je reactie!!!!
Het volgende gevonden:
De klopsensor: Die zit pal naast, schuin onder het PCV huis! Aangezien ik alles schoon had gespoten met remmenreiniger, kon ik mooi zien dat daaronder de lekkage vandaan kwam. Ik hoop nu de oorzaak gevonden te hebben. Nu de klus nog!
Onderstaand een geleende foto. Bij mij zijn de bovenste slangen mooi schoon en droog. Het gaat om het ronde kunststof blokje met die bout erdoor heen. Vervolgens zit er een kabel aan.
Iemand hier ervaring mee?
Komt dit vaker voor?
Kan dit uberhaupt?
Oorzaak simpel te verhelpen of moet deze vervangen worden?
Graag je reactie!!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door S80-Twente-78 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Dat zwarte doosje is de olieafscheider. En ik denk zomaar dat de carterventilatie gereinigd, dan wel vervangen moet worden. Volgens mij standaard onderhoud maar dat kan de dealer je precies uitleggen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
-
- 2nd Gear member
@ Msuidgeest,
Dank je voor de reactie! Na wat verder zoekwerk vandaag op het internet leek het me enigszins onmogelijk dat een klopsensor kan lekken. Die zit OP het blok gebout, en niet erin.
Ik denk inderdaad maar via Estateservice.nl een complete set op te halen. Er staat bij, dat het niet origineel is. Kan dat kwaad? Lijkt me dat estateservices.nl wel verstand van zaken heeft.... ?
Veel vragen...... op dit moment een rookie... in de weg en kwaliteit van vervangingsdelen voor Volvo en de techniek van de S80. Van het weekend maar eens alles losmaken, inspecteren en eventueel een noodreparatie tot de nieuwe onderdelen er zijn.
groeten
martijn
Dank je voor de reactie! Na wat verder zoekwerk vandaag op het internet leek het me enigszins onmogelijk dat een klopsensor kan lekken. Die zit OP het blok gebout, en niet erin.
Ik denk inderdaad maar via Estateservice.nl een complete set op te halen. Er staat bij, dat het niet origineel is. Kan dat kwaad? Lijkt me dat estateservices.nl wel verstand van zaken heeft.... ?
Veel vragen...... op dit moment een rookie... in de weg en kwaliteit van vervangingsdelen voor Volvo en de techniek van de S80. Van het weekend maar eens alles losmaken, inspecteren en eventueel een noodreparatie tot de nieuwe onderdelen er zijn.
groeten
martijn
-
- 2nd Gear member
Probleem is opgelost !!!!
Het kon niet anders zijn dat de lekkage bij deze PCV unit weg kwam. Afgelopen zaterdag hiermee aan de slag gegaan! Heb niet het inlaatspruitstuk verwijderd maar alleen het gasklephuis en oliepeilstok huis.
Onderstaand een aantal fotos. Hoe het eraan toe was...
Toelichting:
Foto 1:
3 luik afbeelding van de middelste karter aansluiting. Ervoor - Erna - Residu
Foto 2:
Slang die van middelste karter aansluiting op de zij aansluiting van de PCV unit komt. De getoonde ingan van de slang komt op PCV. Ander zijde ook goed versmeerd.
Foto 3:
Karter aansluiting tbv PCV unit. Bovenste opening nog met de keerring (voornaamste lekkage oorzaak) die vervormd en uitgehard was. Onderste opening zit volledig verstopt
Foto 4:
CLose uo onderste karteraansluiting die volledig verstopt zat. Residu een veelvoud van foto 1
Foto 5:
PCV unit. Onderste opening ook volledig verstopt. Ook de aanwezigheid van de slangklemmen op dit korte rubberen buisje wekt de indruk dat men getracht heeft de lekkage op te lossen.
Foto 6:
Bovenste aansluiting van PCV unit, die afbrak bij het demonteren van de slang en slangklem. Op deze aansluiting komt het Tstuk met de vertakking naar oa de inlaat.
Ook al voor zeker 70% verstopt! Als je goed kijkt, zie je de scheiding van kunststof en aanslag.
Al met al ben ik er toch een hele middag mee bezig geweest. Dit ook om alles goed schoon te maken. Na de eerste testrit geeft de auto een duidelijk zichtbaar beter rijgedrag en acceleratie. Tegelijk ook maar het gasklephuis vervangen. Die vertrouwde ik ook niet helemaal meer.
Dit is nu opgelost!!! en ben blij!
Totale kosten:
- PCV unit
- Rubberen pijpje
- Rubberen verbindingsbuisje
- Afdichtring
- Pakking gasklephuis
€ 75 euro bij de Volvodealer
Het kon niet anders zijn dat de lekkage bij deze PCV unit weg kwam. Afgelopen zaterdag hiermee aan de slag gegaan! Heb niet het inlaatspruitstuk verwijderd maar alleen het gasklephuis en oliepeilstok huis.
Onderstaand een aantal fotos. Hoe het eraan toe was...

