Wie is er nu eigenaar?

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Ben
Executive Member
Contacteer:

Uit Brabants Dagblad

Strijd over eigendom van Volvo
door Freek Janssen

Zaterdag 12 augustus 2006 - Boxtel.
Het zal je maar gebeuren: je koopt een Volvo XC70 Cross Country bij de garage waar je ook je vorige drie auto’s kocht, en even later eist een ander autobedrijf je nieuwe aanwinst terug. Wat blijkt? Je garage, die pas failliet is, had hem nog niet afbetaald.

Het overkwam Ben Dekker uit het Gelderse Huissen. Gisteren stond hij voor de rechtbank in Den Bosch tegenover autobedrijf Van den Brandt uit Boxtel.
Dekker had zijn oog laten vallen op dit type Volvo en ging naar zijn vertrouwde garage, autocentrum Boekhorst in Oosterbeek. Die had geen Cross Country in de showroom staan, maar wilde wel voor de vaste klant op zoek gaan naar een exemplaar. Via internet kwam hij uit bij Van den Brandt in Boxtel.

Proefritje

Zoals wel vaker gebeurt tussen autohandelaren, haalde een medewerker van Boekhorst de auto op, zodat de klant een proef- ritje kon maken. Dekker was enthousiast en besloot binnen een paar dagen de auto te kopen. Toen hij het geld - ruim 30.000 euro - had overgemaakt, en zijn auto kwam ophalen, kreeg hij van de verkoper te horen dat die nog geen kans had gehad de auto over te schrijven op zijn naam. Dat was Dekker al eens eerder overkomen bij de garage, dus hij koos ervoor om de auto toch mee te nemen. Met alleen maar een fotokopie van het kentekenbewijs en de reservesleutel.
Korte tijd later bleek Boekhorst failliet te zijn en van nogal wat malversaties beschuldigd te zijn. Meer dan vijftig klanten zijn gedupeerd en zo’n 125 auto’s worden vermist. Het Boxtelse autobedrijf heeft dan ook geen cent ontvangen van Boekhorst en weigert de autopapieren af te staan. Sterker nog: Van den Brandt wil de Volvo Cross Country terug.
Volgens de Boxtelse dealer is het erg jammer, maar ook eigen schuld: Dekker had beter onderzoek moeten doen toen hij de auto kocht. Het is de eigen verantwoordelijkheid van een koper er zeker van te zijn dat de papieren in orde zijn. Dekker beroept zich op zijn beurt op de zogeheten derdenbescherming: hij had alle reden zijn garage te vertrouwen.

Stagiaire

De vraag waar de rechter zich nu over buigt, is of Boekhorst eigenaar is geworden toen de Volvo werd meegenomen. Een foutje van een stagiaire van Van den Brandt maakt de zaak nog ingewikkelder. Toen de Volvo werd opgehaald, drukte de stagiaire op de computer per ongeluk op het knopje ’factuur’ in plaats van ’offerte’.
Uitspraak over twee weken.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Michael Oud
5th Gear member

Ben jij Ben Boekhorst, of is het stom toeval?

Altijd lastige situaties dit, waar je, volgens mij, weinig aan kunt doen.
Volvo 940 SE
Ben
Executive Member
Contacteer:

Cojones schreef:Ben jij Ben Boekhorst, of is het stom toeval?

Altijd lastige situaties dit, waar je, volgens mij, weinig aan kunt doen.
Volgens mij gaat het verhaal over Ben Dekker.
En dat ben ik ook niet.
Immers ... VOLVO4LIFE
Michael Oud
5th Gear member

ha, je hebt gelijk ;)

"De vraag waar de rechter zich nu over buigt, is of Boekhorst eigenaar is geworden toen de Volvo werd meegenomen"

Deed de verwarring veroorzaken.
Volvo 940 SE
Richard
7th Gear member
Contacteer:

