Een paar maanden geleden merkte ik dat de afdekplaat voor de trekhaak ineens was verdwenen. Ik gaf de schuld aan de buurtbewoners en bestelde een nieuwe. Ik verwachtte een duur grapje, maar 29 euro kon ik niet echt duur vinden. Dus die gemonteerd en alles was weer pais en vree. Maar ik had afgelopen weekend de trekhaak weer nodig, dus het kapje er af, trekhaak erop. Nadien weer het kapje erop willen doen, maar het bleef niet lekker zitten. Het leek niet vast te klikken en ik kon het klepje er met een beetje kracht gewoon vanaf trekken. Was het dus toch geen buurtbewoner die mijn eerste kapje gejat had, maar ik ben die gewoon verloren onderweg.
Bij de dealer nagevraagd en het blijkt dat het kapje wel eens wil verstellen. Het is nl. een onderdeel uit 2 delen. Bij montage moet je 1 deel in de trekhaakopening drukken en het uiteindelijke kapje daar weer in klikken en zo ver aandrukken totdat deze vlak zit met de bumper. Dmv weerhaakjes blijven de delen nu in de juiste positie aan elkaar zitten. Maar als je een keertje deze kap met een beetje geweld monteert, dan verschuift dit naar binnen, tot het punt dat het klepje niet meer vastklikt.
Dus mocht je het klepje missen, dan is het waarschijnlijk geen vandaliserende buurt jongere die dit op zijn/haar geweten heeft. Ik ga proberen de 2 delen weer te scheiden en dan te monteren met wat lijm er tussen. Dan is de instelling die je de eerste keer maakt permanent en kan het niet meer verschuiven.
Afdekplaat afneembare trekhaak R-Design
- zonoskar
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
- Elvis
- 2nd Gear member
Hallo zonoskar,
Ik heb precies hetzelfde gehad.
Afgelopen november mijn V40 als occasion gekocht. Voor aflevering een afneembare trekhaak laten monteren.
Helaas stond bij ophalen van de auto een week later het kapje nog in back-order.
De garage zou de kap opsturen zodra deze binnen was.
Toen ik de kap een week later per post binnenkreeg wilde ik deze gelijk monteren. Het was ondertussen eind november en al vroeg donker.
Dus in het pikkedonker met een zaklamp geprobeerd alles netjes te plaatsen.
Daarbij te hard gedrukt op de kap om alle speling tussen de kap en de bumper weg te krijgen.
De volgende dag richting werk gereden en bij aankomst (25 km snelweg) geen kap meer te bekennen....
Het monteren van de vervangende kap heb ik maar met iets meer beleid gedaan. En deze zit nu nog steeds.
Ik betwijfel trouwens of je de 2 delen (ongeschonden) nog uit elkaar weet te krijgen.... Ik heb het ook geprobeerd maar het kunststof is te hard om mee te geven en de weerhaakjes kregen niet genoeg ruimte om over de huls terug te kunnen schuiven.
Ik heb precies hetzelfde gehad.
Afgelopen november mijn V40 als occasion gekocht. Voor aflevering een afneembare trekhaak laten monteren.
Helaas stond bij ophalen van de auto een week later het kapje nog in back-order.
De garage zou de kap opsturen zodra deze binnen was.
Toen ik de kap een week later per post binnenkreeg wilde ik deze gelijk monteren. Het was ondertussen eind november en al vroeg donker.
Dus in het pikkedonker met een zaklamp geprobeerd alles netjes te plaatsen.
Daarbij te hard gedrukt op de kap om alle speling tussen de kap en de bumper weg te krijgen.
De volgende dag richting werk gereden en bij aankomst (25 km snelweg) geen kap meer te bekennen....

Het monteren van de vervangende kap heb ik maar met iets meer beleid gedaan. En deze zit nu nog steeds.
Ik betwijfel trouwens of je de 2 delen (ongeschonden) nog uit elkaar weet te krijgen.... Ik heb het ook geprobeerd maar het kunststof is te hard om mee te geven en de weerhaakjes kregen niet genoeg ruimte om over de huls terug te kunnen schuiven.
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)