V60 2011 D5 als trekker?

Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Er zijn vast mensen aanwezig die mij wat kunnen vertellen over het trekken van een zware aanhanger/caravan achter hun V60. Ik heb er als occasion een op het oog, een D5 met 205 pk en een max aanhanger last van 1800 kg. Onze caravan is 1700 kg. Ik zou graag ervarings deskundigen horun! We komen uit een V70 met het zelfde leeg gewicht maar het zijn wel twee verschillende auto's.
Alvast bedankt!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

caravans heb ik er nooit achter gehad (heb zo mijn principes) wel zware huiftrailers, tandenmassers e.d. en dat ging meer dan prima, was overigens een PIH maar ik verwacht niet dat het met een D5 minder goed zou gaan. Over het algemeen zit Volvo vrij laag in het maximaal toegelaten aanhanger gewicht dus dat je met 1700 dicht op de 1800 zit zou mij niet afschrikken (de caravan dan overigens weer wel). Een twin turbo D5 is erg fijn ik verwacht dat het een GT is, wel met de hand een tikkie terug zetten op de snelweg
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Is die 205 pk al een twinturbo?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

is een 2.4l 5 cil twin turbo later werd het 215 pk, heerlijke motor
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik heb al met een V70 225 pk gereden, ben erg benieuwd naar de 205 variant.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Thijs schreef: Ik heb al met een V70 225 pk gereden, ben erg benieuwd naar de 205 variant.
225 ? zal een getjoende 185 geweest zijn ?, de 205 pk is echt erg prettig en kan ook nog geupgrade worden
marsman
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Ik rij met mijn V60 D4 en Knaus Sudwind met max 1500 kilo probleemloos alle heuvels over. Met de D5 gaat dat echt helemaal goedkomen!
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik bedoel natuurlijk 215 pk, iets te dikke vingers voor de iPhone, hah
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Marsman, qua vermogen ben ik er absoluut niet bang voor. Onze caravan is wel een 2.5 meter brede en over de 6 m lang.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Caravantrekker.NL voor de ervaringen. Kun je de combinatie invoeren en je leest alles.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Haha, dan lees ik dat het geen beste combi is, ik ken hun "regels". Maar wellicht wat ervaringen idd, thanks voor de tip Ger!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik vind het ook wel een gewaagde combinatie hoor. Onze Knaus is max 1500 kg en mijn V70 T5 mag ook 1800 trekken maar vind die 1500 kg wel de max van prettig rijden.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Met de V70 gaat deze caravan prima, alhoewel het bij 100 wel ophoudt met deze door de lengte en breedte. De vorige hymer ging probleemloos, 1600kg, mee met 120. Maar ik moet qua stabiliteit niet veel in hoeven leveren, dan gaat het hem gewoon niet worden. Wil wel probleemloos 90 à 95 kunnen rijden.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

185 Zweedse paarden en 1600 kg Hobby aan de haak:
Ervaring tijdens het nemen van de bult bij Luik was dat ik in zijn 4e met 100 km aan de klim begon. Toen gaf ik de paarden de zweep en liet hem gewoon gaan, bultje op. En dan versnelt hij dus gewoon en bovenaan de bult 130 km op de klok. Zuipen als een krijger, dat dan weer wel.

Dan de vorige, 131 Zweedse paarden met 1600 kg Hobby aan de haak:
Geen enkel probleem, stampt ook gewoon rustig 130 op de peage als het moet.....en daar zijn getuigen van! Ik kwam namelijk op de peage the volvoboy (onze Koen) met goed 110 km voorbij denderen, ook bultje op trouwens.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Zoals gezegd, het vermogen ben ik niet bang voor. Rijgedrag wil ik meer van weten
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Achter mijn pih was hoog en zwaar spul stabiel maar dat waren altijd tandemassers zoals dat ook voor die grote caravans verplicht zou moeten zijn meer dan 5 meter is veel teveel voor een enkele as veel te gevoelig voor belading instabiliteit of een lekke band
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Even een ervaring van mijn kant met 2 totaal verschillende merken namelijk een AR 156 1.9jtd en een Saab 9-3ttid.
De AR was 150kg lichter maar had een sport onderstel met 225 breed banden met 116pk, de Saab was zwaarder zonder sportonderstel met meer pk's en nm.
Daar waar de Saab gevaarlijk licht werd in het stuur bij 93km/h was de AR niet van zijn stuk te krijgen bij 105/110km/h.
In die lijn zou de stugge V60 qua stabiliteit beter uit de bus komen als de "zachtere" V70.
My 2 cents..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Aannemelijke 2 cents hoor! Gewoon rijden dus eigenlijk!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10662
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Thijs,
Massa en gewicht....... hogere koets dus wellicht stabieler ivm minder tegenwind op de kop vd caravan. Ik zou me er niet al te druk om maken. Zorg voor en goede belading en gas op de lolly..... ga er maar van uit dat je een hoop lol gaat krijgen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Toen ik mijn XC60 ging bekijken bij de dealer (komende van een V70N) en ik zei na de proefrit dat ik de XC60 wel harder afgeveerd vond tov een V70N, zei mijn dealer " dan moet je al niet meer proefrijden in een V60, want die is nog harder dan een XC60".

Ik zou een V70NN of XC70NN zoeken :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”