Toelichting:
Foto 1:
3 luik afbeelding van de middelste karter aansluiting. Ervoor - Erna - Residu
Foto 2:
Slang die van middelste karter aansluiting op de zij aansluiting van de PCV unit komt. De getoonde ingan van de slang komt op PCV. Ander zijde ook goed versmeerd.
Foto 3:
Karter aansluiting tbv PCV unit. Bovenste opening nog met de keerring (voornaamste lekkage oorzaak) die vervormd en uitgehard was. Onderste opening zit volledig verstopt
Foto 4:
CLose uo onderste karteraansluiting die volledig verstopt zat. Residu een veelvoud van foto 1
Foto 5:
PCV unit. Onderste opening ook volledig verstopt. Ook de aanwezigheid van de slangklemmen op dit korte rubberen buisje wekt de indruk dat men getracht heeft de lekkage op te lossen.
Foto 6:
Bovenste aansluiting van PCV unit, die afbrak bij het demonteren van de slang en slangklem. Op deze aansluiting komt het Tstuk met de vertakking naar oa de inlaat.
Ook al voor zeker 70% verstopt! Als je goed kijkt, zie je de scheiding van kunststof en aanslag.
Al met al ben ik er toch een hele middag mee bezig geweest. Dit ook om alles goed schoon te maken. Na de eerste testrit geeft de auto een duidelijk zichtbaar beter rijgedrag en acceleratie. Tegelijk ook maar het gasklephuis vervangen. Die vertrouwde ik ook niet helemaal meer.
Dit is nu opgelost!!! en ben blij!

Totale kosten:
- PCV unit
- Rubberen pijpje
- Rubberen verbindingsbuisje
- Afdichtring
- Pakking gasklephuis
€ 75 euro bij de Volvodealer
Laatst gewijzigd door S80-Twente-78 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Heb ik zelf ook eens gedaan bij een 960 met 2,5 liter-motor. En ook toen heb ik een nieuwe ring geplaatst omdat deze niet meer goed was. Zie foto. Die appel staat erbij om de verhouding te laten zien qua afmeting.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- edraket
- 7th Gear member
Zo, die zit goed dicht. Knap dat je het hebt geklaard zonder inlaatspruitstuk te verwijderen, je kunt er nauwelijks bij.
Fijn dat het is opgelost.
Fijn dat het is opgelost.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
Bedankt iedereen voor de reactie!!!
Dat is het zeker! Ook omdat ik met een precisie schroevendraaier en een stofzuiger beetje voor beetje eruit gehaald heb. Ik heb het een en ander vergeleken tussen een 5 en 6 cilinder. Het spruitstuk bij een 6 cilinder lijk veel hoger te zitten en kon, bij demontage van het gasklephuis, er best goed bij!
Echter is het linker boutje van het PCV een kriem om erin te krijgen. Die zit half achter de bracket van de dynamo, airco ed. Dan is de ruimte tussen deze bracket en het PCV filter ook minimaal Deze bracket zit verticaal gemonteerd op het blok. Bij demonteren van het de oude PCV heb ik dit montagepunt afgebroken .. niet zo moeilijk doen....
Wat heb ik dan gedaan?
Het boutje kon zonder veel moeite erin en eruit gehaald worden met een magneet stifje. Dussss....
met slijptol een kruisje erin gemaakt. Met een platte schroevendraaier kon ik precies tussen de bracket en het PCV door om het eerste begin erin te kunnen draaien totdat die geen grip meer had (kabelaansluiting op de dynamo ging wat in de weg zitten... )
Toen de kabelboom, van de dynamo die horizontaal over het voorzijde, onderkant van je blok loopt losgedraaid. Er zitten 2 boutjes; 1 met oog voor massa, de andere met een klem.
Toen ik er wat beter bij kon, met een verdiepte ringsleutel vanuit de onderzijde PCV unit, het boutje aan kunnen draaien. Dit omdat de ruimte tussen de bout en verticale bracket net genoeg was om de sleutel ertussen te zetten. Laatste stukje moest een diagonale steek gebeuren.
Een gepriegel tot en met!.... door de ongewone houding met sleutelen, 2 dagen spierpijn gehad....
Dat is het zeker! Ook omdat ik met een precisie schroevendraaier en een stofzuiger beetje voor beetje eruit gehaald heb. Ik heb het een en ander vergeleken tussen een 5 en 6 cilinder. Het spruitstuk bij een 6 cilinder lijk veel hoger te zitten en kon, bij demontage van het gasklephuis, er best goed bij!
Echter is het linker boutje van het PCV een kriem om erin te krijgen. Die zit half achter de bracket van de dynamo, airco ed. Dan is de ruimte tussen deze bracket en het PCV filter ook minimaal Deze bracket zit verticaal gemonteerd op het blok. Bij demonteren van het de oude PCV heb ik dit montagepunt afgebroken .. niet zo moeilijk doen....

Wat heb ik dan gedaan?
Het boutje kon zonder veel moeite erin en eruit gehaald worden met een magneet stifje. Dussss....
met slijptol een kruisje erin gemaakt. Met een platte schroevendraaier kon ik precies tussen de bracket en het PCV door om het eerste begin erin te kunnen draaien totdat die geen grip meer had (kabelaansluiting op de dynamo ging wat in de weg zitten... )
Toen de kabelboom, van de dynamo die horizontaal over het voorzijde, onderkant van je blok loopt losgedraaid. Er zitten 2 boutjes; 1 met oog voor massa, de andere met een klem.
Toen ik er wat beter bij kon, met een verdiepte ringsleutel vanuit de onderzijde PCV unit, het boutje aan kunnen draaien. Dit omdat de ruimte tussen de bout en verticale bracket net genoeg was om de sleutel ertussen te zetten. Laatste stukje moest een diagonale steek gebeuren.
Een gepriegel tot en met!.... door de ongewone houding met sleutelen, 2 dagen spierpijn gehad....

Laatst gewijzigd door S80-Twente-78 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.