Schuifdak gaat niet meer open

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
ElanBroeders
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 12.03.2015 - 18:39
Locatie: Wamel

hallo allemaal,

ik rij een Volvo V50 2.4i Summum uit 2004. Tot voor kort deed het schuifdak het prima. Ik had iets last van lekkage en kreeg het advies van een Volvo-specialist om de rubbers van het dakraam met vaseline (zuurvrij) in te smeren. De gootjes en dergelijke zijn trouwens schoongemaakt en doorgeblazen. Lekken doet het niet meer. Maar de vaseline zorgde voor meer weerstand bij het openen. Tot ik op een gegeven ogenblik "knak" hoorde en het schuifdak niet meer voor of achteruit ging. De motor doet het prima, maar het lijkt of de motor niet meer verbonden zit met het schuifsysteem. Hoe kom ik daar bij en kan ik het dak handmatig (dus niet aan de inbus van de motor) ook bedienen om te zien wat er mis is? En hoe kan ik het repareren? Toch wel fijn als de lente eraan komt! 8-)

Groet en dank!
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
ElanBroeders
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 12.03.2015 - 18:39
Locatie: Wamel

Niemand die me vooruit kan helpen?
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Het lijkt erop dat er een soort beveiliging is ingeschakeld, geen ervaring mee verder. Kan de Volvo specialist die je de vaseline adviseerde je niet uit de brand helpen?
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29852
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Inderdaad terug naar de Volvo specialist voor de oplossing van het probleem met het schuifdak.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Denk van het wormwieltje afgeschoten. (zit voor het dak, boven/voor je daklicht module).
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
ElanBroeders
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 12.03.2015 - 18:39
Locatie: Wamel

Dank je wel, is dat eenvoudig te zien/repareren?
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Als de wartel los zit of het wieltje is er af geschoten (gezien hetgeen wat je beschrijft) dan is dat zo te doen.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
ElanBroeders
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 12.03.2015 - 18:39
Locatie: Wamel

Hallo VolvoTech,

Ik heb zojuist even gekeken en de boel daar losgehaald. de verlichtingsconsole los en de motor proberen los te maken. Echter deze zit achter de bekleding met nog een schroef vast dus kan deze er niet zomaar uit halen. En het lijkt erop dat het wieltje in de plastic behuizing van de motor zit? Ik zie elders geen andere bewegende delen. Hoe zit dit precies?

Alvast bedankt!
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

In het geribbelde kastje zou het moeten zitten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
ElanBroeders
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 12.03.2015 - 18:39
Locatie: Wamel

dank je wel! Ik heb wel een klein stukje uit het kunststof frame moeten snijden om bij de meest rechtse bout te komen. Maar dan hoefde ik in ieder geval de hele hemel niet te verwijderen. Je ziet er niks van dus dat is mooi meegenomen...

Direct bij het verwijderen van de motorunit kwam het probleem naar beneden vallen. Een gebroken tandwieltje. Hieronder enkele foto's.

Nu heb ik volgens mij twee problemen:
1. Moet ik nu aan een nieuw tandwiel zien te komen? Moet ik op de sloop (AutoRima bijvoorbeeld) een complete unit of alleen een tandwieltje halen? (Motor zelf doet het prima!) Of heeft iemand nog ergens iets liggen O-)

2. Het tandwieltje is niet voor niks gebroken. Ik heb met een voeler het rubber vrijgemaakt van het dak dus het zou vrij moeten lopen, maar er kan natuurlijk ook elders iets mis zijn? Hij deed het voor de vaseline overigens prima. Kan ik op de een of andere manier het dak ook met de hand bewegen? Zodat ik kan controleren of er meer aan de hand is?

Groet en opnieuw dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ElanBroeders op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

Je kunt ook kijken of je het tandwiel kunt laten lassen, lijkt mij niet dat het ding onder eender welke belasting zou moeten kunnen breken en dan ligt het probleem toch daar...
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

dat lassen kun je gerust vergeten. Zal waarschijnlijk een of andere legering zijn (dus moeilijk aan elkaar te bakken). Als je het dan al aan elkaar hebt, zit me met een lasnaad. Daarbij is het ook nog een priegelig klein dingetje.
Laatst gewijzigd door dbosker op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

laatste Volvo (960) verkocht
Erik V70
3rd Gear member
Berichten: 365
Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05

Volvo levert alleen complete unit dus sloop is een optie. De beste optie is even op ebay kijken naar een 'sunroof gear repair kit'. Bij verkoper 'nonstop auto' uit GB kocht ik vorig jaar een 'mercedes bmw sunroof motor gear repair kit / E4' die uistekend paste op de motor in mijn 2010 XC70. Op het oog is dat hetzelde tandwieltje als dat jij nodig hebt. Succes!
ElanBroeders
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 12.03.2015 - 18:39
Locatie: Wamel

Dank je wel Erik! Ik heb eens rondgesnuffeld op Ebay, en zal morgen eens bij AutoRIMA informeren. Heb ondertussen een vraag via Onderdelenlijn uit staan. Geen ervaring mee, maar wie weet.

Dan ben ik nog benieuwd of je het dak zonder motorunit op de een of andere manier handmatig kan openen. Om uit te sluiten dat er niets anders aan de hand is voordat ik een nieuwe motor naar z'n grootje help... Wie weet raad?
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
ElanBroeders
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 12.03.2015 - 18:39
Locatie: Wamel

Nieuwe motorunit gekocht bij AutoRIMA (a 75€) en geïnstalleerd. Daarna gekalibreerd. Hij opent en sluit nu weer!
Echter na calibratie viel het mij op dat bij het totaal openen (dus niet in de slide stand) het dak bij het naar beneden gaan weerstand ondervind. Alsof het dakraam even blijft hangen aan de achterzijde van de dakopening terwijl de motor al naar achteren gaat... *knak!* Blijkbaar zat daar de moeilijkheid, maar is deze (in mindere mate) nog steeds aanwezig. Ik heb alles goed schoongemaakt, maar dat klapje blijft bestaan. Voordat ik die nieuwe motor naar de gallemiezen help... iemand tips wat ik kan doen om het raam weer soepel te laten gaan?
Laatst gewijzigd door ElanBroeders op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
ElanBroeders
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 12.03.2015 - 18:39
Locatie: Wamel

Opgelost! Vanmiddag nog eens extra goed het rubber schoongemaakt. De knak komt van de weerstand van de zuurvrije vaseline. Nu piept hij nog een klein beetje maar hij doet het beter dan ooit. Laat de zomer maar komen!

Allen bedankt voor jullie input!
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”