Tsjonge, het zou je maar gebeuren zeg. Dan baal je behoorlijk
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je wordt pas eigenaar als je het formele eigendomsbewijs (overschrijvingsbewijs) hebt, je zou anders
bij het simpelweg lenen van een auto ook al kunnen claimen dat je eigenaar geworden bent.
Een overschrijvingsbewijs heeft die functie ook volgens mij.
menjo
7th Gear member

Een stevige betaling van ongeveer de waarde van de auto die duidelijk gelinkt kan worden met die auto samen met een mondelinge overeenkomst met de eigenaar lijkt me ook wel voldoende, normaal gesproken. Als ik een fiets koop of een tv is dat ook voldoende. Het gaat er hier denk ik om dat hij officieel nog op naam staat van een heel ander autobedrijf, dat niet failliet is en er nooit geld voor heeft gehad. Het geld is in principe gewoon op de verkeerde plek terecht gekomen.

Volgens mij gewoon niet echt handig van de koper, als je weet dat je de auto koopt bij een bedrijf terwijl de auto op naam staat van een heel ander bedrijf. Dan vraag je er gewoon om, zeker als de auto nog niet op jouw naam staat of wordt gezet als je hem op komt halen.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Hoe is dat bij jullie BS?
- Boter bij de vis
- Betalen voor afleveren
- Betalen op factuur
Immers ... VOLVO4LIFE
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ben schreef:Hoe is dat bij jullie BS?
- Boter bij de vis
- Betalen voor afleveren
- Betalen op factuur
In het handelsverkeer gaat dat wel wat anders, maar als ik het eigendom heb middels het overschrijvingsbewijs en iemand gaat een nieuw kenteken aanvragen omdat hij meent de eigenaar te zijn moet hij valsheid in geschrifte plegen, dat kan (gaat) een vervelend lange vakantie worden voor hem, slecht voor zijn zaken ook.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

menjo schreef:Een stevige betaling van ongeveer de waarde van de auto die duidelijk gelinkt kan worden met die auto samen met een mondelinge overeenkomst met de eigenaar lijkt me ook wel voldoende, normaal gesproken. Als ik een fiets koop of een tv is dat ook voldoende. Het gaat er hier denk ik om dat hij officieel nog op naam staat van een heel ander autobedrijf, dat niet failliet is en er nooit geld voor heeft gehad. Het geld is in principe gewoon op de verkeerde plek terecht gekomen.

Volgens mij gewoon niet echt handig van de koper, als je weet dat je de auto koopt bij een bedrijf terwijl de auto op naam staat van een heel ander bedrijf. Dan vraag je er gewoon om, zeker als de auto nog niet op jouw naam staat of wordt gezet als je hem op komt halen.
Degene die nu rijdt heeft geen feitelijk eigendom maar is wel te goeder trouw, wel een lastige zaak.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Vooral omdat hij een factuur heeft.
Immers ... VOLVO4LIFE
menjo
7th Gear member

Ik lees trouwens dat een kentekenbewijs tegenwoordig geen officieel eigendomsbewijs meer is.
Beide bedrijven zijn in gebreke gebleven. De ene geeft de andere de papieren niet, de andere geeft de ene het geld niet. De koper is gewoon eigenaar want hij heeft voor de auto betaald aan het failliete bedrijf, dat weer gewoon eigenaar was omdat ze een factuur hebben.
Het enige wat tegen de koper spreekt is dat hij gewoon met de auto is gaan rijden zonder de papieren op zijn naam te hebben.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ben schreef:Vooral omdat hij een factuur heeft.
Dat is te zeggen, ik leen jouw auto en verkoop hem aan menjo, ik schrijf een factuur uit op jouw auto (die dus niet van mij is) vrijwaar hem als foute handelaar zonder feitelijk kentekenbewijs (dat is strafbaar als valsheid in geschrifte) vraag een nieuw kenteken op mijn naam aan (ook strafbaar als valsheid in geschrifte) en menjo zegt dan tegen jou: maar ik heb een auto en heb hem betaald.....

