Benzine vs Diesel

bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

De afgelopen 8 jaar met heel veel plezier gereden in onze Rica (198pk) 2.4D uit 2003, nu 305.000km.
We rijden wat minder km's, nu rond de 18.000km p/j en een benzine versie lonkt ook wel, zeker gezien de
vrij vele kortere afstanden <20km en de regeneratie problemen bij de diesels van na 2007.
Hoe doen de 2 ltr (Ford) benzine-motoren en bakken het qua levensduur, onderhoud en/of probleempjes?
Is een 2,5 ook een betrouwbaar blok? Kom hoofdzakelijk diesel topics tegen, wie kan of wil meer vertellen
over de benzine versies (manueel geschakeld uiteraard)
Onze Pipi kan nog jaren mee natuurlijk (perfect onderhouden), maar soms is snuffelen wel leuk.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
_XC70_

Diesel is lager verbruik, benzine hoger verbruik. Diesel gaat langer mee maar hogere wegenbelasting heb ik me laten vertellen. Diesel is daarentegen goedkoper aan de pomp heb ik mij laten vertellen. Diesel maakt weer lawaai zegt men. Omslagpunt hangt af van km per jaar zeggen ze. Niet zoveel denken...gewoon omslagpunt en dan ja of nee in combinatie budget. Wist je toch? Wat een leuke naam 'Bart' voor een vrouw...
berke
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 30.08.2014 - 19:05

Wij hebben, inmiddels al weer 3 jaar, een V70 2.0 (ford motor). Ik was in het begin een beetje huiverig, maar 80.000km verder, geen enkel motor of v-bak probleem gehad. Verbruik is verbazend laag, met gemak 1:13 stad/snelweg, als je echt best doet is 1:14/15 haalbaar.

Ik ververs om de 10.000km de olie, ook omdat we met een caravan rijden. Zelfs dit gaat echt goed, auto mag 1500kg onze caravan mag dit ook wegen. Je bent als eerste boven, maar het is ook geen wedstrijd.

Het is absoluut niet de snelste of sterkste motor, maar doet precies wat van je een ongeblazen 2.0 motor mag verwachten.

Succes met je keuze
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Bart, ik heb een excel rekensheet gemaakt om dit te berekenen. Als je de te betalen wegenbelasting van de door jou gewenste diesel en benzine opgeeft en de te verwachten verbruiken kan ik je zo een kostentrend opgeven met de huidige brandstofprijzen. Als je de prijzen van jouw vaste pomp opgeeft wordt het nog preciezer!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20585
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het probleem met dat soort sheets is echter dat die geen rekening houden met de korte stukjes bij een diesel die fnuikend zijn voor de inwendige vervuiling. En daardoor zwaar kostenverhogend werken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Die afweging kan je maken nadat duidelijk is wat het kost of scheelt. 1000 euro per jaar besparing kan best een reparatie af van dit systeem. Dat zijn dan weer de afwegingen.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20585
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Daar heb je een punt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

_XC70_ Een foto van mezelf wilde ik jullie niet aandoen, mijn vrouw heeft een man en die bidt niet voor bruine bonen...nu serieus.
V480-S60 Het zijn idd die vrij vele kortere ritten (woon-werk 15km enkele reis), die me lichte zorgen baren.
De huidige heeft geen roetfilter, dus geen regeneratie, een diesel opvolger zal dat wel hebben.
Thijs...Het verbruik nu ligt rond de 1:15-16, een benzine zal, als ik zo hier en daar lees, rond de 1:12 zijn.
Brandstof kosten liggen zo'n 60-70 Euro p/m hoger bij benzine, maar belasting 70 euro p/m minder, dat blijft lood om oud ijzer.
Ben nogal verwent met het dieselkoppel en de heerlijke 5 cil. loop, zelfs bij de diesel.
Een 5 cil. 2.5 kan dat een beetje goed maken, maar ken de reputatie van die motor, nog, niet.
Voor alle duidelijkheid, een eventuele opvolger zal 2e hands zijn met max 120.000km
Berke...dat valt idd erg mee, dank je.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20585
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik kan niet anders zeggen dan dat mijn 2.5T uit 2005 het nu al weer 295.000 km uithoudt en nog geen centje pijn of olieverbruik. Een fijne en krachtige motor die de 163pk D5 heeft doen vergeten. Enige nadeel: Een verbruik van 1:8,5 tegen 1:16,5. Maar dat was ingecalculeerd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Lease maatschappijen en bedrijven houden ca. 30.000 a 35.000 km/jaar aan.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

