Ik wil iets in de groep gooien. Heb sinds een paar weken een "nieuwe" V70 met de 4 cilinder D4 motor (181pk). Omdat de auto regelmatig slecht in de versnelling (handgeschakeld dus) te krijgen was is deze gisteren naar de dealer geweest om de oorzaak te verhelpen.
Ik heb een identieke auto mee gekregen, ook een D4, alleen van modeljaar 2016. Deze is bijna nieuw met nog geen 1000 km op de teller.
Het eerste wat me opviel is dat deze auto veel stiller is dan de mijn en ook veel kwieker op het gaspedaal reageert. Stationair is er niet veel verschil, maar met name als je boven de 2000 toeren uit komt hoor je dat de mijne nadrukkelijk rauwer klinkt. Er kan natuurlijk een relatie zijn met de koppeling (vliegwiel bijvoorbeeld).
Maar het vreemdste vind ik het vermogensverschil. Dit is best groot, de nieuwe maakt veel grotere stappen als je gas geeft. Ook de stopwatch bevestigt dit, en zit een groot verschil in (20%). Dan gaat het met name met 80-120 tijden, dus redelijk objectief.
Mijn auto is my 2015 en heeft 30.000 km gereden.
Zou zoiets kunnen komen door een evt andere software versie (EGR perikelen?) of herkent iemand dit? Er zijn heel veel V40's geleverd met dezelfde motor, dus als dit in de software zit zou iemand dat wel moeten herkennen.
Weet niet zo goed wat ik ermee aan moet, maar een dergelijk verschil is natuurlijk niet ok. En zie het probleem maar eens op te sporen.
D4 181 pk motorgeluid en power
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8503
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Zit er in de leenauto misschien een Polestar updatetje ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Bedruipt mij toch een beetje het gevoel dat dit geen goed huwelijk aan het worden is Ed? Balen hoor!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21446
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een vlottere auto kan ook door andere verhoudingen in de versnellingsbak. Als de eerste 3 of 4 versnellingen vrij kort zijn schiet je zomaar weg.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1198
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Hoi Ed
Ik heb een D4 uit 2014. Mij valt op dat het motorgeluid heel afwisselend is. De ene keer lijkt de auto heel 'soepel' te rijden. Demotor loopt dan mooi rond en de andere keer heel rauw. Ook blijf ik vinden dat trillingen van de motor/bak er veel door worden gegeven aan de pook. Met name in de 4e versnelling. Dat ie soms wat lastiger in de versnelling gaat heb ik niet.
Ik heb een D4 uit 2014. Mij valt op dat het motorgeluid heel afwisselend is. De ene keer lijkt de auto heel 'soepel' te rijden. Demotor loopt dan mooi rond en de andere keer heel rauw. Ook blijf ik vinden dat trillingen van de motor/bak er veel door worden gegeven aan de pook. Met name in de 4e versnelling. Dat ie soms wat lastiger in de versnelling gaat heb ik niet.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10673
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Is het echt een 4 cylindertjes en geen 5?????
Daar zit weldegelijk verschil tussen.....
Daar zit weldegelijk verschil tussen.....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Risrael
- 5th Gear member
- Berichten: 1198
- Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
- Locatie: Land van Maas en Waal
Bij mij echt 4 cilinder hoor
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10673
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik herken en erken de ongemakken totaal niet.... torretje loopt prima hoor, trillingen niets van gezien, en ding hangt gewoon heerlijk aan het gas. TOP product!
Ik heb een handbak en D4 MY'16.
Ik heb een handbak en D4 MY'16.
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
+1 Of was het een D4 AWD MY16?BlackcurrantV70 schreef: Zit er in de leenauto misschien een Polestar updatetje ?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is echt exact dezelfde motor, D4 met 133 kw, dus 181 pk. Is dus in beide gevallen de 4 cilinder, de 5 cilinder wordt al even niet meer geleverd. De leenauto rijdt zo soepel, zo hoort het, dat mis ik dus in mijn eigen motor. En daarnaast is deze merkbaar vlotter. Blijf het vreemd vinden. Misschien dat ook V40 berijders kunnen reagere. Wellicht dat er andere software in zit?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Is de dealer waar je hem gekocht hebt het wel met je eens? Of nog niet Ter sprake gebracht?
Laatst gewijzigd door Thijs op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5302
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
een vergelijk met de V40 D4 zal slecht gaan, andere software (V40 190PK) en volgens mij ook andere bak overbrenging. Wanneer de demo P* heeft dan is het verklaart anders zo ik na laten kijken of de meest recente software in jouw auto zit of je eigen auto P* laten tunen ik heb begrepen dat de D4 daar echt prettiger van gaat lopen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik kan me haast niet voorstellen dat een leenauto met polestar wordt getuned, lijkt me niet echt voor de hand liggend.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
En wat zegt de dealer? Moet je anders even met mijn V70 rijden? Dan wel automaat maar als het om het brommertje gaat...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5302
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
bij "mijn" dealer weet ik dat er demo's zijn (in ieder geval geweest) met polestar ook de VEA D4edraket schreef: Ik kan me haast niet voorstellen dat een leenauto met polestar wordt getuned, lijkt me niet echt voor de hand liggend.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
Ik heb geen vergelijk met een andere D4 maar ik ben zeker niet tevreden over deze motor..