Ik kan niet verkopen wat niet van mij is dat is nameljk ook strafbaar, heb in dit stukje 3 strafbare feiten genoemd...
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

menjo schreef:Ik lees trouwens dat een kentekenbewijs tegenwoordig geen officieel eigendomsbewijs meer is..
Voor zover ik weet is dat onjuist
menjo schreef:Beide bedrijven zijn in gebreke gebleven. De ene geeft de andere de papieren niet, de andere geeft de ene het geld niet. De koper is gewoon eigenaar want hij heeft voor de auto betaald aan het failliete bedrijf, dat weer gewoon eigenaar was omdat ze een factuur hebben.
Het enige wat tegen de koper spreekt is dat hij gewoon met de auto is gaan rijden zonder de papieren op zijn naam te hebben.
Die factuur is idd een heikel punt maar kan mogelijk als "kennelijk fout" worden aangemerkt.
Iets wat niet op jouw naam staat is nog niet van jou, daarvoor moet het namelijk wel op jouw naam staan, die betaling zegt niet alles, het eigendom is niet overgegaan, maar al met al een buitengewoon onverkwikkelijke oplichtingszaak waarbij zowel de dealer als de koper te goeder trouw zijn..
Ber
3rd Gear member

De "rijder" heeft tengoedertrouw gehandeld,
en kan aantonen dat hij heeft betaald.

Dus ik denk dat de "rijder" of de auto zou moeten krijgen (en ook op naam) of zijn geld terug.

Maar slim is het natuurlijk niet om een auto mee te nemen die nog niet is overgeschreven op jou naam, daar zou ik niet mee accoord gegaan zijn.

ik ben erg benieuwd!
Ber
V70 Classic 2.5 TDI 1999 Exclusive Line ";Dessert wind pearl";

http://i21.photobucket.com/albums/b276/ ... age001.jpg
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

als de garage uit Boxtel zijn verkoopvoorwaarden goed heeft gehanteerd, waar in zal staan dat de koper pas eigenaar is als de auto is betaald, dan is die garage nog steeds eigenaar; zo zijn er ook al heel wat auto's naar de importeur teruggegaan na faillissement van de dealer, betaald of niet door de uiteindelijke gebruiker
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

De partij die het geld heeft is weg en de partij die het eigendom heeft heeft met de koper feitelijk niets te maken...

De berijder lijkt te hebben betaald om er in te mogen rijden, dat is iets anders als betaald voor het eigendom, een lastig juridisch verhaal waarbij die factuur het dubbel lastig maakt
Volvo for life
Summum
6th Gear member

Goed, een poging om helderheid te verschaffen.

De verkopende partij (Boekhorst) was niet bevoegd om de auto te verkopen, omdat zij zelf geen eigenaar was, maar heeft dat toch gedaan. Dekker heeft de auto gekocht en betaald aan Boekhorst. Daarmee is hij eigenaar geworden. Dat het kenteken nog niet op zijn naam staat doet daar niets aan af. Een kentekenbewijs is geen eigendomsbewijs, hooguit een aanwijzing. De koop (ik neem aan dat Dekker ook een factuur heeft gehad van Boekhorst) en de betaling bewijzen de eigendom van Dekker wel degelijk.

Bij verkoop door een onbevoegde verkoper is de koper op grond van artikel 3:86 Burgerlijk Wetboek beschermd (derdenbescherming), tenzij hij niet te goeder trouw was. Nu Dekker de auto van een erkend garagebedrijf heeft gekocht (en niet van bijv. een particulier), mocht hij er op vertrouwen dat Boekhorst bevoegd was. Dekker zou de oorspronkelijke eigenaar (of dat de eerste garage Van den Brandt is of een particulier van wie de auto kwam maakt niet uit) zelfs tot afgifte van het kentekenbewijs kunnen dwingen.

De eerste garage Van den Brandt waar de auto vandaan kwam zou deze slechts bij Dekker kunnen terugvorderen als de auto van haar gestolen was en indien Dekker niet te goeder trouw was. Dit gaat beide niet op. De auto is door Boekhorst niet gestolen, maar hooguit verduisterd. Dekker heeft de auto van een garage gekocht (en tegen een reële prijs) en is dus te goeder trouw.
De vraag of garage Van den Brandt aan garage Boekhorst een factuur heeft verstrekt of slechts een offerte is dus niet relevant: Dekker wordt beschermd ook indien Boekhorst geen eigenaar is geworden.