1:8,5 voor de 2.5 tegen 1:12-1:13 voor een 2.0 is wel een erg groot verschil.....pffff
Laatst gewijzigd door bartv70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Met de T4 haal ik bij normaal gebruik 7.9 per 100km (en Flitsmeister aan ter bescherming),
vakantie met skibox en hoog gemiddelde nog steeds 9.5 per 100, dus valt niet tegen.
voor de T5 met GT verwacht ik dat niet te halen, maar wel duidelijk dat de modernere motoren veel zuiniger zijn geworden.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Je zou ook het milieu aspect in je afweging kunnen meenemen.
Diesels beginnen zo langzamerhand als een echt milieuprobleem te worden gezien (deeltjes alsmede NOx-en).
Dat zal wel geen positieve invloed betekenen op het toch al onvriendelijke Nederlandse dieselbeleid.
Ook richting de restwaarde van diesels verwacht ik (daardoor) problemen.

Maar misschien zie ik dit onjuist en/of te pessimistisch!
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10507
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Bart,
Benzine ga je nooit aan wennen. Het koppel vd diesel is top.
Ik zeg de V70 aanhouden en een kleine 107 er naast zetten. Kosten technisch wellicht niet de beste optie. Wel de beste. 107 tuft 1 op 20. Belasting bijna niets.

Als je jouw auto wegdoet ga je hem enorm missen. Tussen de regels door lees je dat in jouw betoog. Iets met koppel en rustige geluidag en dat hij nog steeds goed bevalt. Je weet wat je nu hebt.....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
_XC70_

Huite schreef: Je zou ook het milieu aspect in je afweging kunnen meenemen.
Diesels beginnen zo langzamerhand als een echt milieuprobleem te worden gezien (deeltjes alsmede NOx-en).
Dat zal wel geen positieve invloed betekenen op het toch al onvriendelijke Nederlandse dieselbeleid.
Ook richting de restwaarde van diesels verwacht ik (daardoor) problemen.

Maar misschien zie ik dit onjuist en/of te pessimistisch!

Helemaal mee eens... Ik zie de Diesel snel verdwijnen, kan niet anders. Niet volgend jaar maar je kunt het op je sloffen aanvoelen. Of is het; op je sloffen aan zien komen, nou weet ik het ff niet meer.
Anyway +1 Huite. In Frankrijk zitten ze er ook bovenop al http://www.nvlr.eu/index.php/nederlands ... vanaf-2016

Ps Bart... Ik blijf maar kijken naar die profielfoto's eeeuuhhh foto van je maar hoe gezellig ook is er voor MY04 niet dit forum; http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=20 of snap ik het weer eens niet dat forumgedoe. Wel gezellie hoor.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13556
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ben wel nieuwsgierig wat benzinevrachtwagens milieutechnisch gaan betekenen…
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Die gaan op LNG (afstanden) of elektrisch rijden.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13556
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Huite schreef: Die gaan op LNG (afstanden) of elektrisch rijden.
PVDA lid?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13556
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

NL loopt ook bepaald niet voorop met de aanleg van een LNG infrastructuur, daar moeten echt nog wel stappen gezet gaan worden
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

OGA244 schreef: PVDA lid?
Nee, lid van het Volvo-forum... 8-)
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”