De mijne is ook ongelooflijk rauw en is niet snel.
Ik vindt hem zeker van buiten zo old school klinken.
naar mate hij meer kilometers gaat lopen wordt het alleen maar slechter heb ik het idee.
De mijne is ook ongelooflijk rauw en is niet snel.
Ik vindt hem zeker van buiten zo old school klinken.
naar mate hij meer kilometers gaat lopen wordt het alleen maar slechter heb ik het idee.
Was één V90
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dank voor het aanbod Paul, maar de automaat geeft zo'n ander gevoel van de auto, dat is niet echt objectief denk ik. Heb dit nog niet met de dealer besproken. Heb donderdag deze auto mee gekregen als vervanger gedurende de reparatie aan de koppeling/versnellingsbak.Paul schreef: En wat zegt de dealer? Moet je anders even met mijn V70 rijden? Dan wel automaat maar als het om het brommertje gaat...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Van buiten klinkt deze motor inderdaad erg rauw, ook de D4 die ik nu mee heb. Maar het verschil is met name als je boven de 2000 toeren komt, dan is de leenauto erg soepel, en de mijne inderdaad een stuk rauwer.D5R-Design schreef: Ik heb geen vergelijk met een andere D4 maar ik ben zeker niet tevreden over deze motor..
De mijne is ook ongelooflijk rauw en is niet snel.
Ik vindt hem zeker van buiten zo old school klinken.
naar mate hij meer kilometers gaat lopen wordt het alleen maar slechter heb ik het idee.
Ik vind zeker de leenauto veel stiller in vergelijk met de d5 die ik heb ingeleverd, dat was de 2008 motor, en die bromde nogal, zeker stationair. Ook door de toeren was die nogal aanwezig, al klonk dat natuurlijk wel veel beter dan de 4 pitter.
Hoeveel km heeft jouw auto inmiddels gelopen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
37 dkm..
Ik kan me goed vinden in jouw bevindingen.
Ik kom namelijk ook van de eerste generatie V70 nn.
Sensus, remmen, motor en bouwkwaliteit heel herkenbaar.
Helaas heb ik ook een automaat dus niet helemaal vergelijkbaar met jouw auto.
Ik vind hem sloom met tussen accelereren. en boven de 170 duurt het nog al...
Ondanks dat mijn huidige auto van binnen stiller is vond ik mijn oude D5 soepeler en krachtiger
Ik kan me goed vinden in jouw bevindingen.
Ik kom namelijk ook van de eerste generatie V70 nn.
Sensus, remmen, motor en bouwkwaliteit heel herkenbaar.
Helaas heb ik ook een automaat dus niet helemaal vergelijkbaar met jouw auto.
Ik vind hem sloom met tussen accelereren. en boven de 170 duurt het nog al...
Ondanks dat mijn huidige auto van binnen stiller is vond ik mijn oude D5 soepeler en krachtiger
Was één V90
Nou jaaaaa zeg,...laatst werd ik van alle kanten op een positieve manier aangevallen/geïnformeerd dat ik vooral geen FWD moest aanschaffen als het budget het zou toelaten. Nu lees ik dat de D4 ook niet helemaal "je van het is"? Wat zeggen jullie nou? Ik zou best een D4 willen na mijn D5 hoor. Volgens mij niks mis mee met zo'n zuinige D4. Vreemd hoor, iedereen aan de D4 maar weinig lovende reacties. Wat is dan het probleem... komt ie adem tekort? Veel lawaai? Moet ie te hard werken? Te klein voor een V/XC70? Doen de milieueisen ons dan toch de das om? Sensus, remmen, motor en bouwkwaliteit heel herkenbaar...wat bedoel je? Wat is rauw klinken? Kom zeg... D4 prima toch?
"Ik vindt hem zeker van buiten zo old school klinken.
naar mate hij meer kilometers gaat lopen wordt het alleen maar slechter heb ik het idee." (???)
Kan iemand kort door de bocht het mij vertellen? Ik ben een beetje klaar met de PK's die ik nooit gebruik, ben geen 18 meer en zou best aan de D4 willen. Lijkt me prima, rustig, zuinig en netjes.
(ps, met m'n "handtekening" doe ik net alsof ik de straatstenen eruit trek bij iedere hoek/stoplicht...dat is bluffen. Hard rijden is voor de domme, zeker als je een gezin hebt) En die ene keer invoegen...nou ja, dan wacht ik wel ff. D4? Prima toch??
>>>
"Ik vindt hem zeker van buiten zo old school klinken.
naar mate hij meer kilometers gaat lopen wordt het alleen maar slechter heb ik het idee." (???)
Kan iemand kort door de bocht het mij vertellen? Ik ben een beetje klaar met de PK's die ik nooit gebruik, ben geen 18 meer en zou best aan de D4 willen. Lijkt me prima, rustig, zuinig en netjes.
(ps, met m'n "handtekening" doe ik net alsof ik de straatstenen eruit trek bij iedere hoek/stoplicht...dat is bluffen. Hard rijden is voor de domme, zeker als je een gezin hebt) En die ene keer invoegen...nou ja, dan wacht ik wel ff. D4? Prima toch??
>>>