Conclusie: De oorspronkelijke garage moet haar schade maar bij Boekhorst gaan halen. Dat zal echter niet lukken door het faillissement van Boekhorst. In dit geval pech dus voor de garage, het is een kwestie dat de wetgever in dit soort situaties meer belang hecht aan bescherming van de consument.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
V480-S60
Geartronic member

bart simpson schreef:
menjo schreef:Ik lees trouwens dat een kentekenbewijs tegenwoordig geen officieel eigendomsbewijs meer is..
Voor zover ik weet is dat onjuist
Wat Menjo schrijft is wel juist. Op mijn deel 2 staat uitdrukkelijk vermeld dat het geen eigendomsbewijs is.
Vroeger was deel 2 samen met kopie deel 3 (nu overschrijvingsbewijs) wel het eigendomsbewijs.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Even een stukje tekst van de RDW site:

t.a.v. een voertuig kopen

Als u een voertuig koopt, moet het kentekenbewijs op uw naam worden gezet. Let u er dus op dat zowel het complete kentekenbewijs als de GAIK-kentekenplaten aanwezig zijn.

Als dat niet zo is, moet u ervoor zorgen dat de eigenaar of houder (de verkoper) van het voertuig voordat de overdracht plaatsvindt alsnog zorgt voor de juiste kentekendocumenten en/of -platen.

Overschrijven op postkantoor
U kunt het kentekenbewijs op verschillende manieren laten overschrijven. U kunt hiervoor bijvoorbeeld terecht op de grotere postkantoren. Voor het overschrijven van een kentekenbewijs moet u minstens 18 jaar zijn en in Nederland wonen.

Overschrijven bij erkend bedrijf
Als u een voertuig koopt bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid Tenaamstellen Voertuigbranche (TV), dan kan het kentekenbewijs daar direct op uw naam worden gezet.

Benodigde documenten voor overschrijving
Om een kentekenbewijs op uw naam te laten zetten hebt u nodig:

Een geldig legitimatiebewijs
Het Tenaamstellingsbewijs
Het Overschrijvingsbewijs

Uw voertuig verkopen:

Als u uw voertuig verkoopt, moet u er voor zorgen dat het voertuig op naam van de koper wordt gezet. Gebeurt dat niet, dan blijft u aansprakelijk voor de voertuiggebonden verplichtingen (motorrijtuigenbelasting, verzekering en APK) en eventuele bekeuringen. U moet er voor zorgen dat u bij verkoop een officieel vrijwaringsbewijs krijgt.
Verkoop aan handelaar
Verkoopt u uw voertuig aan een door de RDW erkend autobedrijf dat bevoegd is om vrijwaringsbewijzen uit te schrijven, dan ontvangt u van dat bedrijf het vrijwaringsbewijs. Een erkend bedrijf herkent u aan het RDW-erkenningsschild. Voor de overschrijving heeft het bedrijf uw volledige kentekenbewijs nodig: Voertuigbewijs, Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs

Kentekenbewijs kwijt

Bent u uw kentekenbewijs geheel of gedeeltelijk kwijt, dan moet u bij de RDW een vervangend kentekenbewijs aanvragen. Alleen de eigenaar die bij de RDW geregistreerd staat, kan dit doen. Als de eigenaar is overleden, wordt hierop een uitzondering gemaakt.

Over andere uitzonderingssituaties kunt u contact opnemen met de Klantenservice van de RDW.

Heb ook nog even een deel 2 (het overschrijvingsbewijs) geraadpleegt, daar staat niets anders op dan: niet bij het voertuig te voeren, bewaar dit thuis op een veilige plaats.
Zolang ik nergens andere informatie kan vinden als er nu beschikbaar is lijkt het overschrijvingsbewijs toch echt het feitelijke "eigendomsbewijs"
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”